jorhei Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Det er vel ekstremt skjelden at et fortauningstaug ryker, men jeg har hørt at sjakler skrur seg ut. Jeg bruker alltid dobbel fortauningstaug og trenger dermed ikke fendere som ligger å gnager i den blåe lakken. Har ikke opplevd at fenderne lager merker i båten, men det skyldes nok helt sikkert at jeg har trebåt :puke: Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Det er vel ekstremt skjelden at et fortauningstaug ryker, men jeg har hørt at sjakler skrur seg ut. Jeg bruker alltid dobbel fortauningstaug og trenger dermed ikke fendere som ligger å gnager i den blåe lakken. Kan anbefale fendertrekk. Blir ikke rare slitasjen med disse på. Ikke mye gnissing mellom båter når men ligger tett opp mot andre båter heller. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Kan anbefale fendertrekk. Blir ikke rare slitasjen med disse på. Ikke mye gnissing mellom båter når men ligger tett opp mot andre båter heller. Skal til Trondheim i morgen tidlig å da blir det kjøpt inn slike trekk. Takker for tipset. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Kan anbefale de som selges på Maritim i Arendal. De er tykkere (frotte) enn de fleste andre jeg har sett, og lager derfor mindre lyd. http://www.maritim.no/ontime_search.asp?id...04006050&thumbs [glow=red,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Slik ser de ut. Er enkle å få av og på for evt renhold også. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Mine fendersokker kommer fra Biltema og koster 90,- for paret. De fungerer alldeles utmerket. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Hei. Jeg har også fendertrekk fra Biltema, helt OK kvalitet. Slik ser de ut med pris: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Mangler bare litt polish på frotte' sokken så får du ferdig polert side :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Når man ligger i en bås på flytebrygga, er det jo greit å stramme opp, men det løser jo ikke alle problemer. Er båsen smal, eller båten lenger enn utliggerene, slår båtens bakre halvdel i sidene uansett. en fender på hver side litt før utliggeren slutter er et must. Og litt slakk i tauene? Ikke dumt hvis man skal dra båten inntil utstikkeren for ombord/ilandstigning. Lengder og bredder på båt, bås og utstikker er faktorer som må være med i regnestykket. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Kan anbefale de som selges på Maritim i Arendal. De er tykkere (frotte) enn de fleste andre jeg har sett, og lager derfor mindre lyd. http://www.maritim.no/ontime_search.asp?id...04006050&thumbs [glow=red,2,300] GeV[/glow] Jeg kan slutte meg til, jeg har slike selv. Disse er av topp kvalitet, og gjør båten i tillegg elegant. Blåfargen matcher den som er på skrogsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnulfs Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 (redigert) Til våren skal jeg lage meg en "fastfortøyning" til min Princesse. Problemet mitt er at jeg har aldri laget/satt ut en slik fortøyning før , og i den forbindelse ville det vært svært kjærkomment med gode råd fra alle dere vise der ute Båten min er 25 fot og veier i overkant av to tonn. Skal lage ett "lodd" på ett eller annet vis...med en fortøyningsbøye/moring! Redigert 6.Februar.2005 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Til våren skal jeg lage meg en "fastfortøyning" til min Princesse. Problemet mitt er at jeg har aldri laget/satt ut en slik fortøyning før , og i den forbindelse ville det vært svært kjærkomment med gode råd fra alle dere vise der ute Båten min er 25 fot og veier i overkant av to tonn. <{POST_SNAPBACK}> Hei, kommer litt an på hvordan du har tenkt å fortøye. Skal du ligge med moring, fastbrygge eller flytebrygge? Båteierboka http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/X10006.html?id=Yebv9EH8 gir forresten mange gode tips, bl.a. om fortøying. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 (redigert) Til våren skal jeg lage meg en "fastfortøyning" til min Princesse. Problemet mitt er at jeg har aldri laget/satt ut en slik fortøyning før , og i den forbindelse ville det vært svært kjærkomment med gode råd fra alle dere vise der ute Båten min er 25 fot og veier i overkant av to tonn. <{POST_SNAPBACK}> Skal du lage deg et "lodd" med ei fortøyningsbøye? Relevante momenter: - Hvordan har du tenkt å få dette loddet ut i sjøen - Størrelsen må være ift vekt av båt - Betong veier 6 ganger mere en vann - Husk oppdriften ift volum - Rustfri krok i loddet - Taug eller kjetting fra lodd til bøye. Ja det ble noe å tenke på. Redigert 6.Februar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 (redigert) Konkrete tips til vekter, kjetting-/taulengder og dimensjoner finner du her. En gammel vaskebalje av plast med armeringsjern og øyebolt stukket gjennom før du fyller med sement og jern/blyskrot burde gjøre susen. Evt et kvart/halvt oljefat i stedet for vaskebaljen. Lag en flåte for å dra ut moringen, eller dersom det er islagt på vinteren. Dra den ut på meier, sag hull i isen og vips... Ikke heng sammen rustfrie sjakler/kauser med galvanisert kjetting eller omvendt. Lykke til. Redigert 6.Februar.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 - Betong veier 6 ganger mere en vann Betong veier 2,5 - 2,6 gange så mye som vann Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Betong veier 2,5 - 2,6 gange så mye som vann <{POST_SNAPBACK}> Jeg beklager at jeg skrev feil, en kubikkmeter betong veier ca 2,3 tonn. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
arnulfs Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Takker for alle gode innspill....her er det bare å begynne å planlegge. Tror jeg går for den versjonen med å støype ett lodd med armering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Ang. vekt så fant jeg ut at et oljefat med betong (maks. mengde store steinblokker) veier ca 350kg i vann. (Fløt så vidt med 2 stk 200l oljefat.) Se denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Hei Stikk innom en større entreprenør eller en plass de mottar betong-rester for destruering (avfallsmottak ol). Der har du stor mulighet for å finne passende betongklosser ettersom det stadig sages ut åpninger for dører og vinduer. Finn en som er passe stor og tykk + armert. Bor to hull med ca 25 cm avstand og stikk ned et u-formet syrefast rundtjern og bøy eller lås dette på baksiden. En stor flat firkant ligger mye bedre enn tønner ol som kan rulle eller velte. De som skjærer ut slikt er bare glade for å slippe å betale ved levering til mottak. Sett i tykkvegget syrefast kause og et skikkelig nylontau. På dette tauet kan du evt spleise inn en dødmann. For å unngå tauslitasje mot kanten av betongen fester du en gummislange på de nederste meterene. Ikke bruk bøye der øyet under er festet med mutter da gjengene ruster i stykker. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Jeg støpte et 10 kg Biltema Bruce-kopi anker (ca. kr 300) inn i en litt flat betonblokk. Hengte det opp i en stige på tverrs over to robåter og kappet. Brukte så en kjetting fra et conteiner-kjettingskrev, ca. 6 m fra loddet, og 16 mm tau derfra. Bruker dette som akterfortøyning for å avlaste singel utrigger (båtvekt ca. 2800 kg). Denne moringen på ca. 120 kg har holdt gjennom vinteren uten å flytte nevneverdig på seg. Poenget mitt er i grunnen det innstøpte ankeret. Husk å bruke armeringsmatte. Redigert 7.Februar.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Jeg støpte et 10 kg Biltema Bruce-kopi anker (ca. kr 300) inn i en litt flat betonblokk. <{POST_SNAPBACK}> Det var nå godt at Biltema sitt anker kan brukes til noe da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Manito Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) http://www.maritimstart.com/moring.shtml på denne linken står det noen gode råd om moringer her står det litt om vekter på moring tauverk og kjetting Redigert 7.Februar.2005 av TorbjornE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 DENNE gir deg noen hint i tillegg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Løfter denne litt slik at vi kose oss med gamle synder... Jeg tenkte å skifte ut en del fortøyningstauverk ombord, og har da kikket litt på flettet polyesterline fra Maritim som er et rimelig tauverk... Dette tauet er passelig stivt etter mitt syn og prisen er jo mere enn grei nok.. Så er frågan, hvor tykt tau bør jeg kjøpe... Har jo en båt som ikke veier mere enn rundt 9 tonn... Tenker litt på 12mm som er lett håndterbart og med en bruddstyrke på 2400kg. Dette er ikke fast fortøyng med kun til bruk på tur, de faste i hjemmehavn er av noe annet kaliber. Kraftigere tauverk er selvsagt tilgjengelig ombord hvis det skulle bli nødvendig.. Tenker på 4 liner av 12 meter.. Er det noen som har testet dette tauverket Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg tenkte å skifte ut en del fortøyningstauverk ombord, og har da kikket litt påflettet polyesterline....... Vel, det er en annen ting du bør tenke på..... Flettet line har ingen giv, så hvis du ligger ved kai osv, så blir det fort mer rykk og napp når tauverked strekkes i bølger-vind osv., men er jo meget behagelig å håndtere for alle ombord. Lengden som du siterer bør vel være OK og samme med tykkelsen. Vi har to av disse ombord (båtlengde +) ... 15m og de er 15mm tykke. Vi bruker dem til første fortøyning (jentene liker bedre å håntere disse enn 20mm tauverket ombord) og er lettere å kaste opp/ned i slusene da de er lettere å kveile opp. Men de blir ikke brukt til fortøyning (ikke en gang på dagstur). De blir skiftet ut av meg til vanlig tre-strand 20mm tauverk, når alt er rolig igjen... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.