Jump to content

Oljelekkasje Volvo D1-30


LWIsachsen

Recommended Posts

Gått mange timer?

Hvor mye er mye olje?

Klarer du å se hvor olja kommer fra på blokka?

 

Ville sjekket at oljefilter var godt montert.

Under filteret (ned på blokka) er det et rør du kan suge olje fra bunnpanna (antagelig en svart gummihette på 2007mod, tror det er en gul cap på nyere motorer). Dersom du hele tiden fyller over max merket på oljepinnen så motoren har den en tendens til å spytte ut litt olje der. 

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post

Hei og Takk for tips!

 

Timer : ca 650.

Olje : den har brukt fra øverst på merket til endel under merket på la 5 -6 mindre turer ( 3-4 timer) , jeg kan se at det minker for hver gang man har brukt båten.

 

Jeg er faktisk ikke sikker på om den Bruker eller Lekker olje, jeg bør vel fjerne all "veske" som ligger i bånn av båten. Kommer det olje der så er det tegn på lekasje og ikke "forbruk" ?

 

Jeg kan ikke ved første øyekast se at det kommer olje ut ett sted, men har dratt litt papir rundt filteret for å se om det er der ved neste tur

 

Usikker på hvor hardt forrige eier har kjørt den

 

 

 

Link to post

Å ha det rent under motoren blir aldri feil. 

 

Mange motorer har en tendens til å bruke olje når nivået på motoren er på maks på peilepinnen. Fortsett og bruk båten samtidig som du følger med på oljenivået ganske hyppig. Kanskje vil du også oppleve at nivået stabiliserer seg halveis mellom maks og min på peilepinnen eller deromkring. 

 

Om dette slår til etterfyller du først når du kommer ned mot minimum på peilepinnen. Da etterfyller du til midt mellom maks og min, ikke mer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 9 måneder senere...

Vi hadde samme symptom på en 2020. Da var det lekkasje fra veivhuskåpa - det fulgte da med kjølevannsslangen under motoren og lagde bra med klin selvom det ikke var store lekkasjen. Var ganske mye jobb for mekaniker å pakke det om - mest i timer for å få renset bort gammel pakningsmasse. 

 

Det kan også være lekkasje på sjøvannspumpa de. Det er vel en enklere ting å fikse selv - det finnes kit for overhaling av denne

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg trodde jeg hadde lekkasje på min D1-30. Hang stadig et lite drypp under tappeskruen på bunnpannen. Det viste seg at jeg ikke hadde fått ordentlig på plass gummihetta på sugestussen etter siste oljeskift. Den svarte du ser på siste bilde. Når den ble satt på plass ble alt bra.

Oljen fulgte sugestussen ned, og spredte seg også litt ut langs kanten av bunnpannen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...