Jump to content

Fortøyning


poolshark

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som vet om det finnes en grei internettside som tar for seg fortøyning?Men bilder og gode beskrivelser om hvordan dette skal gjøres i de forskjellige situasjoner.Og hvordan ankrer jeg opp for natten inne i en vik for eksempel?

 

Ny i "gamet":seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette burde det finnes mye om. Du kan jo begynne med å gå til: http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.htm (på engelsk). Litt nedpå siden finnes det et kapittel som heter: Boat Operation & Handling. Under det finnes flere beskrivelser (med teninger) om hvordan legge til.

 

Lykke til!

Lars H.

(Ikke ta deg nær av om du skulle få en slik bemerkning

jeg fikk etter at jeg hadde fortøyd båten etter alle kunstens regler:

"Er du ferdig med å binde fast båten nå! )"

 

:seeya:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

(Ikke ta deg nær av om du skulle få en slik bemerkning jeg fikk etter at jeg hadde fortøyd båten etter alle kunstens regler: "Er du ferdig med å binde fast båten nå! )"

Kan ikke dy meg for et lite sidesprang: Ellers vil jeg tro at de som kjører båt er tilbøyelige til å også binde fast båten når de etter hvert skal fortøye. :seeya: Eller tar jeg feil? Men det blir jo litt ekstremt hvis man som erfaren båteier blir beskyldt for å binde båten fast da... :wink:
Link to post
Share on other sites

Det kan virke noe komisk den andre veien også. I gamle dager pleide mange fiskere fra Fosen å dra opp i Gauldalen for å fiske laks og delta i høyonna. En garvet utgave av denne arten skulle ta matpause og ropte til de som allerede var benket på kjøkkenet: Ska æ belægg mærra før æ kjæm inn?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg for et lite sidesprang: Ellers vil jeg tro at de som kjører båt er tilbøyelige til å også binde fast båten når de etter hvert skal fortøye. :smiley: Eller tar jeg feil? Men det blir jo litt ekstremt hvis man som erfaren båteier blir beskyldt for å binde båten fast da... :eek:

Hvor på Mjøsa er det du har båten din da?

Link to post
Share on other sites

Mja, jeg pleier vanligvis å være ganske nord i Mjøsa når jeg kjører båt. :smiley: (Så du formuleringen, Poseidon?)

Jo takk, jeg så formuleringen, nakkehårene reiste seg og jeg måtte straks ta en dobbeldose med kaffe for å kurere begynnende gruff og dobbelsidig fnatt   :wink:

 

Men, men hvis det var noe sted man skulle kunne "kjøre" båt så måtte det vel være på Mjøsa ....

 

Du må allikevel sørge for å "tjore godt fast" hver gang du har "parkert" båten ved en "campingplass"  :seeya:

 

Hovedsaken må allikevel være at du og dine får noen fine dager på "sjøen"  -   hvis den avlange pytten der oppe mellom granleggene kan kalles noe slikt   :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde besøk av en garvet skipper mange år tilbake iflb. en bilreparasjon. Hans problem var at bilen hans hadde fått en ulyd under dørken på babord side og spesielt når han hadde han på akterover og skulle manøvrere utenfor garasjen.

 

En annen hadde vært uheldig og fått fylt på "solar" i stedet for bensin da han skulle "forhale" bilen bort til en annen pumpe i "snøkaven"

 

En tredje hadde noen elektriske problemer ombord i bilen.

 

En gang sjømann, alltid sjømann.

Link to post
Share on other sites

Hei Tme.

Må bare rette adressen, du glemte en "m" på slutten.

 

http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.htm

 

Ellers er jeg enig, det er ikke bare om fortøying det er mye nyttig stoff der. Via den linken er det jeg har kommet til artikkelen til Peggy Hall om septik som vel nesten kan kalles en "dass" bibel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte selvfølgelig også innom og titte på den siden, den er jo helt enorm - rent utrolig innholdsrik!

 

Men når du sier "knytting av knuter", da må jeg få lov til å være pirket igjen, for strengt tatt finnes bare en knute. Kun en, nemlig den som en gammel sjømannsvenn pleide å kalle for "mamma sin" .....

 

Alle de andre som vi til daglig kaller for "knuter", de heter egentlig knoper og stikk.

 

- - - -

 

Den karen som du viste til TMe fikk meg til å tenke på noe som skjedde hjemme på Karmøy tidlig på 60-tallet. Fem brødre som alle var skippere fant ut at de måtte skaffe seg førerkort og kjøpe hver sin bil. Det gjorde de, i svært voksen alder og det gikk ikke bedre enn at den ene fikk en stjernesmell etter å ha oversett vikeplikten fra høyre.

 

Da var det en av de andre brødrene som kritiserte, høyt og tydelig på sin allere bredeste Vest-Karmøy dialekt: "Tenkja seg te' - å sleppa 'an innøve seg - på styrbord sia!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En gang sjømann, alltid sjømann.

Hmm - lurer på om det er håp for meg også. Sist helg var det av med presenningen og Snømann vendte tilbake til sitt vanlige jeg - Sjømann. Underveis i denne prosessen skulle vi være smarte og merke stengene til opplagsstativet slik at det ble lettere å finne fram i puslespillet neste år. Sprittusj var medbragt for anledningen. Jeg skulle dirigere demontering og merking, mens Batdillerinnen merket med tusj. Jeg stod ved siden av baugen og kommanderte: "Og så merker du en pil på tverrliggeren som peker akterover, så vet vi hva som er foran og bak". Hvorpå det kom fra Batdillerinnen - Akterover? - Vi er da ikke på sjøen nå! Akkurat som det har noe å si. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle dirigere demontering og merking, mens Batdillerinnen merket med tusj.

Du dirigerer, hun demonterer og merker - grei arbeidsfordeling........

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvor finner man slike "dillerinner"?? Her må det byttes!!

Dere skulle bare visst. For min del, synes jeg det er rasende kjekt når Dillerinnen raser avsted og f.eks. får tak i traktor - hekter opplagshengeren på traktoren - kjører dette ut i vannet så jeg kan tøffe pent og rolig inn på hengeren med Sjømannen. Eller: Er med land og strand rundt på jakt etter diverse mer eller mindre suspekte båtobjekter og tilbehør til samme? Eller: Ofrer pengene til strømregninga så vi isteden får cashet ut den nye kalesjen til Selco'n. Og det beste: Ikke en eneste sur kommentar om at jeg bruker all mulig ledig tid til å sulle med båtprosjekter - gleder seg isteden sammen med meg over alle mindre og større bragder jeg presterer og ser fram til sesongen like mye som meg. Kunne nevnt mange slike eksempler. Noen har det, andre har det ikke... :wink:
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I havna vår så ligger vi i såkalte båser på en flytebrygge, og vi har valgt å feste tauet og båten slik at den ikke kan treffe brygga på noen av sidene uansett vær og vind (har selvfølgelig også fendere på begge sider). Ser at en del andre har valgt å feste tauet slakt og at de lar båten ligge inntil brygga med fendere mellom båt og brygge. Jeg lurer på hvorfor de gjør det når de har muligheten til å fortøye båten slik at den ikke kan treffe brygga?

Noen her som kan gi meg et godt svar?

Er det fordeler/ulemper med begge måter å fortøye på, og i så fall hvilke?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Også jeg har strammet tauene slik at Astor (uten P) ligger i båsen uten bruk av fendere. Dette kan jeg gjøre når båsen er såpass stor. Det er rundt en fot ledig plass på hver side.

På babord side har jeg skrudd fast en rød plastkasse fra Posten som jeg bruker som trapp. (Har dårlige knær og dermed problemer med å komme meg ombord uten denne.) Denne er skrudd fast i uteliggeren. Kan dra båten nesten inntil uteliggeren.

 

Bilde

 

Bildet er tatt før Baatplassvimpelen kom på plass!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er akkurat dette jeg og trodde var vanlig, men flere i havna vår gjør altså ikke det, kan de skyldes latskap?

Har forresten fenderne ute kun hvis et tau skulle ryke eller noe sånt, selv om jeg anser det som veeeeldig lite sansynlig.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...