poolshark Startet 13.Mai.2003 Del på Facebook Startet 13.Mai.2003 Hei Er det noen som vet om det finnes en grei internettside som tar for seg fortøyning?Men bilder og gode beskrivelser om hvordan dette skal gjøres i de forskjellige situasjoner.Og hvordan ankrer jeg opp for natten inne i en vik for eksempel? Ny i "gamet" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Hei. Dette burde det finnes mye om. Du kan jo begynne med å gå til: http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.htm (på engelsk). Litt nedpå siden finnes det et kapittel som heter: Boat Operation & Handling. Under det finnes flere beskrivelser (med teninger) om hvordan legge til. Lykke til! Lars H. (Ikke ta deg nær av om du skulle få en slik bemerkning jeg fikk etter at jeg hadde fortøyd båten etter alle kunstens regler: "Er du ferdig med å binde fast båten nå! )" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 (Ikke ta deg nær av om du skulle få en slik bemerkning jeg fikk etter at jeg hadde fortøyd båten etter alle kunstens regler: "Er du ferdig med å binde fast båten nå! )"Kan ikke dy meg for et lite sidesprang: Ellers vil jeg tro at de som kjører båt er tilbøyelige til å også binde fast båten når de etter hvert skal fortøye. Eller tar jeg feil? Men det blir jo litt ekstremt hvis man som erfaren båteier blir beskyldt for å binde båten fast da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Motordoktoren Svart 13.Mai.2003 Del på Facebook Svart 13.Mai.2003 Det kan virke noe komisk den andre veien også. I gamle dager pleide mange fiskere fra Fosen å dra opp i Gauldalen for å fiske laks og delta i høyonna. En garvet utgave av denne arten skulle ta matpause og ropte til de som allerede var benket på kjøkkenet: Ska æ belægg mærra før æ kjæm inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
poolshark Svart 14.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Kan ikke dy meg for et lite sidesprang: Ellers vil jeg tro at de som kjører båt er tilbøyelige til å også binde fast båten når de etter hvert skal fortøye. Eller tar jeg feil? Men det blir jo litt ekstremt hvis man som erfaren båteier blir beskyldt for å binde båten fast da... Hvor på Mjøsa er det du har båten din da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Hvor på Mjøsa er det du har båten din da?Mja, jeg pleier vanligvis å være ganske nord i Mjøsa når jeg kjører båt. (Så du formuleringen, Poseidon?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Mja, jeg pleier vanligvis å være ganske nord i Mjøsa når jeg kjører båt. (Så du formuleringen, Poseidon?) Jo takk, jeg så formuleringen, nakkehårene reiste seg og jeg måtte straks ta en dobbeldose med kaffe for å kurere begynnende gruff og dobbelsidig fnatt Men, men hvis det var noe sted man skulle kunne "kjøre" båt så måtte det vel være på Mjøsa .... Du må allikevel sørge for å "tjore godt fast" hver gang du har "parkert" båten ved en "campingplass" Hovedsaken må allikevel være at du og dine får noen fine dager på "sjøen" - hvis den avlange pytten der oppe mellom granleggene kan kalles noe slikt mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jeg hadde besøk av en garvet skipper mange år tilbake iflb. en bilreparasjon. Hans problem var at bilen hans hadde fått en ulyd under dørken på babord side og spesielt når han hadde han på akterover og skulle manøvrere utenfor garasjen. En annen hadde vært uheldig og fått fylt på "solar" i stedet for bensin da han skulle "forhale" bilen bort til en annen pumpe i "snøkaven" En tredje hadde noen elektriske problemer ombord i bilen. En gang sjømann, alltid sjømann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.ht Denne siden som Lars H. foreslår inneholder ved første øyekast tonnevis med førsteklasses informasjon. Noe av det første jeg ser er en animert side om knytting av knuter. Siden er abs. å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Hei Tme. Må bare rette adressen, du glemte en "m" på slutten. http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.htm Ellers er jeg enig, det er ikke bare om fortøying det er mye nyttig stoff der. Via den linken er det jeg har kommet til artikkelen til Peggy Hall om septik som vel nesten kan kalles en "dass" bibel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/safetips.htJeg måtte selvfølgelig også innom og titte på den siden, den er jo helt enorm - rent utrolig innholdsrik! Men når du sier "knytting av knuter", da må jeg få lov til å være pirket igjen, for strengt tatt finnes bare en knute. Kun en, nemlig den som en gammel sjømannsvenn pleide å kalle for "mamma sin" ..... Alle de andre som vi til daglig kaller for "knuter", de heter egentlig knoper og stikk. - - - - Den karen som du viste til TMe fikk meg til å tenke på noe som skjedde hjemme på Karmøy tidlig på 60-tallet. Fem brødre som alle var skippere fant ut at de måtte skaffe seg førerkort og kjøpe hver sin bil. Det gjorde de, i svært voksen alder og det gikk ikke bedre enn at den ene fikk en stjernesmell etter å ha oversett vikeplikten fra høyre. Da var det en av de andre brødrene som kritiserte, høyt og tydelig på sin allere bredeste Vest-Karmøy dialekt: "Tenkja seg te' - å sleppa 'an innøve seg - på styrbord sia!" mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 En gang sjømann, alltid sjømann.Hmm - lurer på om det er håp for meg også. Sist helg var det av med presenningen og Snømann vendte tilbake til sitt vanlige jeg - Sjømann. Underveis i denne prosessen skulle vi være smarte og merke stengene til opplagsstativet slik at det ble lettere å finne fram i puslespillet neste år. Sprittusj var medbragt for anledningen. Jeg skulle dirigere demontering og merking, mens Batdillerinnen merket med tusj. Jeg stod ved siden av baugen og kommanderte: "Og så merker du en pil på tverrliggeren som peker akterover, så vet vi hva som er foran og bak". Hvorpå det kom fra Batdillerinnen - Akterover? - Vi er da ikke på sjøen nå! Akkurat som det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Jeg skulle dirigere demontering og merking, mens Batdillerinnen merket med tusj. Du dirigerer, hun demonterer og merker - grei arbeidsfordeling........ Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Lijanka Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Hvor finner man slike "dillerinner"?? Her må det byttes!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Hvor finner man slike "dillerinner"?? Her må det byttes!!Dere skulle bare visst. For min del, synes jeg det er rasende kjekt når Dillerinnen raser avsted og f.eks. får tak i traktor - hekter opplagshengeren på traktoren - kjører dette ut i vannet så jeg kan tøffe pent og rolig inn på hengeren med Sjømannen. Eller: Er med land og strand rundt på jakt etter diverse mer eller mindre suspekte båtobjekter og tilbehør til samme? Eller: Ofrer pengene til strømregninga så vi isteden får cashet ut den nye kalesjen til Selco'n. Og det beste: Ikke en eneste sur kommentar om at jeg bruker all mulig ledig tid til å sulle med båtprosjekter - gleder seg isteden sammen med meg over alle mindre og større bragder jeg presterer og ser fram til sesongen like mye som meg. Kunne nevnt mange slike eksempler. Noen har det, andre har det ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Masse skryt fra BatDilla om Dillerinnen Heldiggris! Pass på hun der :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaritimStart Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Hei ! En båt skal være fortøyd og ikke bindt som en hund http://www.maritimstart.com/spleising.shtml Eller synes jeg det står godt forklart (bilder og tekst) ulike fortøyningsmetoder i boken "Veien til båtførerprøven". Med vennlig hilsen MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 I havna vår så ligger vi i såkalte båser på en flytebrygge, og vi har valgt å feste tauet og båten slik at den ikke kan treffe brygga på noen av sidene uansett vær og vind (har selvfølgelig også fendere på begge sider). Ser at en del andre har valgt å feste tauet slakt og at de lar båten ligge inntil brygga med fendere mellom båt og brygge. Jeg lurer på hvorfor de gjør det når de har muligheten til å fortøye båten slik at den ikke kan treffe brygga? Noen her som kan gi meg et godt svar? Er det fordeler/ulemper med begge måter å fortøye på, og i så fall hvilke? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Jeg strammer alltid taugene helt opp slik at båten ligger mitt i dokka. Fenderne tar jeg alltid inn i båten slik at de ikke lager slitasjemerker på skroget. Slik gjør jeg det....... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Også jeg har strammet tauene slik at Astor (uten P) ligger i båsen uten bruk av fendere. Dette kan jeg gjøre når båsen er såpass stor. Det er rundt en fot ledig plass på hver side. På babord side har jeg skrudd fast en rød plastkasse fra Posten som jeg bruker som trapp. (Har dårlige knær og dermed problemer med å komme meg ombord uten denne.) Denne er skrudd fast i uteliggeren. Kan dra båten nesten inntil uteliggeren. Bildet er tatt før Baatplassvimpelen kom på plass! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Ligger også i bås på flytebrygge, og ser ingen grunn til ikke å stramme skikkelig opp i alle fire "hjørner". Akkurat slik som inge viser på bildet av sin båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Er akkurat dette jeg og trodde var vanlig, men flere i havna vår gjør altså ikke det, kan de skyldes latskap? Har forresten fenderne ute kun hvis et tau skulle ryke eller noe sånt, selv om jeg anser det som veeeeldig lite sansynlig. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Det er vel ekstremt skjelden at et fortauningstaug ryker, men jeg har hørt at sjakler skrur seg ut. Jeg bruker alltid dobbel fortauningstaug og trenger dermed ikke fendere som ligger å gnager i den blåe lakken. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Kan det skyldes latskap?Tja, de gidder vel ikke tilpasse lengden på tauverket. Når jeg kjøpte båten, så spleiset jeg tauverket i nøyaktige lengder. Enkelt og greit når jeg fortøyer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.