Jump to content

Prisforskjeller på nye Suzuki og Evinrude

aborgan

Recommended Posts

Komodo skrev for 7 timer siden:

Av de du nevner ville jeg vel kanskje gått for Suzukien. Nå vet jeg ikke hvordan det er med servicebehov på den, men på min Merc. 100 virker det som om det er veldig få servicepunkter selv om den er en firetakter. Suzukien har vel registerreim? Det har ikke Merc., så den kostnaden kommer aldri. Kan også nevne at jeg kjøpte motoren helt ny hos forhandler, og han åpnet for at jeg selv kunne ta servicen uten at garantien falt bort av den grunn. Serivicekostnader blir altså da kun olje og filter.

Suzukien har også registerkjede. Ellers ser jeg du nevner at forhandler går god for at du tar servicen selv. Vil vel være litt "obs" her. Tror de aller fleste forhandlere sier at motoren skal inn til service en gang i året, hos godkjent leverandør/forhandler i garanti tiden. Står vel uansett i manualen at enkelte service-punkter skal verksted ta seg av. Hvis den dagen kommer og det oppstår et motor-problem, stort eller lite, da stiller man jo sterkt så lenge man kan vise til at motoren har vært på godkjent service. Blir jo det samme som med bilen og service.

Man stiller sikkert sterkere ved å kunne fremlegge dokumentasjon for årlig service hos merkeverksted, men Forbrukerkjøpsloven gjelder og så lenge feilen som måtte oppstå ikke har noen naturlig sammenheng med service, eller ikke, så gjelder vl loven? En garanti har bare verdi hvis den gir "noe" utover hva loven gir, og den gir jo utrolig mye hva angår rettigheter for oss forbrukere. 

Forøvrig har jeg en nå ti år gammel SUzuki fire-takter på 90hk og enda ikke hatt et feilslag eller reparasjon på denne og grunnet beskjeden bruk heller ikke hatt servie på to år! Mulig noen vil si at det er galskap, men årlig service på 5.000 blir penger det og.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Av prisene under jeg fant på nett fra Bakken Motor ser en at prisene på service er ganske likt om det er 2-takt eller 4-takt, men det koster ekstra med service hvert år.

De 3 første åra med 4-takt blir servicekostnadene altså 16050. For 2-takt blir det 5250.

For min del som kjører båt kun sommeren på godværsdager (la oss si 40 timer i året) blir timeprisen på service 133 kroner for hver time en kjører med en 4-takter. For en 2-taker blir det 43 kroner. Det er en STOR forskjell. Konklusjonen er vel at båt koster mye uansett.

Regner en timepris på service, annet vedlikehold, bensin, båtplass og verditap blir det jo helt sykt igrunn, men sånn kan en jo ikke tenke. Da blir en sittende hjemme i stua :)

Påhengsmotorer 4-takt (på båt) 

0 – 6 hk  – Kr. 1.850,-
8 – 20 hk – Kr. 2.595,-
25 – 30 hk. – Kr. 3.490,-
40 – 60 hk. – Kr. 4.950,-
75 – 115 hk. – Kr. 5.350,-
120 – 175 hk – Kr. 5.950,-
200 – 350 hk. – Kr. 6.750,-

Påhengsmotorer 2-takt (på båt)

0 – 6 hk  – Kr. 1.500,-
8 – 20 hk – Kr. 2.250,-
25 – 40 hk. – Kr. 2.990,-
50 – 60 hk. – Kr. 4.450,-
75 – 115 hk. – Kr. 5.250,-
120 – 175 hk – Kr. 5.950,-
200 – 350 hk. – Kr. 6.750,-

aborgan skrev 1 time siden:

For min del som kjører båt kun sommeren på godværsdager (la oss si 40 timer i året) blir timeprisen på service 133 kroner for hver time en kjører med en 4-takter. For en 2-taker blir det 43 kroner. Det er en STOR forskjell. Konklusjonen er vel at båt koster mye uansett.

Regner en timepris på service, annet vedlikehold, bensin, båtplass og verditap blir det jo helt sykt igrunn, men sånn kan en jo ikke tenke. Da blir en sittende hjemme i stua :)

Enig, det blir litt feil å tenke slik. Jeg synes det er greit å ha oversikt over kostnadene, ikke bare lukke øynene og betale, men totalbildet er jo mer komplekst. For vår del som kjører lite båt blir det i hvertfall helt feil. Vi er mye på sjøen, men kjører lite. Motortimene blir derfor mest å regne som transport til det stedet vi skal være, men når vi kommer fram så er vi jo i båten og bruker den. Så det totale timetallet båten(e) blir brukt blir noe helt annet.

2 hours ago, Komodo said:

Enig, det blir litt feil å tenke slik. Jeg synes det er greit å ha oversikt over kostnadene, ikke bare lukke øynene og betale, men totalbildet er jo mer komplekst. For vår del som kjører lite båt blir det i hvertfall helt feil. Vi er mye på sjøen, men kjører lite. Motortimene blir derfor mest å regne som transport til det stedet vi skal være, men når vi kommer fram så er vi jo i båten og bruker den. Så det totale timetallet båten(e) blir brukt blir noe helt annet.

Helt enig, kan ikke måle båtglede i penger! Men greit å ikke kjøre seg selv i grøfta.. 

Kjøp en 5år gammel motor utenfor garantitid og ta service selv, de gjør jo "knapt noe" på disse servicene, 5000kr for en 50hk er latterlig.

På 2x250hk diesel innenbords motorer og 2 X drev, koster servicen meg ca 4500kr årlig. Med Sink, oljer og filtre.

25Liter motorolje og 5-6Liter høykvalitets drevolje. Hvert 5 år er det belg bytte, da blir det ca 2000kr ekstra i deler. (Og jeg leide en til å bytte belger for meg, 1500kr)

Tobiasitårnet skrev for 19 timer siden:

Kjøp Evinrude.

4 taktene har vel dobbelt så mange bevegelige deler som kan gå i stykker. 

Det har vel også vært en del 4 taktere som har korrodert i stykker.

Nuvel, jeg synes nå det ser ut som om det er en del komponenter som kan være utsatt for tæring på de nye Evinrudene også. Tipper det kommer noen kostnader der etter noen år. 

LM 605 skrev for 11 timer siden:

Suzukien har også registerkjede. Ellers ser jeg du nevner at forhandler går god for at du tar servicen selv. Vil vel være litt "obs" her. Tror de aller fleste forhandlere sier at motoren skal inn til service en gang i året, hos godkjent leverandør/forhandler i garanti tiden. Står vel uansett i manualen at enkelte service-punkter skal verksted ta seg av. Hvis den dagen kommer og det oppstår et motor-problem, stort eller lite, da stiller man jo sterkt så lenge man kan vise til at motoren har vært på godkjent service. Blir jo det samme som med bilen og service.

Hvis Suzukien har kjede så er det jo greit, da slipper man jo den utgiften der også. Jeg har ingen intensjon om å framsnakke Mercury, Suzuki er sikkert minst like bra ?  

Men hvilke servicepunkter er det du mener jeg ikke kan utføre selv? Når forhandleren har sagt at jeg selv kan ta service bare jeg bruker orginale deler kan jeg ikke se at jeg stiller sterkere ved reklamasjon ved å ha satt den inn på et verksted for service? 

Mange kan sikkert utføre det som står i manualen ang. service på motoren uten problemer. Har selv hatt Mercury efi (115), optimax,  Suzuki 60 og 115, som jeg skiftet oljer/filter + div. på, men har ikke disse manualene foran meg nå , men husker at det sto nevnt at enkelte punkter (som jo var 15-20 punkt), skulle utføres hos en autorisert forhandler/verksted. Husker også at lokal Suzuki forhandler sa at Erling Sande ( importøren) forlangte at servicen på motoren ble utført  hos godkjent forhandler/verksted for at garantien skulle gjelde.. Samme sier Honda forhandler, hvor jeg har motor i fra i dag. Tror nok jeg hadde sovet bedre om natten, hvis jeg tross alt skulle få et eller annet motorproblem i garanti-tiden, og at jeg da hadde vært inne hos forhandler med motoren og hatt "godkjent" stempel. . Kan jo også være f. eks.  noen oppdateringer vedr. motoren som kommer på etter hvert.  Husker jeg fikk klar beskjed hos bilforhandleren når det gjaldt ny bilen min. Da jeg kjører extremt lite, tenkte jeg at årlig service kunne utsettes noe pga lav km stand. Men da kunne jeg få problem med garantien hvis noe skulle skje, og om jeg hadde unnlatt å følge årlig service intervallet.

10 hours ago, Sørlandet2 said:

Angående reklamasjon/garanti på utenbords-motorer. 

Er det noen som har hatt problemer med en utenbords-motor de første fem årene?

Nei, og i år fyller min Suzuki 90hk firetakter ti år uten et feilslag! Har gjort alle de feil som man kan; lite bruk, ja sågar to år i permanent opplag i kombinasjon med sjeldne besøk til forhandler/verksted for service. På den annen side har jeg spart inn rundt halvparten av prisen på en helt ny motor! Er svært flink til bruk av ferskvann både utvendig og innvendig og sjekker at oljer er på plass og ser bra ut.

Motoren har så definitivt registerkjede, ikke reim.

Og gjentar nok en gang at så lenge man har Forbrukerkjøpsloven i ryggen så er det nok ikke mye denne garantien gir i tillegg til denne, eller hva?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

3 minutes ago, Mouche said:

Nei, og i år fyller min Suzuki 90hk firetakter ti år uten et feilslag! Har gjort alle de feil som man kan; lite bruk, ja sågar to år i permanent opplag i kombinasjon med sjeldne besøk til forhandler/verksted for service. På den annen side har jeg spart inn rundt halvparten av prisen på en helt ny motor! Er svært flink til bruk av ferskvann både utvendig og innvendig og sjekker at oljer er på plass og ser bra ut.

Motoren har så definitivt registerkjede, ikke reim.

Og gjentar nok en gang at så lenge man har Forbrukerkjøpsloven i ryggen så er det nok ikke mye denne garantien gir i tillegg til denne, eller hva?

Jeg har veldig lite peiling på motorer. Er det slik å forstå at når de har kjede trenger man ikke skifte ut disse? Kun med reim ?

On ‎13‎.‎08‎.‎2017 at 6:24 AM, andk said:

En av de lokale.motorguruene i trdheim advarer mot.firetaktsmotorene.grunnet tæringsproblemer i kjølesystem på disse. Om det er noe.ibdet vet jeg ikke, men ser sg to hyttenaboer har.måttet.7/8 år.gsmle.4 tsktere grunnet tota.gjennomtæring i kjølesystemene:/ 

Lurer på hva de begrunner et med! Dette syntes jeg hørtes ut somm et useriøst utsagn!   Jeg tipper han som har kommet med dette utsagnet selger Evinrude.   Det var et problem med tæring på en del motorer for noen år siden, men det har jo med legeringer og sammensetting av metaller å gjøre.  Man kan jo gjøre tiltak mot korosjon i kjølekanaler om dett er kjendt!   Selv har jeg en Merc EFI 2002 mod!  riktig nok gått bare 100t på 10 år før jeg kjøpte den, men en ser ut som ny innenfor dekselet! oljene er bestandig veldig rene ved oljeskift!  Jeg trodde ikke jeg skulle bli tilfreds med en Merc, fordi jeg favoriserer japansk teknologi og da spess Honda, men Merc' en har ennå ikke hatt et feilslag! eneste som er bytta er bortsett fra vedlikeholdsdeler, er tiltmotor

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...