Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Følte meg rimelig heldig da det ble klart at jeg fikk lov til å hente byggenummer 2 av den nye Nord Star 47 i Stockholm tidligere i sommer ref tråden i linken under, men at det skulle bli enda en ny langtur med denne drømmebåten var mer enn jeg turde å håpe på :pray:

 

 

Båten skal innom noen steder langs vestlandskysten på veien opp mot Trondheim hvor Aqua-Nor messen foregår 15-17 Aug. Antagelig skal den også tilbake til Oslo innen båtmessa på Aker Brygge i begynnelse av September.  

 

Har fått kjørt uvanlig mye flotte båter i år, men som nevnt i den andre tråden har det blitt dårlig med båtferie på meg. Stakkars Karma har nesten ikke blitt kjørt lengre enn til middagsbukta og hun er nok litt sjalu om dagen tror jeg..   :cryin:

 

Har en intensjon om å ta dette som en kosetur, samt få sett og opplevd litt underveis til en forandring. Det å kunne komme til havn i skapelig tid så man rekker en middag og evt en cider eller to hadde også vært stas. Hadde vært hyggelig å møtt noen BP'ere på veien også :yesnod:

 

Strekningen Bergen - Ålesund  kunne jeg tenkt meg å bruke litt mer tid på. Vi hastet jo forbi som fanden var i hekken på oss sist gang.

Molde - Kristiansund - Trondheim er upløyd mark, så må prøve å få litt tid der også. Tips, gjerne med sceenshot fra et kart mottas med stor takk :yesnod:

 

Har lett høyt og lavt etter en co-pilot, og jammenmeg fant jeg en viss sørlending som var klar for tur :thumbsup:

 

Legger ut noen bilder fra noen prøveturer fra tiden etter at jeg og @kjeok kom hjem fra Stockholm i begynnelsen av juli. 

Dette blir gøy, eller hva sier du mr @Bjørn Løvjomås ?

 

 

 

IMG_6177.JPG

IMG_6197.JPG

IMG_6223.JPG

IMG_6242.JPG

IMG_6245.JPG

IMG_6246.JPG

IMG_6254.JPG

IMG_6257.JPG

IMG_6260.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette blir stas! Både SAP og Bjørn på tur! Dette borger for kvalitet! Du skriver i din forrige tråd fra denne båten at dere ikke gjorde noen bragd under turen fra Stockholm og at mange har gått strekket før fra Gøteborg og videre rundt. Ogt at dere bare skriver litt og legger ut noen bilder...

Vel og bra det SAP.

Det er en grunn til at en stor horde følger deg og dine kompaner på tur.

Det er din over gjennomsnittet evne til forberedelser og øye for detaljer, det er at du er et øsekar av kunnskap gjennom mange år ombord i båter av alle slag og at du har en formidlingsevne som gjør det fengende interessant å lese!

 

Så bragden er en herlig formidlingsevne, en ydmykhet for oppgaven, evne til planlegging og detaljrikdom, et petimeterregime hva sans for renhold og kvalitet angår og teknisk kunnskap langt utapå hvermansen som gjør at vi venter med glede på skildringer fra hver eneste tur! Så kom igjen! Øs på med bilder og tekst! Vi gleder oss til å bli med på tur!:thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sørlendingen gleder seg. ???

Det er en stor ære å bli spurt.  Å jeg ser virkelig frem til en tur i rolig tempo langs kysten vår.  

Jeg måtte le når du skriver vi hadde fanden i hekken,  det er vel tilnærmelsesvis sant, da vi hadde små åpne værvinduer til rådighet. Så denne gangen kan vi kanskje se litt mere spennende natur enn bare blåmyra nypløyd 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det klarer dere helt sikkert.

 

Har nettopp kommet til Bergen, som i dag lever opp til ryet sitt når det gjelder nedbør. Planlegger å bruke kommende uke oppover mot Statt, og uka deretter fra Statt og hjem. Tviler på at herrene @Bjørn Løvjomås  og @sap_2000 klarer å holde så rolig tempo ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det blir en av utfordringene denne gangen.  Senke skuldrene og se oss litt rundt.. ikke bare fosse frem som to veddeløpshester. 

Har hatt en kjapp tur innom yr for å sjekke litt vær. Østavind tirsdag og onsdagen. Gunstig på Sørlandet. Litt nordavind på torsdag og fredag på Jæren   den jan gjerne snu på sør.  Men slik det så ut nå var det ikke plagsom styrke på O store vifte...? lenger nord til Stadt så det ut som noe liknende sørlige vinder mot helga.  Synes det så oppløftende ut jeg @sap_2000

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Brigg said:

 Tviler på at herrene @Bjørn Løvjomås  og @sap_2000 klarer å holde så rolig tempo ?

 

Vi skal gjøre ett hederlig forsøk på å ta det med ro, men gir ingen garantier :giggle:

 

Jeg og mr @Bjørn Løvjomås lider av samme syndrom med å bokføre flest mulig mil om værutsiktene fremover er negative, så vi får be til høyere makter om det motsatte. Har faktisk ikke turd å sjekke været ennå :pray:

 

Ellers er jeg jo flink med å ta det med ro på sjøen (har jo ikke veldig mye valg). I skrivende stund i hele 4,1 knop i andedammen vår :yesnod:

 

Vi får håpe du har rett Bjørn, men jeg hører allerede sildajazz på onsdagen :giggle:

 

 

IMG_2454.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer at herrene tar på seg "ta det med ro hattene" og tar seg tid til å se litt rundt seg. Dere må f.eks på hjemturen ta ruta Knarrlagssundet til Veiholmen på Smøla. ( har sendt ruta til Sap.)

Dere må også innom Ona fyr. De som ikke senker skuldrene der i godt vær, har mest sannsynlig ikke noen skuldre å senke :-)

Legger ved noen bilder for at dere skal se at jeg prater alvor ?

De første bildene er fra Knarrlagsund, og litt fra ruta til Veiholmen. Så er det selve Veiholmen, før Ona. De siste to er på min topp 10 liste over vakre plasser jeg har besøkt. Nå skal det sies at vi var uforskammet heldige med været, men det blir dere også, så det blir flott?

Beklager teppebombingen med bilder, men skal man få fram budskapet, må man bruke sterke virkemidler.

 

IMG_1530.JPG

IMG_1531.JPG

IMG_1532.JPG

IMG_1533.JPG

IMG_1534.JPG

IMG_1550.JPG

IMG_1536.JPG

IMG_1537.JPG

IMG_1538.JPG

IMG_1540.JPG

IMG_1541.JPG

IMG_1543.JPG

IMG_1547.JPG

IMG_1552.JPG

IMG_1553.JPG

IMG_1554.JPG

IMG_1556.JPG

IMG_1557.JPG

 

IMG_1568.JPG

IMG_1569.JPG

IMG_1570.JPG

IMG_1571.JPG

IMG_1574.JPG

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG

IMG_1577.JPG

IMG_1578.JPG

 

 

IMG_1586.JPG

IMG_1587.JPG

IMG_1589.JPG

IMG_1590.JPG

IMG_1606.JPG

IMG_1608.JPG

IMG_1627.JPG

IMG_1762.JPG

IMG_1763.JPG

IMG_1765.JPG

IMG_1766.JPG

IMG_1767.JPG

IMG_1769.JPG

IMG_1774.JPG

IMG_1776.JPG

IMG_1786.JPG

IMG_1789.JPG

IMG_1790.JPG

IMG_1804.JPG

IMG_1805.JPG

IMG_1806.JPG

IMG_1809.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 18 minutes ago:

Vi har faktisk snakket om at trådene din må leses grundig @Tom Rør begge faktisk.  Du har vært en god representant for å finne flotte steder langs kysten. Så det blir en reise i din hekksjø dette.  Regner med du er online og korrigerer  ?

Blir nok som alltid online. Dere har nok evnen til å finne fete steder selv, men det er kjekt å få tips om de flotte stedene.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, glalaks said:

Følger med fra Trondheim;) kanskje jeg stiller som følgebåt siste kvarteret;)

 

Det hadde vært knall @Gladlaks :yesnod: 

 

Og @Tom Rør. Tusen takk for bilder og ruter på Mail.  Livet er helt klart alt for kort til å rase forbi disse stedene. Håper bare værgudene (og @Zitt) er med oss så det er mulig.  Kommer ikke på tale å ta stakerekka i innløpet til feks vedholmen i NV kuling. Er jo ikke interessert i å bli ufrivillig medlem i tulipanklubben heller :giggle:

 

et annet sted jeg kunne tenkt meg å stikke innom er Utsira. Alle kjører jo karmsundet og sp godt som ingen tar utsiden. Men det fordrer godt vær.  Ifjor når jeg kjørte NS 32 med 2x D4 300 til Stord var det havblikk.  Angrer ennå på at jeg ikke tok utsiden av Karmøy og utsira i solnedgang.  

Slenger ut et par bilder fra hovedstaden i kveld.  Flott her og ?

 

 

 

 

IMG_6295.JPG

IMG_6301.JPG

IMG_6303.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, denne komboen med båt og rute blir vanskelig å toppe @Hekkbølgen  :yesnod:  er utrolig takknemlig for at jeg får anledning til å oppleve den unike kysten vår med en slik redskap. Turen fra Stockholm og småturerene i indre oslofjord gjør at jeg kjenner denne båten bedre enn de fleste jeg normalt sett er ombord i. Har tilbrakt utallige timer med oppsett og krøpet rundt under dørkene, så nå stoler jeg mer enn vanlig på utstyret. Det gir en ro som er verdt sin vekt i gull med tanke på å kunne slippe skuldrene et lite hakk ned (ja , skal gjøre mitt beste for å nyte denne turen til det fulle :worry: ).

 

kom gjerne innom før vi drar så skal du få en omvisning og så hadde det vært artig om du hadde kjent på IPS spaken og sammenlignet ?

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skal båten ligge på vannet i Trondheim eller nede på messa?

Mye fint å se på under fiskerimessa. Ofte kommer finværet den uken.

 

litt kjedelig at det er en travel uke med jobb. Mye båtliv og stemning i byen.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 22 timer siden:

Ja, denne komboen med båt og rute blir vanskelig å toppe @Hekkbølgen  :yesnod:  er utrolig takknemlig for at jeg får anledning til å oppleve den unike kysten vår med en slik redskap. Turen fra Stockholm og småturerene i indre oslofjord gjør at jeg kjenner denne båten bedre enn de fleste jeg normalt sett er ombord i. Har tilbrakt utallige timer med oppsett og krøpet rundt under dørkene, så nå stoler jeg mer enn vanlig på utstyret. Det gir en ro som er verdt sin vekt i gull med tanke på å kunne slippe skuldrene et lite hakk ned (ja , skal gjøre mitt beste for å nyte denne turen til det fulle :worry: ).

 

kom gjerne innom før vi drar så skal du få en omvisning og så hadde det vært artig om du hadde kjent på IPS spaken og sammenlignet ?

 

 

Takk for tilbudet. Det må jeg få til ?

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Jeg leser som vanlig vær og bølgevarsel til øynene blir store og våte.

Onsdagen forbløffer egentlig litt med bølgehøyde på sørlandet opp i mot 5 meter på maks. Det er såpass mye at vi må ta hensyn.

 

Ja Bjørn, her er nok deler av forklaringen: 

 

 

Skjermbilde fra 2017-08-07 21-37-15.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...