Jump to content

Prisforskjeller på nye Suzuki og Evinrude

aborgan

Recommended Posts

Morn

Skal i høst skifte til helt ny motor etter langvarige problemer md en suzuki DF115 fra 2001. Er nok på tide.

Har en skibsplast vector som man kan ha opp til 140hk på. Mao har jeg sett på alternativer fra 115 til 140.

Antar jeg ender opp med en evinrude 115 HO til rundt 109000, men ikke helt bestemt enda. Det som trekker mest med denne er serviceintervalet.

Det som dog overrasker er at man får en suzuki df140 til 106000. Noen som har noen formeninger om den lave prisen på suzuki? Er de bare aggresivt priset? En evinrude e-tec 130 ligger på rundt 115000 hos samme forhandler. Altså er suzuki rundt 10000 lavere i pris med 10hk mer.

Noen synspunkter på dette?

Redigert av aborgan (see edit history)

Det du må tenke på er om du vil leve med å måtte fylle ekstern olje på en totakter, og at lyden er av en annen frekvens på lave turtall (kosefart)   Om motoren er 115 eller 140, er det stort sett den samme motorkonstruksjonen.  En differanse på 10.000 er dessuten veldig lite med tanke på hva man bruker totalt på en båt. Det du må være obs på er at forskjellige motorer kan bety forskjellig motorkarakteristikk og utveksling. Forskjeller i motorvolum og turtallsregister, hvordan motoren leverer kreftene.  Det går ikke bare på pris.  For meg er det aller viktigste ved valg av motor at jeg har et autorisert verksted i nærheten og at det verkstedet yter bra service! Kvaliteten på en ny motor i dag vil jeg tro er noe av det samme uansett merke, om motoren får bra og rett service

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten-

Klar over forskjeller fra merke til merke på oppsett/turtall etc. Her jeg bor er det god tilgang på forhandlere nesten uansett hva jeg måtte velge.

10000 er ikke noe avgjørende for hva jeg velger heller, men virker bare som om suzuki ligger mye lavere i pris enn annet.

La oss si en vanlig e-tec 115 da (ikke HO) Den får man vel ned mot 103000. For 3000 mer får man altså en 140hk suzuki. Da begynner det bli litt forskjell

Jeg vil tro at prisene på slike motorer også i noen grad reflekterer valutautvikling og dollaren har jo styrket seg betydelig de siste årene hvilket kan ha medført at en Evinrude koster mer uten å være verdt noe mer. At en Evinrude ikke trenger bytte av diverse oljener mens "alle andre" motorer må ha det har jeg aldri helt skjønt. Kanskje vi bytter diverse oljer på de andre motorene helt unødvendig ofte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche

Er enig med deg der. Tror heller ikke evinrude er vedt noe mer eller at suzuki nødvendigvis er billigere satt sammen. De 5-6 store produsentene av påhengere er vel nokså like antar jeg.

Jeg tror som du nevner at det byttes olje for ofte. Hvertfall i mitt tilfelle der jeg kanskje bruker motoren 30-40 timer på et år. Noe annet er det såklart om man bruker motoren 100 timer eller mye mer enn det.

Angående prisforskjeller så sjekket jeg litt på nettet.

I Norge virker det som om Evinrude E-TEC 115 HO ligger 4-5000 høyere i pris enn en Suzuki DF140

Mens på denne sida (i UK)  http://uk.boats.com/reviews/top-outboard-engines/#.WY8HuulLebI

Koster en DF140 fra 12799£ mens en E-TEC 115 HO fra 11399£

En forskjell på 1400£ som er rundt 14000 norske kroner

I Norge er altså Suzukien med mer hk 4-5000 billigere enn Evinruden mens den i UK er 14000 dyrere.

Da skulle en vel kanskje tro at det var vakuta og krone som gjør at det blir sånn

Da virker det jo som om suzuki er rette valg med norske øyne i forhold til kostnad

Redigert av aborgan (see edit history)

yamaha 115 eller 130 yamaha  har jeg valgt viss jeg skulle kjøpe motor nå.

men viss du ser bare på pris så har vel suzuki df 140a passet bra til båten din

evenrude har  ikke valgt.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Jeg tror det er litt "priskrig" mellom enkelte produsenter. Først ute var vel Mercury med ganske bra pris på sine nye 4-taktere. Så har vel spesielt Suzuki fulgt opp med bra priser på sine større motorer. Man ser kanskje at repower-markedet begynner å ta seg opp? Mange mindre båter ute på vannet som etterhvert har blitt rundt 15 år gamle nå (tidlig 2000-tall).

Legg også merke til at Hondas 115 er bygget på samme lest som 135/150 modellene, og er en ganske tung motor.

aborgan skrev for 11 timer siden:

Det som dog overrasker er at man får en suzuki df140 til 106000. Noen som har noen formeninger om den lave prisen på suzuki? Er de bare aggresivt priset? En evinrude e-tec 130 ligger på rundt 115000 hos samme forhandler. Altså er suzuki rundt 10000 lavere i pris med 10hk mer.

Noen synspunkter på dette?

Av de du nevner ville jeg vel kanskje gått for Suzukien. Nå vet jeg ikke hvordan det er med servicebehov på den, men på min Merc. 100 virker det som om det er veldig få servicepunkter selv om den er en firetakter. Suzukien har vel registerreim? Det har ikke Merc., så den kostnaden kommer aldri. Kan også nevne at jeg kjøpte motoren helt ny hos forhandler, og han åpnet for at jeg selv kunne ta servicen uten at garantien falt bort av den grunn. Serivicekostnader blir altså da kun olje og filter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...