pyrre Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 (edited) jeg lurer på om noen ville vært behjelpelig å gitt meg noen tips vedrørende en oljelekkasje på en bmw marine d150 som jeg har. Etter endt tur når jeg har brukt båten , så legger det seg en liten dam med olje rett under oljefilteret i fremkant av motoren. filteret er sjekket og det er ikke filteret som lekker. jeg klarer ikke å lokalisere hvor oljen kommer ifra , da det ser ut til at den sprer seg litt over alt i fremkant av motoren, men i hovedsak en eller annen over oljefilteret i bakkant. noen som kjenner motoren og eventuelt vet om det er pakninger eller lignende som er utsatt og kan skape en slik lekkasje i bakkant oppunder varmeveksler ? eller kan oljen komme fra en annen plass i fremkant av motor , og det er rett og slett reimer/hjul som kaster den dit ? kan ikke se antydninger til olje i fremkant eller overkant av veksler. setter pris på alle tips. Edited August 10, 2017 by pyrre (see edit history) Link to post
tfast Posted February 17, 2020 Share Posted February 17, 2020 Hei, fant du ut av dette. Har tilsvarende problem selv. Men forstår at dette kommer ut her. Kan det være en manglende pakning? Link to post
pyrre Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 hei! Jeg fant ut av dette ja, der viste seg at det var tetnigsringen rundt veivakslingen som det kom noen dråper fra.. reimen kastet det videre opp under filteret... Jeg har for tiden kjøleren ute, og det ligger en papirpakning der som du nevner ja.. Link to post
tfast Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 har du et bilde av den pakningen eller hva den egentlig heter, den er ikke avbildet her, hvor tykk er pakningen, vi må kanskje lage denne. Antar at det er "2 hull"? Link to post
pyrre Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 Nei, det har jeg desverre ikke.. Men den lages enkelt på 5 minutter når du skrur av holderen fornoljefilteret var vel ca 1,5-2mm tykk var 2 4 kantede hull.. (du ser godt hvor de skal være når du skrur det av) Link to post
tfast Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 flott, fylte den "hele" plassen, eller var den kun rundt disse 2 hullene? Link to post
horg Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 (edited) Hadde selv lekkasje mellom kjøler og adapter for noen år siden, iflg verkstedhåndboken skal det ikke være pakning der men en tynn "hinne" med flytende pakning Loctite master gasket eller Loctite 541, fikk ikke ta i noen av dem men kjøpte noe tilsvarende hos Wurth. Har holdt tett siden, ca 800 motortimer. Edited March 11, 2020 by horg (see edit history) Link to post
Frkronhe Posted April 2, 2023 Share Posted April 2, 2023 Hei, jeg har samme problemet med min BMW 165 hk, men lekker er vel ikke å ta i. Her lekker oljen ut på 10-15 min . 4 liter . må jeg ta ut motoren for å skifte evnt pakning og kan den lekke fra et annet sted da vi snakker mengder? Håper på svar da våren er kommet ? Link to post
Recommended Posts