Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Zitt skrev 54 minutes ago:

Jeg vil gjerne få henge meg på gjengen av gratulanter!

Enda en perfekt gjennomført tur er over, og her sitter jeg og er imponert over måten det ble gjort på. Ikke at jeg noensinne har tvilt på at det skulle gå bra denne gangen også, men man vet jo aldri hva som kan dukke opp.

Min erfaring med båt strekker seg til småturer i fint vær, og under rolige vindforhold innimellom holmer og skjær. Der ute som "elitedivisjonen" opererer har jeg ingenting å gjøre, og sikkert det samme for mange andre. Jeg har vært der med større båter, så jeg har sett infernoet som det viser seg på sitt verste.

Når dere sap og Bjørn, sittende i et "lokomotiv" gikk i nødhavn, ble jeg mektig imponert. Jeg tviler ikke på at både dere og båten kunne presset dere gjennom og forbi, men det er i grunnen ikke det det handler om der ute. Ting kan skje selv den beste, og da kan det være kort tid til katastrofen inntreffer. Avgjørelsen om å gå i havn er forbildelig, og forteller oss andre på  en flott måte at det er ingen skam å snu!

Alle, både nykommere på 16 år til tøffinger på 50, har noe å lære av det.

Når vi i tillegg får en beskrivelse av kysten, både i tekst og bilder nær sagt meter for meter, blir dette en sann glede å være med på.

Tusen takk for turen!!! :thumbsup:

Veldig bra formidla, kunne ikkje vore sagt på nokon betre måte, du set dei rette orda på tankane mine og mange med meg bøyger meg.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Takk for en god tråd. Har vært borte fra nettet i helgen, i går kveld hadde de enda ikke passert Stadt. Som vanlig mange bra bilder og fine beskrivelser. Å teste været for så å snu er riktig fremgangsmåte. Å ikke gå ut og teste er gjør at en mister mulighetener , å ikke tørre å snu mye verre.

Å bruke SAP til å hente en ny båt ser veldig riktig ut. Når en henter ut en ny båt er det mye jobb å få alt til å fungere, spesielt på denne størrelsen. Her kommer en med fagkunnskap inn og løser barnesykdommene. For de som har båt som lidenskap går det greit å løse dette selv, men for mange som kjøper båt for å bruke blir det lett litt for mye.

Trodde det bare var en liten menighet her på båtplassen, men ser at det er mange som leser disse trådene. Reklameverdien for produsenten er stor, treffer jo målgruppen ganske godt også.

Gleder meg til neste tur. Blir gjerne med som kokk, får frysninger av maten som serveres. Skal være varm lunsj underveis, for eksempel en liten omelett eller en pastarett. I sjø bruker en ganske mye energi bare på å stabilisere kroppen og holde seg fast.

Link to post
Share on other sites

Artig at dere tar dere tid til å lage disse "reportasjene" @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås.

Det er en veldig fin adspredelse for oss som må sitte på kontoret dagen lang og lengte etter neste helg :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 16 timer siden:

Det er bare en ting å si ..  Nord Star gutta er heldige som har Sap i vennekretsen. Maken til dyktig båtkar finnes ikke. Han kjenner på det som ingen andre kjenner.  Er det noe med båten vet han det før det oppstår.  Å løser problemer like fort som de kommer. Det er ikke noe som stopper den karen.  Jeg er stadig vekk beæret over å jeg får være med en så dyktig mann på sjøen. 

 

Kan ikke annet enn å si meg enig ettet å ha hatt gleden av å treffe @sap_2000 to ganger i sommer. Men basert på diskusjonene om rutevalg og annet i Ålesund forleden tror jeg ikke ferdighetene til en viss sørlending heller skal undervurderes. 

 

Og morro å oppleve dynamikken og stemningen ombord hos dere. Kan tenke meg at det har vært mange gode kommentarer og mye latter underveis. 

 

Takk for turen gutter, maken til underholdning skal man lete lenge etter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har østlendingen også kommet seg hjem. 

 

Blir jo helt satt ut av å lese gjennom postene de siste døgnene. Det varmer et båthjerte helt opp til rødlinja å få slike varme tilbakemeldinger selv om jeg føler det er "noe" overdrevet.  Vi har jo tross alt bare kjørt en båt langs kysten vår og brukt sunn fornuft slik som mange andre gjør i lengre og kortere strekk av den samme kysten hele tiden. Ingen månelanding, jordomseiling eller verdenshavskrysning med andre ord.  

 

Jeg hadde tenkt å sitere mange av dere og svare direkte men det ble jo helt overveldende ethvert :blush:

 

Av og til så virker ikke filteret (eller stavekontroll for den saks skyld :giggle:) så ordene kommer omtrent slik tankene ser ut på innsiden av skallen i øyeblikket. 

Men du verden så gøy det er å sitte på andre siden, ta noen bilder og skrive noe ord i ledige stunder.

Vi føler oss jo fantastisk heldige som får anledning til å oppleve både båt og kysten vår på denne måten :yesnod: 

 

Lærerikt er det også. Man kommer jo bort i litt av hvert underveis, både av vær og teknisk. Det er veldig tilfredsstillende å løse problemer som oppstår underveis. Det samme med å føle seg  forberedt på vær og sjø så man ikke roter seg ut eller inn i steder og situasjoner  man ikke bør være.

 

@Brigg nevnte det i et tidligere innlegg. Denne sørlendingen @Bjørn Løvjomås Er en skikkelig ringrev på været.  Han sitter nesten konstant (når han ikke sover da :wink:) og studerer værmeldinger, leser observasjoner og bølgevarsler og studerer kartene. 

Fyren har en utrolig evne til å visualisere hvordan forholdene der og der blir under sånne og slike forhold. Været de siste dagene ligger lagret på harddisken og blir selvfølgelig innkalkulert  :yesnod:

 

i tillegg er han en knakende god fyr det er en fryd å være på tur sammen med og samarbeidet  oss mellom har etthvert begynt å bli som et gammelt ektepar som nesten ikke trenger å si så mye til hverandre lenger :lol: Stort sett tenker og vurderer vi skremmende likt og det gir en ro og trygghetsfølelse som for meg er uvurderlig.  

 

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger, alle tips, råd og hjelp. Det føles virkelig godt å vite at så mange båtfolk følger med oss. Det ligger i bakhodet vårt hele tiden å vite at vi har dere i ryggen om vi skulle havne "up shit kreek" som de sier litt lenger vest. 

 

Flere venner og familien min leser også disse innleggene og følger oss på AIS. De vet det stort sett er nytteløst å ringe.  Enten har man ikke tid til å prate, eller så er hjernen et helt annet sted.  

Her kan de holde seg oppdatert og vite at vi er i de beste  hender om noe skulle skje.  

 

De har også kommentert den gode tonen og all helpsomheten her op BP.  De sier det må være noe helt unikt i dette nettsamfunnet "vårt", og det er jo helt korrekt observert. 

Slikt er sjelden vare i 2017 i et samfunn hvor flere og flere tenker mest på seg selv.  Det nå vi ta vare på sammen :thumbsup:

 

Det har også vært fantastisk hyggelig å møte folk underveis. Noen har man i årevis har har hatt en interaktiv relasjon til via dette unike forumet og bygget seg opp et bilde av hvem de er. 

Bortsett fra det visuelle og alder som jeg i et par anledninger har bommet grovt på, må jeg si at inntrykket man har fått over nettet stort sett stemmer veldig godt når man treffer folk i levende live. 

 

Jeg vil også på vegne av sørlendingen og meg selv takke for tiltroen som blir gitt oss av gutta som overlater oss nøklene til en av Norges råeste båter med blankofullmakt uten noen føringer (håper vi slipper dieselregningen :lol:). Det er en stor ære. Vi tar oppgaven på alvor og gjør vårt beste for at båtene er i minst like god stand når vi kommer frem. 

 

Til sist vil jeg slenge opp et par bilder. Det ene av sørlendingen der han sitter og koser seg i medsjøen utenfor Hustadvika på Mandag.  Det ansiktsuttrykket sier egentlig alt :yesnod:

 

 

 

IMG_6536.JPG

IMG_6544.JPG

IMG_6612.JPG

IMG_6615.JPG

IMG_6624.JPG

IMG_6635.JPG

IMG_6650.JPG

IMG_6675.JPG

IMG_6697.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000???

Vel, både din og @Bjørn Løvjomås sin holdning, imøtekommenhet og ydmykhet i forhold til oppgaven, forumet og kunnskapen dere innehar, gjør at forumet er som det er. Sammen med mange andre med topp kvalitet i mange ledd.

Dere er gode forbilder enten dere liker det eller ikke. Og dere har en formidlingsevne som treffer! Dere er kort og godt dyktige og med beina godt plantet på jorda!

Og som du sier. Bildet av sørlendingen sier i grunnen alt....... Og takk for turen! Vi gleder oss til returen! ???

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når  sørlendingen koser seg.. da smiler han.  Å de bølgene var meget gøye.  Båten som er tog.. da er livet verd å leve.  

 

Men at sørlendingen sover...??? jaja..ham har leeenge før han klarer å ligge så lenge som denna bygdekaren fra øst..?  @sap_2000

Gammelt ektepar ja.. var det jeg tenkte...du har feminine sider.. ???

 

Enda et nytt moment med tanke på at vi faktisk snart skal på tur igjen..?

 

Jeg gleder meg faktisk igjen..å sniker meg innom yr...

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så lenge dere transporterer båter med mer enn 1 sovelugar så går det vel bra :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

 

21 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Men at sørlendingen sover...??? jaja..ham har leeenge før han klarer å ligge så lenge som denna bygdekaren fra øst..?  

 

Vet ikke hvem som skrur av bryteren og går i koma etter barne-TV er ferdig, jeg  :rolleyes:

 

19 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

 @sap_2000

Gammelt ektepar ja.. var det jeg tenkte...du har feminine sider.. ???

 

Hmm.  Nå ble jeg plutselig bekymret 

 

5 minutes ago, VannTro said:

Så lenge dere transporterer båter med mer enn 1 sovelugar så går det vel bra :giggle:

 

Kun med solid lås på døra heretter  :smash:

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være han sikter til Cideren :wink:

 

Jeg så en gang et crew fra et fly som satt i baren på hotellet de skulle overnatte på og det var en stor besetning med en del mannlige medlemmer. Vel, mannlige var kanskje å ta i og da den ene av de bestilte en øl i baren ble han nesten pepet ut av de andre som satt der med paraplydrinkene sine.... :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mange jenter drikker øl!

 

jeg drikker cider selv. Øl er ikke for skikkelige mannfolk?

 

ellers. Takk for titten sap_2000. Som du sier, det er gøy å sette et ansikt på folk fra forumet! 

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden:

Når  sørlendingen koser seg.. da smiler han.  Å de bølgene var meget gøye.  Båten som er tog.. da er livet verd å leve.  

 

er det da "sabla gøy" eller "himla gøy"?  :giggle:

(en kjenning jeg har i nabotraktene ville nok sagt "helgelig gildt" :lol: ) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Værutsiktene ser lovende ut fremover med relativt svake vinder fra gunstig retning, så prøver på retur til Oslo kommende uke. Forhåpentlig vil det gå noe kjappere enn turen nordover.  

Blir ny co-pilot også da @Bjørn Løvjomås ble forhindret fra og være med.  Vi får ta det igjen en annen gang, kompis :yesnod:

 

Hadde vært digg om det ble litt sol og varme

også så FB kunne prøves :cool: 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...