Jump to content

Fortøyning


poolshark

Recommended Posts

Tenkte på det samme som Divemaster - er det ikke litt lite strekk i det tauet? Rent bortsett fra det er vel 12 mm godt nok i de fleste situasjoner. Nå du trenger tykkere tau så har du vel egentlig ikke så lyst til å ligge der lenger - event. at du har lyst til å ligge der enda litt lenger :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fines det ikke flettet line som har en viss elastisitet?

 

Jeg kjøpte "Watski ferdige bryggefortøyninger" artikkel 32401-1409-9 i sommer.

 

Meget bra kvalitet, ingen gniksing ved mye vind, og behagelig elastiske. slik at man slipper å være redd for at kryssholtet skal bli revet ut av festet. Dessuten ser de jo bra ut.

f32401.jpg

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har en bok som heter "Seiling - omfattende håndbok fro alle båtfolk" av Steve Sleight i norsk utgave. Her finnes det mye illustrert kunskap om hvordan man skal forholde seg til det å legge seg i en marina, ved fortøyning eller ved oppankring når man er ute på tur. En bok jeg absolutt kan annbefale for alle:)

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...8055&rom=MP

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Flettet line er jo laget til seiling .... fall og slike ting, hvor en ikke ønsker elastisitet...

 

Ikke helt.

Det finnes flettet nylonline beregnet til demping av slept utstyr utaskjærs som tøyer seg 50% før brudd.

Alldeles framifrå til slepetau og fortøyninger hadde de ikke knirket så j----.

Også har du flettet Spectron (Dyneema) som ikke strekker seg i det hele tatt. Som å fortøye med et spett.

Link to post
Share on other sites

Tror du går for overkill jeg Stauden ? På Slagskibet som kun veier 2600 kg så bruker jeg 8mm treslått, og ikke av verdens beste kvalitet heller. Av disse har jeg 6 stykker ombord, 4 korte og 2 mega lange. I tillegg så er det "noe" 10 og 12 mm ombord. På dine 9 tonn så vil jeg tro at 10-12mm treslått av god kvalitet er mere enn bra nok til allværs fortøyning. Når det gjelder tauverk er jeg særs kresen og tar ikke 5 sekunders betenkningstid engang for å kassere tilsynelatende bra tau. Skader toleres ikke, selv ikke bagatellmessige. Noe må en jo ha til å surre tilhenger lassene med også.

Det jeg ser etter når tau kjøpes inn er mykheten. Er kordelene lette å åpne så holder det ihvertfall i 3 år med mitt bruk. Tau som er vanskelig å åpne er jeg interessrt i ha ombord om det så er gratis. Den andre testen er hvor mye endene fliser seg ved kutting. :eek: Mye flising liker jeg ikke. "Dårlig" kvalitet etter min mening. Men det viktigste å huske på er at sollys svekker tauet, dvs det ultrafiolette lyset. En skal ikke se seg blind på bruddstyrker og dimensjoner alene. Har du et "gammelt" tau ombord så hiv det i søppla. Mindre dim av nyere dato er høyst sannsynlig bedre. Det er min mening.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 50 meter av denne 12mm i dag, til den nette summen av 500 blanke norske kroner... Det rekker til normal fortøyning vil jeg tro... Er jo ikke allverdens krefter i sving der man ligger.. passe stivt var det også slik at det ikke floker seg så lett.. Er greit nå det ofte er ungene som hopper i land..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg bruker 3-slåtte liner. På de faste fortøyningene på brygga har jeg Robline Rappalo synketau og gummifjærer (spiral). Ombord i båten har jeg stort sett Robline Cormoran flytetau. Synes de har vært gode å jobbe med, både under spleising og ved fortøyning. Har dessverre bare brukt dem en sesong, så det er for tidlig å si noe om holdbarheten. Foreløpig er det ingen tegn til slitasje.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Som båtboer og båt som veier 15?tonn har jeg prøvd og feilet, her er mine observasjoner(NB. festepunktene på båten er Høyt, mens brygge/utriggere er lave)

  • Å Feste så stramt som mulig gjør at bunnen vrikker att og fram med bølgene selv med små bølger(ubehanglig) og i værste fall, løfter bryggen(like a boss), anbefales ikke
  • Fjær/gumibånd på alle sider og mellomstramt, gir en sprettert effekt, som gjør at du flyr ekstra godt fra side til side fra toppen av båten av, anbefales ikke da kan gi skikkelig helling att og fram.
  • Beste løsning hos meg, så løst at den henger kun på tauene fra den siden vinden er og "løst" på andre siden, kommer det bølger er kun ene siden som drar og der har jeg gummibånd, båten får seile "frit"" innen for taugrensene. Så så fritt som mulig av det du har plass til, har fendere men har målt og slik at uansett vindretning så skal den ikke komme bortig noe. med fenderne.

Dette er mine erfaringer ihvertfall, hadde jeg hatt lavere punkter på båten eller høyere brygge ville jeg nok stramt opp litt.

 

Ha gjerne 3 tau per side, opplevde at 12?mm tau gnagde over på en natt, 3fendere var ikke nok får holde båten unna bryggen og fikk skrapemerker/måtte male siden på båten på nytt:(

Link to post
Share on other sites

Skal bytte fortøyningslinene i vinter. De jeg har er både for korte og for slitt. Har 3 slåtte liner i dag. Har lurt på å gå over til flettet, men det er dyrere.

 

Andres erfaringer?

 

Jeg har både 3-slått og fletta ombord, og foretrekker de flettede enkelt og greit fordi de er mye mer behagelige å jobbe med. Har også en følelse at de sitter bedre på pullerne, men det vet jeg ikke om er tilfelle. Skal kjøpe lengre liner til våren, og det blir flettede.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...