Jump to content

Alternativ til mudring?

klikk

Recommended Posts

Moringen spyler du lett ned. Lag en lanse av et passende rør og sett på en kuleventil.og kobling for slangen.

At det blir grunner  kan nok også ha litt med at vi fortsatt har landhevning på Østlandet. Over noen 10-år blir det merkbart.

PS! All mudring er søknadspliktig  :saint:

mvh Knut Erik

En venn mudret opp sin plass ved å fortøye en P35 godt til stenbrygga for så å gi gass. Det var så effektivt at de måtte vente til det ble mørkt. Det var så store mengder med sedimenter som ble spydd yt at det var litt for lett å spore opphavet ved dagslys......

Kjølesystemet på motorene er ikke glad i dette da det blir dratt inn mye sand og grums.

Forsyner man motoren med vann fra hageslange er det bare å kjøre på (så lenge tillatelser er i orden ;-) )

Meget effektivt med større båt/ motorer men vær obs på at mye av slammet man blåser bort fort kan ende opp hos naboen..,

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for alle svar folkens :smiley:

Lippert; mener du å kjøre pressluft i lansa? Ser for meg at det fort blir dårlig sikt nedpå der...

Moringen spyler du lett ned. Lag en lanse av et passende rør og sett på en kuleventil.og kobling for slangen.

Så lenge det er uaktuelt med graving har jeg egentlig mest tro på slamsuging. Da har man kontroll på hvor mudderet havner. Men den aller enkleste løsningen er vel en P35 godt fortøyd i brygga og halv gass forover begge :cool:

Lippert; mener du å kjøre pressluft i lansa? Ser for meg at det fort blir dårlig sikt nedpå der...

Nei, jeg tenkte vann, og ja sikten blir dårlig. Spyling er en svært vanlig metode for å få rørledninger ned i bunnlaget.

mvh Knut Erik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...