Jump to content

Bestille marinekryssfiner? (Samlebestilling)


Toivo

Recommended Posts

Jeg skal snart bestille en del marinekryssfiner fra trebåtverkstedet. Er det noen andre som også trenger som vil bestille sammen så det blir større kvantum og bedre pris?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Når jeg bygde bestilte jeg Brunzeel BS1088 marine kryssfiner hos West System. Vet ikke om de fremdeles forhandler disse, men kvaliteten er i det minste topp.

Søk litt her på BP om erfaringene med Nes Trebåt/sledeverksted før du bestiller noe derfra. Man bør vel unngå å forhåndsbetale noe som helst hvis jeg husker korrekt. Bare et tips...

Link to post

Ringte OF nå, og omtrent før jeg hadde rukket å spørre etter hva jeg skulle ha, sa damen at de ikke var interessert i å selge til privatpersoner... Ikke en spesielt hyggelig telefonsamtale i grunnen. 

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Trebåtverkstedet.no og Nes Sledeverksted er vel samme karen. Emailadressen på Facebooksiden er i hvertfall nsledev@online.... Som sagt, sjekk litt før du overfører penger.

Har ingen egen erfaring, men ser fra andre her på BP at det er mye prat og fagre løfter inntil man har betalt, da blir det stilt.

 

Sentralbord-dama på OFF har kostet dem en del butikk tror jeg. Mulig hun har fått klar instruks.

Har du en kjenning med eget AS/ENK osv går det greit å handle der.

 

 

Du kan lese deg opp her: BS-1088

Det skal også finnes en tilsvarende tysk standard som heter AS100/AW100 eller noe sånt.

Hvis du søker på Marine plywood eller kryssfiner her på BP finnes det en tråd som er ganske omfattende vedrørende emnet.

Du kan vel be leverandøren om bekreftelse på at platene holder BS-1088 standard. 

Edited by Honduras (see edit history)
Link to post
Honduras skrev for 18 timer siden:

Trebåtverkstedet.no og Nes Sledeverksted er vel samme karen. Emailadressen på Facebooksiden er i hvertfall nsledev@online.... Som sagt, sjekk litt før du overfører penger.

Har ingen egen erfaring, men ser fra andre her på BP at det er mye prat og fagre løfter inntil man har betalt, da blir det stilt.

 

Sentralbord-dama på OFF har kostet dem en del butikk tror jeg. Mulig hun har fått klar instruks.

Har du en kjenning med eget AS/ENK osv går det greit å handle der.

 

 

Du kan lese deg opp her: BS-1088

Det skal også finnes en tilsvarende tysk standard som heter AS100/AW100 eller noe sånt.

Hvis du søker på Marine plywood eller kryssfiner her på BP finnes det en tråd som er ganske omfattende vedrørende emnet.

Du kan vel be leverandøren om bekreftelse på at platene holder BS-1088 standard. 

Så det er samme karen ja. Skal jeg handle der, så henter jeg nok selv med henger og gjør handelen der oppe. 

Har kjentfolk med firma, så det skal gå greit, men sentralborddama rakk også å si at de ikke hadde marinefiner. Noe jeg synes høres veldig rart ut...

 

Har lest det meste om kryssfiner her på BP, hehe. Leste også at det er plater fra Kina som stemples med BS1088 uten at det er samme kvalitet. Var derfor jeg lurte på om plata på bildet over har var den riktige typen. 

adeneo skrev for 8 timer siden:

Det skal jeg sjekke ut!

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Fått pris fra werner abrahamsson, og det var jo nesten halve prisen for samme type :o De er veldig raske til å svare, så virker som et bra sted å handle. De selger tverrgående kryssfiner, noe selgeren mente ville passe perfekt for det jeg skal ha de til. Noen her som har erfaring med det? Treverket går visst andre veien i forhold til lengde og bredde enn det som er vanlig.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Jeg har ringt hele landet rundt etter BS 1088-finer. Ingen fører det i Norge, unntatt Nes Sledeverksted/trebåtverkstedet. Jeg har bedt om et tilbud, og var i forespørselen nøye med å be om dokumentasjon fra produsenten. Vi får se. Det er enkelt og greit å lage seg et CE-stempel, men det er viktig at selve produsenten er sertifisert - og det må de kunne dokumentere. Jeg tror ikke jeg handler bare på et fint stempel.

 

Jeg vurderer faktisk å drite i BS 1088. Verken Meranti eller Gaboon/Okoume er fantastisk råtebestandig, så det er uansett en potensiell katastrofe om det blir vanninntregning i fineren, om den er glasset inn. Får man tak i god eksteriørfiner der de har kontroll på prosessen under produksjonen, og setter det inn med boracol før innglassing, tror jeg man er godt på vei hvis man utøver godt håndverk. For finer som ikke skal glasses inn, kan man jo bruke tilhengerfiner.

 

Jeg får samme tilbakemelding fra Oslo Finerfabrikk som dere andre. De har ikke, og de er heller ikke villige til å prate med folk. Da jeg prøvde meg på Fritzøe Engros var de imidlertid meget velvillige, selv om marine kryssfiner ikke var i sortimentet deres, da de ikke fører regnskogtømmer. Selv om de heller ikke selger til private, ble jeg satt over til en av de tekniske sjefene der, og vi hadde en lang og givende prat om treverk, fuktighet, lim og råte. Altså en helt annen holdning til privatfolk som ringer om råd enn OFF. Han kunne fortelle at vanlig konstruksjonsfiner er limt med fenollim, og om det oppstår delaminering i de mest påkostede kvalitetene skyldes det fabrikasjonsfeil. Men her er det selvsagt forskjellige kvaliteter, og det som er viktigst i båt, spesielt i skrog, er at det ikke er hulrom som kan anvise delaminering. Når det gjelder AW100- standarden, handler det etter det jeg forstår mest om at limet er kokefast, ikke så mye om trevirket. Altså omtrent samme krav som WBP- lim i eksteriørfiner.

 

Et materiale jeg synes virer spennende er acetylert trevirke. Kort fortalt blir virket, i hovedsak hurtigvoksende furu uten utmalming, behandlet med vineddik under vacuum, noe som visstnok endrer molekylstrukturen i celleveggene. Dermed vil ikke soppen trives noe særlig. De har ikke laget finer av dette, men der man har behov for heltre er det kanskje noe å lukte på. Det de imidlertid har laget, er MDF-plater, som selges under navnet Tricoya. Muligens bra til innredning, kanskje til og med i deler av konstruksjonen, om ikke densiteten på 700 blir for høy. Jeg har bestilt en plate, som jeg skal utsette for forskjellige torturmetoder. Jeg skal holde forumet oppdatert.

 

 

 

 

 

 

Link to post
oyster skrev for 5 timer siden:

Jeg har ringt hele landet rundt etter BS 1088-finer. Ingen fører det i Norge, unntatt Nes Sledeverksted/trebåtverkstedet. Jeg har bedt om et tilbud, og var i forespørselen nøye med å be om dokumentasjon fra produsenten. Vi får se. Det er enkelt og greit å lage seg et CE-stempel, men det er viktig at selve produsenten er sertifisert - og det må de kunne dokumentere. Jeg tror ikke jeg handler bare på et fint stempel.

 

Jeg vurderer faktisk å drite i BS 1088. Verken Meranti eller Gaboon/Okoume er fantastisk råtebestandig, så det er uansett en potensiell katastrofe om det blir vanninntregning i fineren, om den er glasset inn. Får man tak i god eksteriørfiner der de har kontroll på prosessen under produksjonen, og setter det inn med boracol før innglassing, tror jeg man er godt på vei hvis man utøver godt håndverk. For finer som ikke skal glasses inn, kan man jo bruke tilhengerfiner.

 

Jeg får samme tilbakemelding fra Oslo Finerfabrikk som dere andre. De har ikke, og de er heller ikke villige til å prate med folk. Da jeg prøvde meg på Fritzøe Engros var de imidlertid meget velvillige, selv om marine kryssfiner ikke var i sortimentet deres, da de ikke fører regnskogtømmer. Selv om de heller ikke selger til private, ble jeg satt over til en av de tekniske sjefene der, og vi hadde en lang og givende prat om treverk, fuktighet, lim og råte. Altså en helt annen holdning til privatfolk som ringer om råd enn OFF. Han kunne fortelle at vanlig konstruksjonsfiner er limt med fenollim, og om det oppstår delaminering i de mest påkostede kvalitetene skyldes det fabrikasjonsfeil. Men her er det selvsagt forskjellige kvaliteter, og det som er viktigst i båt, spesielt i skrog, er at det ikke er hulrom som kan anvise delaminering. Når det gjelder AW100- standarden, handler det etter det jeg forstår mest om at limet er kokefast, ikke så mye om trevirket. Altså omtrent samme krav som WBP- lim i eksteriørfiner.

 

Et materiale jeg synes virer spennende er acetylert trevirke. Kort fortalt blir virket, i hovedsak hurtigvoksende furu uten utmalming, behandlet med vineddik under vacuum, noe som visstnok endrer molekylstrukturen i celleveggene. Dermed vil ikke soppen trives noe særlig. De har ikke laget finer av dette, men der man har behov for heltre er det kanskje noe å lukte på. Det de imidlertid har laget, er MDF-plater, som selges under navnet Tricoya. Muligens bra til innredning, kanskje til og med i deler av konstruksjonen, om ikke densiteten på 700 blir for høy. Jeg har bestilt en plate, som jeg skal utsette for forskjellige torturmetoder. Jeg skal holde forumet oppdatert.

 

 

 

 

 

 

De platene jeg har fått tilbud på i Sverige er produsert i Polen, Frankrike og Russland. Hadde Carlsen of Fritzøe plater de kunne garantere ikke hadde hulrom? Når det gjelder furu, så er jeg litt skeptiskt med tanke på at epoxyen skal hefte godt nok i og med at furua er temmelig feit. MDF tåler vel ikke vann?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Nei, dette med hulrom er litt i det blå, her må man gå leverandøren litt på klingen for å få en nærmere innføring i hvilke toleranser de har i kjernen, om man skal finne et egnelig sortiment. Dette er ikke enkelt, og det er derfor jeg fortsatt er i to tanker om dette. 

 

Man kunne jo prøve å finne ut hvor RM-yachts får fineren sin fra, men de snakker sikkert bare fransk. Det er en fransk produsent som kaller seg Joubert, vil tro de er til å stole på Den nærmeste forhandleren her tror jeg er  i Danmark. Russere liter jeg ikke på for fem øre. 

 

Når det gjelder furu er det stor forskjell på kjerneved og ytterved. Det finnes også flere arter av furu, og alle er ikke like feite som en saktevoksene malmfurustokk fra Østerdalen. Den varianten de bruker til acetylert treverk er visstnok ikke feit, for da hadde ikke prosessen fungert. Hvordan det aktuelle produktet limer vet jeg ikke, men har planer om å teste.

 

MDF kommer i flere varianter, og den jeg snakker om skal etter det produsenten oppgitt svelle maks 2-2,5 %, alt etter tykkelsen. Det er dermed forholdsvis stabilt, hvis de holder det de lover. Produktet skal visstnok oppta lite fuktighet, og tåle å utendørs bruk uten å råtne opp. 

 

Alt dette ble litt på siden av trådstarters forespørsel om noen vil være med på et spleiselag, men materialvalg er jo et spennende tema i seg selv, derfor var det vanskelig å dy seg.

 

 

Link to post
Sitat

Fått pris fra werner abrahamsson, og det var jo nesten halve prisen for samme type :o De er veldig raske til å svare, så virker som et bra sted å handle.

 

Werner Abrahamsson er vel verd en kjøretur bare for å oppleve stedet, et skikkelig sagbruk med noen ganske fantastiske stokker med mahogny liggende utenfor.. Artig skrue som mer enn gjerne viser deg rundt mens han forklarer og skravler.. Anbefales.

Link to post
oyster skrev 20 minutes ago:

Nei, dette med hulrom er litt i det blå, her må man gå leverandøren litt på klingen for å få en nærmere innføring i hvilke toleranser de har i kjernen, om man skal finne et egnelig sortiment. Dette er ikke enkelt, og det er derfor jeg fortsatt er i to tanker om dette. 

 

Man kunne jo prøve å finne ut hvor RM-yachts får fineren sin fra, men de snakker sikkert bare fransk. Det er en fransk produsent som kaller seg Joubert, vil tro de er til å stole på Den nærmeste forhandleren her tror jeg er  i Danmark. Russere liter jeg ikke på for fem øre. 

 

Når det gjelder furu er det stor forskjell på kjerneved og ytterved. Det finnes også flere arter av furu, og alle er ikke like feite som en saktevoksene malmfurustokk fra Østerdalen. Den varianten de bruker til acetylert treverk er visstnok ikke feit, for da hadde ikke prosessen fungert. Hvordan det aktuelle produktet limer vet jeg ikke, men har planer om å teste.

 

MDF kommer i flere varianter, og den jeg snakker om skal etter det produsenten oppgitt svelle maks 2-2,5 %, alt etter tykkelsen. Det er dermed forholdsvis stabilt, hvis de holder det de lover. Produktet skal visstnok oppta lite fuktighet, og tåle å utendørs bruk uten å råtne opp. 

 

Alt dette ble litt på siden av trådstarters forespørsel om noen vil være med på et spleiselag, men materialvalg er jo et spennende tema i seg selv, derfor var det vanskelig å dy seg.

 

 

Jeg synes dette sporer av i helt riktig retning oyster :D Nes trebåtverksted forhandler visst Joubert har jeg hørt. RM yachts lager vel glassfiberskrog? Noen grunn til at du nevner nettop de?

 

Du får lage en tråd når du setter igang med limtesting av de furumaterialene. Og så hadde det vært interessant å høre hvordan de er å bøye, med tanke på å bruke de til skrog.

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er generelt skeptisk til MDF. Kanskje fordi jeg har jobbet så lite med det. Eller kanskje det er på grunn av min konservative tilnærming til treverk, hehe. 

Divinycell er også et spennende materiale som er lett å jobbe med har jeg inntrykk av. Det er også kanskje et alternativ til kryssfiner.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

 Nes sledeverksted/ trebåtverkstedet ble avviklet i 2015, så det er nok ikke så lurt å bestille derfra. Tricoya høres jo bra ut, jeg tror jeg satser på å kjøpe to plater av det, ser det kan leveres lokalt gjennom Fritsøes leverandørnettverk. 

 

 

Link to post
Krimart skrev 20 minutes ago:

 Nes sledeverksted/ trebåtverkstedet ble avviklet i 2015, så det er nok ikke så lurt å bestille derfra. Tricoya høres jo bra ut, jeg tror jeg satser på å kjøpe to plater av det, ser det kan leveres lokalt gjennom Fritsøes leverandørnettverk. 

 

 

Altså http://www.trebtverkstedet.no ? Jeg har sendt mail til de, og fått svar om at de kan bestille plater. 

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

RM- yachts lager skrog i kryssfiner. Jeg vet ikke om noen annen som driver med dette, var derfor jeg nevnte dem spesielt. 

 

Jeg tenker tricoya, om det holder det de lover, kan være et alternativ der man ønsker kjernemateriale som har større trykkfasthet enn PVC skum (divinycell), eller som erstatning for finer der elastitet ikke er en påkrevd egenskap. 

Edited by oyster (see edit history)
Link to post
oyster skrev 2 minutes ago:

RM- yachts lager skrog i kryssfiner. Jeg vet ikke om noen annen som driver med dette, var derfor jeg nevnte dem spesielt. 

 

Jeg tenker tricoya, om det holder det de lover, kan være et alternativ der man ønsker kjernemateriale som har større trykkfasthet enn PVC skum (divinycell), eller som erstatning for finer der elastitet ikke er en påkrevd egenskap. 

Ok. Går jo ann å sende de en mail og høre hva de sier, men renger med det blir høye fraktkostnader om man skal importere dette selv. 

Tricoya er med andre ord egnet til skrog?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Nei, jeg tror kanskje ikke Tricoya egner seg til skrog, da jeg frykter at bøying blir et problem. Nå kan det tenkes som et alternativ i deler av skrog som ikke har krumming, men jeg er litt usikker på hva som skjer ved stor belastning, for eksempel ved en grunnstøting. Hensikten med å bruke et produkt med så stor densitet fremfor dicinycell er at kjernematerialer utgjør en del av styrken i laminatet, ikke bare som en avstandsholder. Da bør platen også tåle de forskjellige påkjenningene laminatet blir påført. 

 

Det er til skott og langsgående avstivere jeg ser det største potensialet, for der vil kreftene virke på mer på langs, enn på tvers. En av tingene jeg har tenkt å teste er om styrke og stabilitet beholdes etter fuktpåvirkning.

Link to post
oyster skrev 4 minutes ago:

Nei, jeg tror kanskje ikke Tricoya egner seg til skrog, da jeg frykter at bøying blir et problem. Nå kan det tenkes som et alternativ i deler av skrog som ikke har krumming, men jeg er litt usikker på hva som skjer ved stor belastning, for eksempel ved en grunnstøting. Hensikten med å bruke et produkt med så stor densitet fremfor dicinycell er at kjernematerialer utgjør en del av styrken i laminatet, ikke bare som en avstandsholder. Da bør platen også tåle de forskjellige påkjenningene laminatet blir påført. 

 

Det er til skott og langsgående avstivere jeg ser det største potensialet, for der vil kreftene virke på mer på langs, enn på tvers. En av tingene jeg har tenkt å teste er om styrke og stabilitet beholdes etter fuktpåvirkning.

Ja sånn sett ja. Det med bøying måtte man jo testet evt. Et raskt søk, så ser jeg de skriver at de garanterer for 25 år nedsunket i vann, men vet ikke om det bare er råte eller om det gjelder styrke og.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
EiSvIn skrev for 1 time siden:

 

Werner Abrahamsson er vel verd en kjøretur bare for å oppleve stedet, et skikkelig sagbruk med noen ganske fantastiske stokker med mahogny liggende utenfor.. Artig skrue som mer enn gjerne viser deg rundt mens han forklarer og skravler.. Anbefales.

Kult! Hvordan er det på pris for mahogny i forhold til det man får i Norge? Kan jeg like godt handle stock mahogny når jeg først er der kanskje?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Det er greit nok at man får en garanti på at materialet tåler 25 år nedsenket i vann, men det sier jo ingenting om den strukturelle styrken i materialet. Kryssfiner brukes jo mye nettopp pga den strukturelle styrken man får når man krysslegger lange trefibre i et laminat. I MDF er det masse lim som holder materialet stabilt, men fibrene i en mdf-plate er vel knapt synlige for det blotte øye. Bare en komrimert masse av fyllstoff. Bøying av slike plater er en ting, men hva skjer når du bøyer platen mer enn x%, ryker den da med et smell?

Det er nok en grunn til at man aldri ser noen bygge skrog i MDF. Du må gjerne være den første til å prøve, men personlig hadde jeg gått for et materiale "milliarder av nordmenn" har bygget båt av med godt resultat. Så kan de med forskningbudsjett kaste bort skattepenger på å teste MDF.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...