LWIsachsen Startet 3.August.2017 Del på Facebook Startet 3.August.2017 (redigert) Hei ! Har en D1-30 som bruker veldig mye olje ! Hvor begynner jeg å sjekke?/ fremgangsmåte?. Ifølge forrige eier har motoren aldri brukt særlig med olje. Den er fra 2007. Takker for tips ( kan nada om motorer ) ? Redigert 3.August.2017 av LWIsachsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) Gått mange timer? Hvor mye er mye olje? Klarer du å se hvor olja kommer fra på blokka? Ville sjekket at oljefilter var godt montert. Under filteret (ned på blokka) er det et rør du kan suge olje fra bunnpanna (antagelig en svart gummihette på 2007mod, tror det er en gul cap på nyere motorer). Dersom du hele tiden fyller over max merket på oljepinnen så motoren har den en tendens til å spytte ut litt olje der. Redigert 3.August.2017 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Bruker den olje eller lekker den olje ? Det e to helt forskjellige temaer... Kjører du den hardere enn forrige eier ? Sitér dette innlegget Link to post
LWIsachsen Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Hei og Takk for tips! Timer : ca 650. Olje : den har brukt fra øverst på merket til endel under merket på la 5 -6 mindre turer ( 3-4 timer) , jeg kan se at det minker for hver gang man har brukt båten. Jeg er faktisk ikke sikker på om den Bruker eller Lekker olje, jeg bør vel fjerne all "veske" som ligger i bånn av båten. Kommer det olje der så er det tegn på lekasje og ikke "forbruk" ? Jeg kan ikke ved første øyekast se at det kommer olje ut ett sted, men har dratt litt papir rundt filteret for å se om det er der ved neste tur Usikker på hvor hardt forrige eier har kjørt den Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Du må finne ut om den lekker eller bruker olje. det er to helt forskellige ting for motorens stand. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Å ha det rent under motoren blir aldri feil. Mange motorer har en tendens til å bruke olje når nivået på motoren er på maks på peilepinnen. Fortsett og bruk båten samtidig som du følger med på oljenivået ganske hyppig. Kanskje vil du også oppleve at nivået stabiliserer seg halveis mellom maks og min på peilepinnen eller deromkring. Om dette slår til etterfyller du først når du kommer ned mot minimum på peilepinnen. Da etterfyller du til midt mellom maks og min, ikke mer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LWIsachsen Svart 14.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Hei ! og takk for gode Tips! jeg har sjekket litt nærmere og tørket for å se om det er lekasje. Jeg finner olje på unde rsiden her. ( merket i blått ) er det noe jeg kan skru til eller sjekke nærmere ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 (redigert) Vi hadde samme symptom på en 2020. Da var det lekkasje fra veivhuskåpa - det fulgte da med kjølevannsslangen under motoren og lagde bra med klin selvom det ikke var store lekkasjen. Var ganske mye jobb for mekaniker å pakke det om - mest i timer for å få renset bort gammel pakningsmasse. Det kan også være lekkasje på sjøvannspumpa de. Det er vel en enklere ting å fikse selv - det finnes kit for overhaling av denne Redigert 14.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 14.Mai.2018 Del på Facebook Svart 14.Mai.2018 Jeg trodde jeg hadde lekkasje på min D1-30. Hang stadig et lite drypp under tappeskruen på bunnpannen. Det viste seg at jeg ikke hadde fått ordentlig på plass gummihetta på sugestussen etter siste oljeskift. Den svarte du ser på siste bilde. Når den ble satt på plass ble alt bra. Oljen fulgte sugestussen ned, og spredte seg også litt ut langs kanten av bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.