Nebbsild Startet 3.August.2017 Del på Facebook Startet 3.August.2017 Hei båtvenner! Ser det er mange tråder med dynamoer men ingen gir et skikkelig svar! Har en dynamo som jeg tok fra en Opel Kadett som jeg har montert i min loddebåt. Denne har koblingpunktene B+, D+ og +. B+ drar jeg rett til batteriet. D+ skal til ladelampe og tenningsbryter? Men hvor skal +?? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Eg vil tru, utifrå bildet at + og D+ på denne dynamoen er samme terminal. I alle fall, hvis dynamoen er riktig tilkoblet med B+, D+ og - so skal den vera klar til å kjøra. Men eg ser på bildet at - ledningen har ein blå kabelsko, som er størrelse 2,5 kvadrat. plussledningen har gul kabelsko - 6 kvadrat. Dette er mildest talt puslete. den 2,5 kvadraten held berre til eit par hundre watt, og so liten er ikkje denne dynamoen. Å dobla 6 kvadraten på pluissida og leggja dobbel 6 kvadrat som minus, vil eg holda for å vera ein brukbar, men minimumsløsning, dynamoen skal produsera strøm, men du treng ledning som er tjukk nok til å transportera all strømmen til batteri og forbruk. Sjølv ville eg nok lagt 16 kvadrat, men so har eg pressverktøy for so store kabelsko. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.