aborgan Startet 12.August.2017 Link til dette innlegget Startet 12.August.2017 (redigert) Morn Skal i høst skifte til helt ny motor etter langvarige problemer md en suzuki DF115 fra 2001. Er nok på tide. Har en skibsplast vector som man kan ha opp til 140hk på. Mao har jeg sett på alternativer fra 115 til 140. Antar jeg ender opp med en evinrude 115 HO til rundt 109000, men ikke helt bestemt enda. Det som trekker mest med denne er serviceintervalet. Det som dog overrasker er at man får en suzuki df140 til 106000. Noen som har noen formeninger om den lave prisen på suzuki? Er de bare aggresivt priset? En evinrude e-tec 130 ligger på rundt 115000 hos samme forhandler. Altså er suzuki rundt 10000 lavere i pris med 10hk mer. Noen synspunkter på dette? Redigert 12.August.2017 av aborgan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Å du får no 140 hesteren til iallefall 10 000 lavere pris enn det igjen men det er gråimport. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Det du må tenke på er om du vil leve med å måtte fylle ekstern olje på en totakter, og at lyden er av en annen frekvens på lave turtall (kosefart) Om motoren er 115 eller 140, er det stort sett den samme motorkonstruksjonen. En differanse på 10.000 er dessuten veldig lite med tanke på hva man bruker totalt på en båt. Det du må være obs på er at forskjellige motorer kan bety forskjellig motorkarakteristikk og utveksling. Forskjeller i motorvolum og turtallsregister, hvordan motoren leverer kreftene. Det går ikke bare på pris. For meg er det aller viktigste ved valg av motor at jeg har et autorisert verksted i nærheten og at det verkstedet yter bra service! Kvaliteten på en ny motor i dag vil jeg tro er noe av det samme uansett merke, om motoren får bra og rett service Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
aborgan Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 -morten- Klar over forskjeller fra merke til merke på oppsett/turtall etc. Her jeg bor er det god tilgang på forhandlere nesten uansett hva jeg måtte velge. 10000 er ikke noe avgjørende for hva jeg velger heller, men virker bare som om suzuki ligger mye lavere i pris enn annet. La oss si en vanlig e-tec 115 da (ikke HO) Den får man vel ned mot 103000. For 3000 mer får man altså en 140hk suzuki. Da begynner det bli litt forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Kan servicekostnader være med i regnstykket? Hva er totalprisen etter de 5 første årene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Jeg vil tro at prisene på slike motorer også i noen grad reflekterer valutautvikling og dollaren har jo styrket seg betydelig de siste årene hvilket kan ha medført at en Evinrude koster mer uten å være verdt noe mer. At en Evinrude ikke trenger bytte av diverse oljener mens "alle andre" motorer må ha det har jeg aldri helt skjønt. Kanskje vi bytter diverse oljer på de andre motorene helt unødvendig ofte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
aborgan Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Mouche Er enig med deg der. Tror heller ikke evinrude er vedt noe mer eller at suzuki nødvendigvis er billigere satt sammen. De 5-6 store produsentene av påhengere er vel nokså like antar jeg. Jeg tror som du nevner at det byttes olje for ofte. Hvertfall i mitt tilfelle der jeg kanskje bruker motoren 30-40 timer på et år. Noe annet er det såklart om man bruker motoren 100 timer eller mye mer enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 @Mouche etec er vel totakter, fyller totaktsolje på egen tank, ikke oljesump / oljefilter på motoren. Men girolje / drev... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Hei Eg har ein E-tech 50. Ein sparar jo tid på å berre ha service kvart tredje år, men servicen er vel tre gonger så dyr? Eg har inntrykk av at desse motorane har ein "Volkswagen-bug" som gjer at dei ryk meir ca. 2 1/2 år etter service. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Har etec 115 fra 2011. Hvert tredje år nye tennplugger, bensinfilter og olje i propellhus. Hvorfor det blir 3 ganger så dyrt som service på en firetakter må du nesten spørre verkstedet ditt om... Sitér dette innlegget Link to post
aborgan Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Hei Ask Prisene på service er nokså lik fra 2-tak til 4-tak. Kun hundrelapper i forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Jeg betaler 7500 kr for 300-timers service på en 2016-modell E-Tec 115HO. Hvor mye koster den årlige servicen på en firetakter av tilsvarende service? Der er det vel hvert år, evt hver 100. time? Og første service etter 40 timer? Sitér dette innlegget Link to post
aborgan Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) Angående prisforskjeller så sjekket jeg litt på nettet. I Norge virker det som om Evinrude E-TEC 115 HO ligger 4-5000 høyere i pris enn en Suzuki DF140 Mens på denne sida (i UK) http://uk.boats.com/reviews/top-outboard-engines/#.WY8HuulLebI Koster en DF140 fra 12799£ mens en E-TEC 115 HO fra 11399£ En forskjell på 1400£ som er rundt 14000 norske kroner I Norge er altså Suzukien med mer hk 4-5000 billigere enn Evinruden mens den i UK er 14000 dyrere. Da skulle en vel kanskje tro at det var vakuta og krone som gjør at det blir sånn Da virker det jo som om suzuki er rette valg med norske øyne i forhold til kostnad Redigert 12.August.2017 av aborgan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 yamaha 115 eller 130 yamaha har jeg valgt viss jeg skulle kjøpe motor nå. men viss du ser bare på pris så har vel suzuki df 140a passet bra til båten din evenrude har ikke valgt. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
hawthorne Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Vil også tro at det er betydelig enklere å selge en båt med Suzuki 140 enn Evinrude 115. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Hvorfor ikke en ny Honda 115. Eneste med 6 Års garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Har ikke den nye e-tecèn integrert servopumpe osv. i støpegodset i selve stammen? Skal like å se hvordan det der ser ut om noen år. Det der er ingen motor for meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 2 hours ago, LM 605 said: Hvorfor ikke en ny Honda 115. Eneste med 6 Års garanti. Hva er det som garanteres og som ikke allerede er dekket av Forbrukerkjøpsloven (bortsett fra 5 år)? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Mouche skrev 14 minutes ago: Hva er det som garanteres og som ikke allerede er dekket av Forbrukerkjøpsloven (bortsett fra 5 år)? Du har jo tross alt ett års ekstra garanti , i forskjell til alle de andre fabrikantene, som jo har fem år? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Jeg tror det er litt "priskrig" mellom enkelte produsenter. Først ute var vel Mercury med ganske bra pris på sine nye 4-taktere. Så har vel spesielt Suzuki fulgt opp med bra priser på sine større motorer. Man ser kanskje at repower-markedet begynner å ta seg opp? Mange mindre båter ute på vannet som etterhvert har blitt rundt 15 år gamle nå (tidlig 2000-tall). Legg også merke til at Hondas 115 er bygget på samme lest som 135/150 modellene, og er en ganske tung motor. Sitér dette innlegget Link to post
aborgan Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Har alltid likt honda, men som du sier blir den nokså tung. Rundt 40 kilo mer enn andre 115hk motorer. Det er mye på min båt som kun er 18 fot. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 letteste 115hk i klassen er vel for tida yamaha (173kg) og merc sine? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 aborgan skrev for 11 timer siden: Det som dog overrasker er at man får en suzuki df140 til 106000. Noen som har noen formeninger om den lave prisen på suzuki? Er de bare aggresivt priset? En evinrude e-tec 130 ligger på rundt 115000 hos samme forhandler. Altså er suzuki rundt 10000 lavere i pris med 10hk mer. Noen synspunkter på dette? Av de du nevner ville jeg vel kanskje gått for Suzukien. Nå vet jeg ikke hvordan det er med servicebehov på den, men på min Merc. 100 virker det som om det er veldig få servicepunkter selv om den er en firetakter. Suzukien har vel registerreim? Det har ikke Merc., så den kostnaden kommer aldri. Kan også nevne at jeg kjøpte motoren helt ny hos forhandler, og han åpnet for at jeg selv kunne ta servicen uten at garantien falt bort av den grunn. Serivicekostnader blir altså da kun olje og filter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tobiasitårnet Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Kjøp Evinrude. 4 taktene har vel dobbelt så mange bevegelige deler som kan gå i stykker. Det har vel også vært en del 4 taktere som har korrodert i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Mer som kan gå sund ja, men har ikke inntrykk av at ting faktisk går sund;) min motor har passert 500 timer nå og funker stort sett bra ennå etter 12 år. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.