Jump to content

For liten spenning fra dynamo.

Ols10G

Recommended Posts

Har problemer med at dynamoen ikkje lader opp batteri nok. Eg har målt spenning ut fra dynamo og den viser ca 13,2 V. Når eg sett på instrument og diverse fell det til 12,9 V. Er dynamoen defekt? Den var bytta før eg kjøpte båten.

Det er eit forbruksbatteri på 100 amph og eit startbatteri på 60 amph montert med 2 hovedstrømbryterar og  Skille relé. Alle kablar er godt dimesjonerte og nye.

Ikke for liten. Enten er ett av batteriene dine ødelagte så det drar ned spenningen, eller så er ikke dynamoen I form. Hva har du I hvilespenning på batteriene et døgn etter bruk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du ikke finner andre feil (undersøk de andre alternativene først) kan det være en av diodene i dynamoen som er gåen. Da får du lignende symptomer.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg har skillerele som skal passe på ladingen til batteriene men ladingen blir bare stående på det ene batteriet fordi det aldrig blir tilstrekkelig opppladet til at releet bytter over. Batteriene er nye så kan ikkje forstå at dei er gåen.