tuffff Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Tenkte på det samme som Divemaster - er det ikke litt lite strekk i det tauet? Rent bortsett fra det er vel 12 mm godt nok i de fleste situasjoner. Nå du trenger tykkere tau så har du vel egentlig ikke så lyst til å ligge der lenger - event. at du har lyst til å ligge der enda litt lenger mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 12 mm har helt sikkert nok bruddstyrke, men jeg synes det blir i tynneste laget å jobbe med. Jeg liker 16 mm, 14mm til nød. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Fines det ikke flettet line som har en viss elastisitet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Fines det ikke flettet line som har en viss elastisitet? Flettet line er jo laget til seiling .... fall og slike ting, hvor en ikke ønsker elastisitet... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Fines det ikke flettet line som har en viss elastisitet? Jeg kjøpte "Watski ferdige bryggefortøyninger" artikkel 32401-1409-9 i sommer. Meget bra kvalitet, ingen gniksing ved mye vind, og behagelig elastiske. slik at man slipper å være redd for at kryssholtet skal bli revet ut av festet. Dessuten ser de jo bra ut. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har kjøpt robline flettet fortøyningstau i år. Disse opptrer for meg som å være noe elastiske. Men jeg kan jo ta feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg bruker også disse, fordi blondinen liker disse best. De er myke og lette, og styrken er jo på topp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har en bok som heter "Seiling - omfattende håndbok fro alle båtfolk" av Steve Sleight i norsk utgave. Her finnes det mye illustrert kunskap om hvordan man skal forholde seg til det å legge seg i en marina, ved fortøyning eller ved oppankring når man er ute på tur. En bok jeg absolutt kan annbefale for alle:) http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...8055&rom=MP - MartinL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg har sluttet å bruke robline, etter at den ene fortøyningen røyk tvers av uten forvarsel. Nå bruker jeg bare billigtau fra Biltema, det holder tydeligvis bedre, samt at jeg der ser slitasjen mye bedre, enklere å spleise er det også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg synes at Nigel Calder også har en brukbar bok som bl.a. omhandler ankring. Han har endel tusen nm bak seg og går for å ha mange gode synspunkter, se; Boatowners Practical and Technical Cruising Manual. Bokas kan kjøpes hos Nautisk Forlag, men er endel billigere via Amazone. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Flettet line er jo laget til seiling .... fall og slike ting, hvor en ikke ønsker elastisitet... Ikke helt. Det finnes flettet nylonline beregnet til demping av slept utstyr utaskjærs som tøyer seg 50% før brudd. Alldeles framifrå til slepetau og fortøyninger hadde de ikke knirket så j----. Også har du flettet Spectron (Dyneema) som ikke strekker seg i det hele tatt. Som å fortøye med et spett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Tror du går for overkill jeg Stauden ? På Slagskibet som kun veier 2600 kg så bruker jeg 8mm treslått, og ikke av verdens beste kvalitet heller. Av disse har jeg 6 stykker ombord, 4 korte og 2 mega lange. I tillegg så er det "noe" 10 og 12 mm ombord. På dine 9 tonn så vil jeg tro at 10-12mm treslått av god kvalitet er mere enn bra nok til allværs fortøyning. Når det gjelder tauverk er jeg særs kresen og tar ikke 5 sekunders betenkningstid engang for å kassere tilsynelatende bra tau. Skader toleres ikke, selv ikke bagatellmessige. Noe må en jo ha til å surre tilhenger lassene med også. Det jeg ser etter når tau kjøpes inn er mykheten. Er kordelene lette å åpne så holder det ihvertfall i 3 år med mitt bruk. Tau som er vanskelig å åpne er jeg interessrt i ha ombord om det så er gratis. Den andre testen er hvor mye endene fliser seg ved kutting. Mye flising liker jeg ikke. "Dårlig" kvalitet etter min mening. Men det viktigste å huske på er at sollys svekker tauet, dvs det ultrafiolette lyset. En skal ikke se seg blind på bruddstyrker og dimensjoner alene. Har du et "gammelt" tau ombord så hiv det i søppla. Mindre dim av nyere dato er høyst sannsynlig bedre. Det er min mening. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Har kjøpt 50 meter av denne 12mm i dag, til den nette summen av 500 blanke norske kroner... Det rekker til normal fortøyning vil jeg tro... Er jo ikke allverdens krefter i sving der man ligger.. passe stivt var det også slik at det ikke floker seg så lett.. Er greit nå det ofte er ungene som hopper i land.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Skal bytte fortøyningslinene i vinter. De jeg har er både for korte og for slitt. Har 3 slåtte liner i dag. Har lurt på å gå over til flettet, men det er dyrere. Andres erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 (redigert) Jeg bruker 3-slåtte liner. På de faste fortøyningene på brygga har jeg Robline Rappalo synketau og gummifjærer (spiral). Ombord i båten har jeg stort sett Robline Cormoran flytetau. Synes de har vært gode å jobbe med, både under spleising og ved fortøyning. Har dessverre bare brukt dem en sesong, så det er for tidlig å si noe om holdbarheten. Foreløpig er det ingen tegn til slitasje. Redigert 3.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Tobby Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Som båtboer og båt som veier 15?tonn har jeg prøvd og feilet, her er mine observasjoner(NB. festepunktene på båten er Høyt, mens brygge/utriggere er lave) Å Feste så stramt som mulig gjør at bunnen vrikker att og fram med bølgene selv med små bølger(ubehanglig) og i værste fall, løfter bryggen(like a boss), anbefales ikke Fjær/gumibånd på alle sider og mellomstramt, gir en sprettert effekt, som gjør at du flyr ekstra godt fra side til side fra toppen av båten av, anbefales ikke da kan gi skikkelig helling att og fram. Beste løsning hos meg, så løst at den henger kun på tauene fra den siden vinden er og "løst" på andre siden, kommer det bølger er kun ene siden som drar og der har jeg gummibånd, båten får seile "frit"" innen for taugrensene. Så så fritt som mulig av det du har plass til, har fendere men har målt og slik at uansett vindretning så skal den ikke komme bortig noe. med fenderne. Dette er mine erfaringer ihvertfall, hadde jeg hatt lavere punkter på båten eller høyere brygge ville jeg nok stramt opp litt. Ha gjerne 3 tau per side, opplevde at 12?mm tau gnagde over på en natt, 3fendere var ikke nok får holde båten unna bryggen og fikk skrapemerker/måtte male siden på båten på nytt:( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 (redigert) Skal bytte fortøyningslinene i vinter. De jeg har er både for korte og for slitt. Har 3 slåtte liner i dag. Har lurt på å gå over til flettet, men det er dyrere. Andres erfaringer? Jeg har både 3-slått og fletta ombord, og foretrekker de flettede enkelt og greit fordi de er mye mer behagelige å jobbe med. Har også en følelse at de sitter bedre på pullerne, men det vet jeg ikke om er tilfelle. Skal kjøpe lengre liner til våren, og det blir flettede. Redigert 6.Desember.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.