Jump to content

Bestille marinekryssfiner? (Samlebestilling)

Toivo

Recommended Posts

Honduras skrev 19 minutes ago:

Det er greit nok at man får en garanti på at materialet tåler 25 år nedsenket i vann, men det sier jo ingenting om den strukturelle styrken i materialet. Kryssfiner brukes jo mye nettopp pga den strukturelle styrken man får når man krysslegger lange trefibre i et laminat. I MDF er det masse lim som holder materialet stabilt, men fibrene i en mdf-plate er vel knapt synlige for det blotte øye. Bare en komrimert masse av fyllstoff. Bøying av slike plater er en ting, men hva skjer når du bøyer platen mer enn x%, ryker den da med et smell?

Det er nok en grunn til at man aldri ser noen bygge skrog i MDF. Du må gjerne være den første til å prøve, men personlig hadde jeg gått for et materiale "milliarder av nordmenn" har bygget båt av med godt resultat. Så kan de med forskningbudsjett kaste bort skattepenger på å teste MDF.

Hehe, ja, har ingen planer om å bygge min båt i MDF :p

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Honduras skrev for 6 timer siden:

men hva skjer når du bøyer platen mer enn x%, ryker den da med et smell?

Det er nok akkurat det MDF-plater gjør. Derfor er de, akkurat som alle andre materialer, ikke brukende til alt. Utfordringen er å finne ut hva de er brukbare til, og hvor de kan ha et fortrinn.

Den strukturelle styrken er avhengig av at alle komponentene materialet er bygget opp av ikke erdrer karakter. Om et laminat med finer suger vann, vil treverket i fineren før eller siden råtne, og da har laminatet mistet mye av styrken. Og det finnes vel knapt et laminat som ikke kan bli utsatt for delaminering, om håndverket ved bygging og vedligehold er dårlig utført, eller laminatet blir utsatt for påkjenninger det ikke er konstruert for å tåle.

Og selv om jeg ikke har tilgang på et forskningbudsjett, og ikke har noen skattepenger å kaste bort, tillater jeg meg likevel å gjøre noen forsøk på om forskjellige materialer kan være brukbare til forskjellige ting. Av ren nysgjerrighet.

Redigert av oyster (see edit history)
oyster skrev 10 minutes ago:

Det er nok akkurat det MDF-plater gjør. Derfor er de, akkurat som alle andre materialer, ikke brukende til alt. Utfordringen er å finne ut hva de er brukbare til, og hvor de kan ha et fortrinn.

Den strukturelle styrken er avhengig av at alle komponentene materialet er bygget opp av ikke erdrer karakter. Om et laminat med finer suger vann, vil treverket i fineren før eller siden råtne, og da har laminatet mistet mye av styrken. Og det finnes vel knapt et laminat som ikke kan bli utsatt for delaminering, om håndverket ved bygging og vedligehold er dårlig utført, eller laminatet blir utsatt for påkjenninger det ikke er konstruert for å tåle.

Og selv om jeg ikke har tilgang på et forskningbudsjett, og ikke har noen skattepenger å kaste bort, tillater jeg meg likevel å gjøre noen forsøk på om forskjellige materialer kan være brukbare til forskjellige ting. Av ren nysgjerrighet.

Har brukt MDF til maler. Det fungerer de utmerket til, da det er lett å kutte de nøyaktig. Høyttalere er også et bruksområde. Høres bra ut :) Og som sagt, sleng ut en tråd når du er igang med testing!

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Platene som West System solgte var av ekstremt god kvalitet, men også temmelig ekstrem pris. Definitivt den beste plywood jeg har jobbet med. Ettersom jeg forstod West System så ble prisen de måtte ta for disse platene for drøy for folk å betale, så det ble mere skrik enn ull og de droppet det.

Gjorde en ganske stor bestilling av plywood fra Nes Sledeverksted for noen år siden. Forhåndsbetaling, mange telefoner og brutte tidsfrister, men platene ble levert til slutt. En kar i varebil kjørte en runde og leverte til kunder på østlandet. Betalte ingenting ekstra for levering på en såpass stor ordre. Platene ga ikke samme kvalitetsfølelse som West System sine. Færre og tykkere lag i platene fra Nes.

De samler nok opp bestillinger og venter i det lengste før de bestiller fra sin leverandør. Mener å huske at han sa de kom fra Danmark. Dersom vi går flere sammen og bestiller så er jeg med. Kjekt å ha, og vanskelig å skaffe slik kvalitet på kort varsel.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Kaldbaking blir noe av det samme som kryssfiner. Man utnytter styrken i trefibrene ved å laminere flere lag i forskjellige retninger. Mens lagene i kryssfineren ligger vinkelrett på hverandre, legges gjerne lagene i flere retninger ved kaldbaking. Dette gir produktet stor styrke. Om kvaliteten er like bra som kryssfiner vil vel komme an på kvaliteten på kryssfineren du sammenligner med og kvaliteten på håndverket under arbeidet med kaldbakingen. Behersker du håndverket vil du få et sterkt og stivt skrog. Men etter det jeg har lest om temaet er at dette er noe som må læres, og det kan vel være noe arbeidskrevende. 

Trulte37 skrev On 19.8.2017 at 10.18:

Platene som West System solgte var av ekstremt god kvalitet, men også temmelig ekstrem pris. Definitivt den beste plywood jeg har jobbet med. Ettersom jeg forstod West System så ble prisen de måtte ta for disse platene for drøy for folk å betale, så det ble mere skrik enn ull og de droppet det.

Gjorde en ganske stor bestilling av plywood fra Nes Sledeverksted for noen år siden. Forhåndsbetaling, mange telefoner og brutte tidsfrister, men platene ble levert til slutt. En kar i varebil kjørte en runde og leverte til kunder på østlandet. Betalte ingenting ekstra for levering på en såpass stor ordre. Platene ga ikke samme kvalitetsfølelse som West System sine. Færre og tykkere lag i platene fra Nes.

De samler nok opp bestillinger og venter i det lengste før de bestiller fra sin leverandør. Mener å huske at han sa de kom fra Danmark. Dersom vi går flere sammen og bestiller så er jeg med. Kjekt å ha, og vanskelig å skaffe slik kvalitet på kort varsel.

Færre og tykkere lag sier du?

Kan du ikke velge platetykkelse og antal skikt i platen når du bestiller? Det med antall ply er jo litt viktig i plywood da.

Har lest tråden med interesse. Men priser?

Hva forventer dere å måtte betale for en 9 mm BS1088 med 7 ply (8 fot * 4 fot eller 8 fot * 5 fot)?

Pris på 1 plate altså?

V8 rules.

Honduras skrev for 2 timer siden:

Kryssfiner-plater bøyer seg bare en vei. Har du dobbeltkrumme overflater må du bruke spiler, eller skjære kryssfineren opp i lange lister. Glen-L båtene har gjerne en fasong som gjør at du kan bruke hele plater i stor grad, men det avhenger som sagt av skrogformen.

Platene må uansett kuttes opp i spiler på båten jeg skal bygge, så spørsmålet er hva som gir mest stryke egentlig. 

janet skrev 2 minutes ago:

Færre og tykkere lag sier du?

Kan du ikke velge platetykkelse og antal skikt i platen når du bestiller? Det med antall ply er jo litt viktig i plywood da.

Har lest tråden med interesse. Men priser?

Hva forventer dere å måtte betale for en 9 mm BS1088 med 7 ply (8 fot * 4 fot eller 8 fot * 5 fot)?

Pris på 1 plate altså?

Virker som det er vanskelig å få tak i ekte BS1088 i Norge nå. West System har sluttet, og "alle" sier at de leverte de beste platene. Alternativet jeg har funnet er Calexico wood (Abrahamsson) i Sverige. De selger Okume plater i 4mm A/B Kvalitet for 256kr per plate ved større kvantum. 

Så har det kommet opp et alternativ for meg med kvistfri furu. Så er interessert i å vite hva som egner seg best. Vet om noen som har bygget med sedertre spiler og.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Jeg bor i Thailand. Interessant å lese her at dere har omlag de samme problemene som jeg har hva angår plywood.

Vil ikke snakke med privatpersoner, nei selger ikke til private.

Meg; OK, men hvor kan jeg kjøpe slik og sånn, hvem selger dere til? Du må gjøre din egen market research, adjø!

Etter et par års jobbing med plywood her har jeg kommet til at for meg så er det beste/eneste jeg kan komme opp med er

å kjøpe og importere BS plater fra Storbritannia, eller fortsette å kjøpe lokal møkk, eller rettere sagt; kinesisk møkk.

Men var ikke ille den prisen, 256 for 4 mm plate (vi snakker 8fot*5fot eller 8fot'4fot? antar jeg)

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

janet skrev 13 minutes ago:

Jeg bor i Thailand. Interessant å lese her at dere har omlag de samme problemene som jeg har hva angår plywood.

Vil ikke snakke med privatpersoner, nei selger ikke til private.

Meg; OK, men hvor kan jeg kjøpe slik og sånn, hvem selger dere til? Du må gjøre din egen market research, adjø!

Etter et par års jobbing med plywood her har jeg kommet til at for meg så er det beste/eneste jeg kan komme opp med er

å kjøpe og importere BS plater fra Storbritannia, eller fortsette å kjøpe lokal møkk, eller rettere sagt; kinesisk møkk.

Men var ikke ille den prisen, 256 for 4 mm plate (vi snakker 8fot*5fot eller 8fot'4fot? antar jeg)

Ja, ikke sant. Det er snakk om 120x240cm

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Toivo skrev for 5 timer siden:

Alternativet jeg har funnet er Calexico wood (Abrahamsson) i Sverige. De selger Okume plater i 4mm A/B Kvalitet for 256kr per plate ved større kvantum. 

Det var nesten mistenkelig billig. Er det med moms? Hvem er produsenten?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...