Jump to content

Kan man bruke epoksyprimer oppå gelcoat

LeviCorsair

Recommended Posts

Hei

Kan man bruke epoksyprimer oppå gelcoat - som erstatning for topcoat (gelcoat med voks)

Skal etterhvert begynne under båten (den her ) 

Tanken var en par lag med gelcoat, mest for å glatte ut... sen flere lag epoksyprimer... 

Eller må jeg først på med et lag topcoat ?

Hvis ujevnhetene skyldes gammelt bunnstoff, er det kanskje ikke helt patent å seise disse utjevnhetene fast under tykke lag av gelcoat? Under gammelt bunnstoff finnes det kanskje en fin og glatt overflate... hvis du skraper av bunnstoffet da. Finner du sår, kan du sparkle og pusse disse før ny bunnbehandling.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Epoxyprimeren  i flere strøk vil bli vanntett, det er ikke gelcoaten uansett. Ikke noe problem å legge gelcoat først med voks i siste strøk, men den blir matt og ikke spesielt glatt uten at du bruker en god del timer på etterarbeid. Sliping, rubbing og polering. Hvis du vil legge ny gelcoat på hele båten har du maaaaange timers arbeid foran deg. Kjenner du noen som kan å lakkere, ville jeg kanskje prøvd den nye xtremegloss fra Jotun. Kan brekkes i ulike farger og har en utrolig glans.

takk.. det svaret jeg ønsket. 

Når det kommer til resten av båten (ovenfor vannlinjen) har jeg ikke bestemt meg helt ennå. Det er mulig at det blir lakkering - men da men en to-komp maling. Fordelen med gelcoat+topcoat er jo at det kan legges på tjukt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...