Jump to content

Diesel/Olje i eksos (?) Volvo Penta MD5A

AlmaHR26

Recommended Posts

Hei!

Etter 4 uker på sjøen med min HR26 i sommer oppstod det litt utfordringer på vei hjem fra Kragerø.  Motor: Volvo Penta Md5A (1979 så den nærmer seg vel slutten) Kort forklart;  Båten starter, men når den er kald opplever jeg at den fusker noe. Den stopper ikke, men i korte perioder kan jeg oppleve at jeg mister noe av pådraget på gassen. Når motoren blir varm går den som en klokke (Kjørte i marsjfart på 5knop fra Son-Oslo uten å oppleve et eneste fusk. Den starter på første forsøk som alltid. Jeg har lagt merke til at det kommer diesel / olje ut av eksosen og det danner seg en tynn film på vannet. Dette skjer også når motor er varm så vidt jeg har fått med meg.  Ikke noe spesiell røykutvikling eller farge på eksosen. Jeg er relativt fersk, og har begrenset kunnskap om motor. Hva kan dette være? Jeg mistenkte først dritt i dieseltanken da jeg står uten historikk på denne fra tidligere eier og antar at den burde vært rengjort. Samtidig er jeg usikker på om dette kan være grunn til fuskingen. Dieselfilter ble byttet i våres, og forfilteret  ser uforandret ut. Jeg mistenker med andre ord at det er noe annet. Tips til hva som kan gjøres / bør gjøres / og evt. om noen i Osloområdet som kan være behjelpelig med utbedring mottaes med VELDIG stor takk! Jeg er superfornøyd med båten, men pga familieforøkelse trenger jeg mer plass neste sesong så mitt håp er å få utbedret dette problemet på en kostnadseffektiv måte både for meg, og eventuelt ny eier.

Mvh

Ruben

Redigert av AlmaHR26 (see edit history)

Første jeg hadde sjekket er dieseltanker, vannutskiller og filter. Veldig vanlig med grums og vann på tanken. Både fra kondens og fra skitten diesel fra pumpene.

Denne båten bruker vel knapt diesel, dermed kan det ligge en del på bunnen i tanken.

Du kan prøve med WestFrost på tanken (kondensfjerner for diesel), men visuell inspeksjon er det beste. Se etter dritt og vann i bunnen.

I vannutskiller bør du også titte.

Vet ikke hva filmen kan komme av, men kan tenke meg at vann i dieselen kan få uforbent diesel til å komme ut på sjøen. Bare en antakelse fra min side. Har ikke hatt det problemet før selv.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...