Jump to content

Elektronisk styring av start og stopp mm.


Rossa III

Recommended Posts

Jeg skal erstatte "Nøglestarter type KSE 72-1" med CGC 200 begge laget av A/S Dansk Elektro instrument fabrik. (DEIF)

Det nye instrumentet skal ha digitale følere/givere. Kan jeg bruke de samme giverne på det nye kontrollpanelet.

Hva er forskjellen på en analog og en digital giver når det bare går en kabel fra føleren til instrumentet?

Hvor kan jeg få tak i digitale giver som jeg ve t kan passe til CGC 200?

DataCGC200.jpg

Instrument CGC 200.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

For å forklare forskjellen på analog og digital enkelt: En analog giver m/tilhørende instrument viser kontinuerlig faktisk verdi på et instrument. Som feks bensinnåla i en bil. Der ser du "nøyaktig" hvor mye som er igjen.

En digital giver er egentlig bare en bryter, som kun viser om verdien er over eller under en gitt verdi. Feks oljelampa i bil. Den sier ikke hvor høyt trykket er, kun om det er over eller under satt verdi. Altså av eller på.

 

Så vidt jeg kan se så har KSE 72-1 (N modellen, som jeg fant) ingen analoge innganger. Da kan du bruke de eksisterende bryterne (giverne) på motoren som de er.

 

1 leder fra giver til instrument kan være både digitalt og analogt signal (på enpolt anlegg der minus går i blokka). Mange givere er kombitype, men har da 2 ledere fra giver (og minus i blokka). Feks på oljetrykk er dette vanlig. Du ser oljetrykket på et instrument, det er den analoge delen.

Men hvis trykket blir farlig lavt aktiveres bryteren i giveren, altså den digitale delen, og gir et varsellys eller varsellyd.

 

På topolt anlegg gjelder samme regler, men 1 ekstra leder pr giver.

 

Ellers vil ofte størrelsen på giver avsløre om den er analog eller digital. En digital giver er ofte liten, en analog er oftest mye større.

 

Går ut fra at dette gjelder en generator. Da er jo skjemaet du la inn veldig greit. Kan ikke svare på tilkobling nr 3, "RPM", ser ikke ut som KSE 72 har inngang for dette. Men det ser ut som en pulsinngang. Sjekk papirene på generatoren om denne har pulsutgang på RPM evt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...