Jump to content

Brukt utenbordsmotor, hva bør en sjekke? (2 og 4-takt, 150-200hk)

Nordkapp-king

Recommended Posts

Hei.

Etter at min Mercruiser havarterte i sommer vurderer jeg sterkt å selge båten til noen som kan fikse opp motoren og gi båten det lange livet den fortjener (jeg har hverken kompetanse eller kapasitet til å gjøre det selv).

Et liv uten båt er naturligvis ikke et alternativ, så nå kikker jeg på ny brukt båt. Har landet på at jeg vil ha en utenbordsmotor - og budsjettet tilsier årsmodell rundt 07/08 og mellom 150 og 200 HK.

De mest aktuelle båtene er Nordkapp (med Evinrude E-tech), samt Finnmaster, Ibiza og Oceanmaster (dvs. div 4-taktere fra Yamaha, Honda og Suzuki stort sett). Hjertet banker hardest for Nordkapp - men vet at det har vært noen issues med eldre E-tech-motorer.

Samtlige av båtene jeg kikker på ligger på vannet.

Vil naturligvis prøvekjøre og se på turtall, temp. osv, men lurer på hva annet som bør sjekkes når man kjøper brukt utenbords. Hva er det mulig for meg selv å sjekke mens båten ligger på vannet? Hva bør jeg være obs på?

Bør jeg hyre inn en mekaniker til å sjekke (er dette "vanlig" å be mekanikere om)?

Edited by Nordkapp-king (see edit history)

Noen tips:

• Google årsmodellen og motortypen ("Yamaha F150 2007"). Man kan ofte få opp info om kjente problemer. På nevnte Yamaha er det f.eks. en kjent feil med balansestaget
  • Har eier noe servicehistorikk? Hvis han/hun alltid har gjort service selv, be om info om hva/hvordan
  • Hvordan ser det ut når du tar av motordekselet? Rent og pent?
  • Ta hånda under finnen på motoren, for å sjekke om den har vært nedi noe.
  • Kjenn på resten av undervannshuset med hendene for å lete etter hakk som tyder på at undervannshuset har vært i kontakt med noe

Jeg tror det er tilfeldig hvilken motor som vil ha minst feil. Er mere bruksmønsteret som avgjør hvilken motor som passer deg.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei.

Nå har jeg testet en Nordkapp 650 Noblesse med Evinrude E-Tec 200 HO, og jeg må innrømme at jeg likte dette. Motor er en 2008 modell og tilsynelatende godt vedlikeholdt (fulgt serviceintervall på 3 år, men i tillegg årlig "normal" service og hyppig gjennomspyling med ferskvann).

Dette koster naturligvis en del i innkjøp, og jeg er opptatt av å ha et mest mulig problemfritt båthold i årene fremover. For samme pris kan jeg finne Yamarin 64 DC med 150 HK Yamaha av nyere årgang (2011/2012). Skal man da følge hjertet og gå for Nordkapp med rå motor, eller nyere og kjedeligere Yamarin/Yamaha?

Flott båt den Nordkappen du har kikka på. 

Tror det er en super motor å. Det har vert en svakhet på de at dyser har gått i stykker. Dyre å bytte. Drøye 5000 pr stykk. Å med seks stykker, så blir det jo litt penger av det. Selv om motoren tilsynelatende sviver fint, så kan de fuske. Eneste måte å kontrollere er med en avlesning av data. Jeg ville snakket med verksted som har hatt motoren på service.  Kan være en fornuftig før en slik investering. 

Lykke til. 

Nordkapp-king skrev for 10 timer siden:

Skal man da følge hjertet og gå for Nordkapp med rå motor, eller nyere og kjedeligere Yamarin/Yamaha?

Det beste er nok å prøvekjøre de ulike alternativene en god runde.

Da får du testet både funksjon på båtene og tilstand på motor.

Slik at du finner den optimale mixen av følelser og fornuft.

Ellers så synes jeg det er rart at Nordkapp har så tette bånd til Evinrude, uten at jeg kjenner lønnsomheten eller avtalene rundt dette.

Tror de ville solgt betydelig mer nye båter med Yamaha eller Mercury på hekken.:thumbsup:

Edited by Åge Grevlingen (see edit history)

Etter å ha testet begge alternativene faller jeg ned på Nordkappen. Syntes rett og slett at Yamarinen ble litt liten (tross at det ikke skiller mer enn 25 cm), og når man har kjent kreftene (og hørt lyden) fra V6 2-takteren ble det vanskelig å velge en mer sedat 4-takter. 

Da var jomfruturen med Nordkapp 650 Noblesse, med e-tec 200 HO gjennomført. Må si at dette var litt av en opplevelse. Mye mulig at det er mer fornuftig med Yamaha/Mercury, men steike så morro det er med 2-takt (ikke minst pga lyden). Var oppe i rundt 44,3 knop (iflg GPS), men hadde nok litt (men ikke mye) å gå på ift. trimming. Kjører da med "Rebel"-propell da tidligere eier mente "viper" som sto på originalt og som fulgte med ble litt heftig i høy fart (vanskelig å kontrollere).

Edited by Nordkapp-king (see edit history)

Jeg hadde en Johnson oceanrunner v6 150 tidligere og jeg savner punchen og lyden i den motoren. Dessverre gikk det ikke så bra med båten den sto på så ble ikke mange turene.

nå med familie og barn funker 4takt bra, selv om den er litt mer dau.

gratulerer med båt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Totaktere har et "kritisk" punkt i tetningen mellom veivhus og stamme.

I veivhuset er det undertrykk og i stammen overtrykk av eksos/saltvannsspray. Det som skiller disse ad er simmerringen som tetter rundt veivakslingen der den går ut av veivhuset. Etter mange års bruk blir denne (eventuelt disse, er ofte flere simmeringer) slitt og vann presses/suges inn i veivhuset. Rust på veivakslingen kan bidra til at simmerringene slites fortere.

Man merker dette først på at den nederste tennpluggen ikke ser ut som de andre, den er ren, uten sotbelegg. Toppen av stempelet kan også være blankt og 'fint', ikke sotet.

Det er derfor en stor fordel om pluggene ikke har vært byttet slik at de kan sjekkes før kjøpet.

Har skrevt om dette her: Vann i 2-takts utenbordsmotor

Det finnes også en unik tråd om overhaling av 225hk Yamaha med vannskade:  Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead