Jump to content

Alternativ til mudring?

klikk

Recommended Posts

Har eiendom i en bukt som er meget langgrunn og gjørmete. Det går såvidt å ro der når det ikke er lavvann. Kunne tenke meg å få litt mer dybde slik at båten kan brukes også når det er lavvann. Tror mudring blir for dyrt og omfattende ettersom det er snakk om 100m+ ut til dypet. Dessuten så er det vel en søknadsprosess etc som man må gjennom først når man skal flytte masser fra ett sted til ett annet? Pønsker litt på å lage til en plog som trekkes av en vinsj på land, for å lage en renne med en halvmeters dybde.Vet dere om noe slikt er forsøkt før. Og hva slags vinsj vil være hensiktsmessig å bruke, uten å måtte legge ut mange tusen på en ankervinsj el.l. Vinsjen kan godt være stor og tung og gå på 220volt, bare det er billig. Har kikket på billige bilvinsjer, men de har jo begrenset wire-lengde.

Med min erfaring fra langgrunne sandbanker og utgranving av dypåler/renner med gravemaskin, vil jeg fraråde deg din metode. At du i det hele tatt greier å rigge deg til med plogen, er et godt stykke arbeid i seg selv. Å pløye en 100m + fure blir enda vanskeligere båd mht. energi som må til for å dra plogen og ikke minst styring av plogen. Dersom du så greier å komme så langt og fortsatt billigere enn gravemaskinalternativet, vil du antakelig bli veldig skuffet etter noen måneder når du oppdager at all mudderet/sanden du har pløyet bort, er kommet tilbake og det er like grunt som før.

Personlig ville jeg ventet til vårfjæra neste vår og brukt gravemskin og kjørt massen på en fyllplass. En fortsetning er at det er fast nok grunn til å komme utpå med gravemaskinen. Skal du forsøke deg på noe selv ville jeg heller prøvd å pumpe bort mudderet med en slamsuger. Blir mye styr det også med håndtering av tungt utstyr.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Med min erfaring fra langgrunne sandbanker og utgranving av dypåler/renner med gravemaskin, vil jeg fraråde deg din metode.  At du i det hele tatt greier å rigge deg til med plogen, er et godt stykke arbeid i seg selv.  Å pløye en 100m + fure blir enda vanskeligere båd mht. energi som må til for å dra plogen og ikke minst styring av plogen.  Dersom du så greier å komme så langt og fortsatt billigere enn gravemaskinalternativet, vil du antakelig bli veldig skuffet etter noen måneder når du oppdager at all mudderet/sanden du har pløyet bort, er kommet tilbake og det er like grunt som før.

Personlig ville jeg ventet til vårfjæra neste vår og brukt gravemskin og kjørt massen på en fyllplass.  En fortsetning er at det er fast nok grunn til å komme utpå med gravemaskinen.  Skal du forsøke deg på noe selv ville jeg heller prøvd å pumpe bort mudderet med en slamsuger.  Blir mye styr det også med håndtering av tungt utstyr.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det snakk om løst mudder/gjørme. En gravemaskin vil antakelig forsvinne her. Det er veldig løse masser, man kan dytte en stokk 1m ned i gjørma uten mye motstand. Jeg regner med at dette er noe jeg må gjenta når det fyller seg igjen. Men en plog som er lett nok til å håndtere for hånd som graver seg ned til ønsket dybde, og som man dro flere ganger over for å lage en renne kan da ikke kreve så mye kraft? Slamsuger hadde nok vært ett alternativ, men regner med at dette koster endel?

Slamsuger hadde nok vært ett alternativ, men regner med at dette koster endel?

Vanlige slamsugere består bare av en slange der man pumper trykkluft inn i enden.

Så følger vann og slam med luftboblene.

Mao må det være en hvis dybde dersom det skal være effektivt, avhengig av hvor grov massen er.

150 m, det var så langt ja :blush:

Tror du det er lettere og få tillatelse for mudring? Er ikke dette plundrete også?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er ikke noen selvfølge at jeg får tillatelse til dette heller. Dessuten vil det koste kr.100 000,- + å mudre en 3m kanal på 1m dyp. Derfor prøver jeg å finne andre måter for å lage en liten renne/fordypning. Jeg prøver å sveise til noe enkle greier og ser om det er mulig å flytte masser på denne måten. Noen forslag til form på plog og vinsjtype?

150x3x1=450m3 masse som må flyttes....... det er masse det........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

150x3x1=450m3 masse som må flyttes....... det er masse det........

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og det koster rundt kr.200,- pr kubikk pluss startgebyr, søknader etc.. Trenger ikke hverken 3m bredde eller 1m dybde, men det er ett minimum som behøves for å komme til med lekter, derfor blir nok dette altfor omfattende.

Hvis bunnen er så løs som du sier, vil mudring ikke ha noe for seg. Du må i såfall mudre hele bukta. En renne vil fylles igjen i løpet av dager.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det kommer litt an på hvordan det ser ut hos deg, men jeg vet om flere plasser der det mudres med noen års mellomrom ved å ankre opp ei skøyte og la denne putre og gå en dag eller to slik at propellvannet skyller ut slammet.

Hvis du er så kreativ at du klarer å sveise sammen en plog får du sikkert til å lage en slamsuger vhja. rør/slange på 100-200 m (sjekk hos en skraphandler, evt. noen som driver med maskinutleie til bønder, blåskjelldyrkere som er konk, ...?) samt leie inn en kompressor (med nok kapasitet) for en helg. Leide en 60 hk Ingersoll-Rand kompressor for 4-5 år siden for å bore huller ifm. kaistøping (type på størrelse med en tilhenger med en favn ved på). Denne kostet 600 kr/dag + forbrukt diesel.

Takk for alle tips, har fått litt å tygge på nå! :smiley::cheers:

Kom til å tenke på at EGENTLIG burde jeg kanskje gjøre dette motsatt. Montere en wire fra innerst til ytterst i bukta, og en vinsj på båten som kan dra båten når det lavvann. Omtrent som med fiskebåtene i Danmark. Båten er litt lettere å flytte enn 450m3 gjørme. :lol: Men med ankervinsj på 15meter/minutt så tar det 10min+ hver vei.

Tror Bastard var inne på noe, men i stedet for flytebrygge, hva med bøye? Og så gummibåt, gjerne på snor! :wink: Kan dra deg ut og inn, selv på grunt vann! Tror dette blir billigere i lengden, og mindre arbeid! Mer tid til : :drink:

Mvh. Sindre :cheers:

Hei

Synes det er et tøft opplegg du vil inn på, og det er helt klart noe du må søke om på forhand hvis du ikke vil risikere problemer etterhvert. Slam regnes ofte som spesialavfall..

Metoden du tenker på har vært brukt i anleggsbransjen flere ganger for mudring og uttak av løsmasser.

Det er da gjerne snakk om tyngre utstyr og fastere masse enn gjørme.

Hvis tillatelser, estetikk ol tillater det så tror jeg det er gjennomførbart.

Prinsippet bør være som en skiheis.

En kasteblokk i området der massen skal avleveres, og en driftsmotor med "nokk" innerst i renna.

Deretter må du lage en liten "skuffe" som kan dra med seg massen når den trekkes utover.

For å unngå at den graver seg ned kan den flyte i riktig høyde på en liten flåte, og en stang som henger etter og sleper langs bunnen kan styre en åpningsmekanisme som åpner skuffen når vannet blir så dypt at den ikke når bunnen lenger.

Så må en tenke litt mer for å unngå at skuffen fyller seg på inntur, men det lar seg nok gjøre.

Selv om du lager ett lett opplegg som kanskje ikke tar mer enn 15-20 liter i gangen, vil et slikt system kunne stå og gå av seg selv med lavt energiforbruk.

Lar du trekkwiren ligge under vann så kan den ligge der i årevis, og du trykker bare på knappen når det blir for grunt igjen.

Jeg er overbevist om at vi på båtplassen kan tenke ut en fylle/tømmemekanisme som funker hvis du får de nødvendige tillatelser og vil realisere dette..

Mons

Mons

Et rør (så langt som mulig) med en motordreven propeller ('is-propellen' ser jeg foran mitt indre øye) i den ene enden. Henges opp horisontalt mellom 2 bøyer og flyttes etterhvert langs den strekningen hvor du skal mudre, men også dypere ned i neste omgang. Opplegget flytter massen sånn omtrend med en rørlengde. Så det blir dermed en lang, trinnvis prosess, men uten nevneverdige (*) forstyrrelser...

(*) dvs det blir jo nokså dårlig sikt under vann i en lengre periode

Legger til:

Det går jo enda enklere: bare den ene enden av røret festes til en bøye. I denne ende fester du også propellen som suger vannet til denne enden Den andre enden av røret ligger bare på bunnen og er da alltid i best mulig kontakt med mudderet uten at noe må justeres (sålenge vanndybden << rørlengden)

• 9 years later...

Jeg løfter denne gamle tråden da jeg fikk et lignede spørsmål fra en bryggeeier i går. I første rekke er det snakk om å mudre litt rundt et par moringer slik at disse kommer lenger ned i gjørma, men det er også et problem at det sakte men sikkert blir grunnere i den delen av bukta. Dette skyldes trolig andre utbygginger som har redusert vanngjennomstrømningen. Dybdeforholdene ved brygga er fra 2,5m og til 0.

Er det noen som har erfaring med salmsuging på grunt vann? Det partiet som har 2,5m dybde er ikke noe problem, tenker fra 1,5m og opp. Dykket der i går og fikk en god oversikt over forholdene. Det er snakk om løst mudder. Jeg har aldri slamsugd før, men antar at det kanskje blir en utfordring å få gjørma langt nok vekk så lenge dybden er liten. Har tilgang til stor kompressor ved brygga.

En venn mudret opp sin plass ved å fortøye en P35 godt til stenbrygga for så å gi gass. Det var så effektivt at de måtte vente til det ble mørkt. Det var så store mengder med sedimenter som ble spydd yt at det var litt for lett å spore opphavet ved dagslys......