nøding Startet 4.August.2017 Del på Facebook Startet 4.August.2017 Hei. I forbindelse med skifte av pakkbokspakkninger må jeg ha av propellakselen. Uten på (det jeg antar er) gearet, sitter en "dings" hvor (jeg går utifra at) propellakselen er festet. Noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg går frem for å få løsnet akselen? Se vedlagte bilder, har løsnet litt på boltene A uten at jeg klarte å dra akselen ut. Motoren er en Yanmar 30hk fra 2006 og båten er en Sollux 24. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ser ut for å være en konisk klemflens der du mangler en "A" bolt. Tipper at du kan løsne aksel på følgende måte: Løsne på alle "A" boltene ca 5mm fra flens. Fjern tre av de og skru de inn i de gjengede hullene og ters den koniske flensen løs fra aksel og kobling. På eget ansvar! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LM 605 Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Hadde samme selv på en Yanmar 3 ym. Er jo ei Centaflex/Uniflex kopling. Sleipner har jo disse i sitt sortiment. Mener å huske at der ligger manual for disse koplingene på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
nøding Svart 5.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2017 Takk for svar, skal prøve det, fant dette "oppklarende" bildet på nett da jeg søkte etter Centaflex: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Som du ser på koblingsdelen til høyre så er den splittet. Når du trer inn akselen og skrur til trekker du sammen to koniske deler, og den indre hylsa klemmer på akselen. Disse delene vil låse seg godt av klemkreftene, og vil trenge et kraftig kakk for å løsne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Janoho Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 Siste råd Komodo, det er feil. Du skal ikke slå på denne, kan ødelegge den. du skrur løs boltene i delen som tres på akselen, deretter bruker du 1 eller 2 bolter i de andre hullene som er gjenget, dermed presser du av hylsen.(terser) når du monterer skal du helst bruke momentnøkkel Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 (redigert) Beklager mitt feilaktige råd- flott at du korrigerer Janoho Redigert 6.August.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nøding Svart 6.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2017 Da var det gjort, gikk veldig lett ut med metoden som over beskrevet, men om noen andre leser dette for å gjøre det samme, så er koplingsdelen festet med M8 bolter, mens det trenges M10 for å presse den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.