Grand Banks jr Startet 12.August.2017 Link til dette innlegget Startet 12.August.2017 Jeg har en utfordring. Skulle bare bytte et kjølerør men bolten knakk da jeg skrudde den ut. Hadde liten skralle og brukte relativt lite krefter. Var bare "seig" men gikk jevnt utover. Ble overrasket da den knakk. Hadde ikke ventet det overhode. Til referanse så er hodet 10mm. Så dette er lite. Sitter selvfølgelig trangt til, og jeg klarer såvidt å se den dersom jeg legger meg oppå motoren og ligger med hodet ned. Ligger heldigvis i rolig havn... :-) Regner med at det er smart å bruke penetrerende olje. Hvilken? Hvordan skal jeg få has på gjengetappen som sitter i flukt med godset? Kommer ikke til med drill, så grisepikk er slik sett vanskelig å bruke. Er ganske smått med plass også. Dette er bakerst nederst på eksosmanifold på en TMD40A, og jeg har ikke lyst til å ta av manifolden hvis jeg kan unngå det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Liten oppdatering: fant ut at det var brukt dobbel pakning her. Så det satt fast en pakning på manifolden også. Tok den av og da stikker gjengetappen ut ca 1-2 mm. Mulig jeg kan få tak i den med skrujern og hammer da. Stikker hjem og henter Wd40. Hadde ikke i båten... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ventus Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) Hvis du har en liten del som stikkre ut så er det en metode som alltid bør brukes først - varme! Varme bolten rødglødene og la dne kjøle seg ned igjen. Ideelt sett sveise på en mutter, men det har du sikkert ikke muligheten til. Kjølespray har også en funksjon - det handler om å bryte rustbelegget mellom bolten og godset. Drar du nå av toppen som stikker ut har du en mye verre jobb - så tenk først og gjør det riktig fra starten av. Les her for eksempel: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=462182&highlight=broken+stud+bolt Redigert 12.August.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) Lag et lite spor i den med skjærfil eller dremel. Da kan du få tak med flatt skrujern. Penetrerende olje og noen kakk med hammer på skrujernet før du forsøker å skru. Men først varme som foreslått. Redigert 12.August.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Varme er rigtigt godt, men jeg tvivler på man kan få resten af bolten rødvarm, dertil er der for meget jern i nærheden. Varm den godt op, acetylen er fint her eller en vanlig gasbrænder. Jeg behøver næppe ikke nævne brandfaren ... At lave en kærv til en skruetrække/skruejern/skruvmejsel kan godt lade sig gøre, men det kan ikke stå alene. Hvis bolten knækker når man har sekskanten på plads, så holder en kærv heller ikke. Penetrerende olie (WD40) kan kombineres med opvarming og nedkøling; først varme, så olien, når godset er kølet helt af (brandfaren igen). I yderste konsekvens må manifolden af ... så skal den nok komme ud ... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Liten gassbrenner? Varme til rødglødende, la avkjøle, penetrerende olje, banke rett på, sage spor med baufil eller liten dremel kuttskive, skru ut? Den rekkefølgen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ventus Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Jeg ville kjørt varme og en krypende rustløser i flere omganger. Ha et brannteppe eller lignende tilgjenglig så klart. Tålmodighet er nøkkelen for slike ting - skrur man for tidlig kan det lett knekke en gang til. Et siste triks er å skru bittelitt ut og så inn igjen. Små bevegelser frem og tilbake for å la det løsne sakte og pent. Tar man bare godt i så er vieen kort til en ny omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Kan nevne at de gjenværende gjengene på den knekte bolten var fulle av irr. Dvs slik hvitt/ grått som fylte gjengene. Det er vel ikke "rust" i rett forstand, men uansett noe korrodering. Stikker bort og kjøper en slik nå: Tror den er liten nok til å komme til. Burde være nok plass til å komme til med den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Code0 Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Mulig det er lurt å bruke slagtrekker (manuell) i stedet for vanlig skrujern om du får filt et spor, gir vel mer moment og mindre sjans for at trekkeren glipper. Men du har kanskje ikke mye armrom baki der.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 få med deg denne også når du er på 'tema: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Så den er bra? Flott, da tar jeg med den også. Så varme, la det avkjøles (naturlig), spraye på olje. Gjøre det feks 3 ganger, så prøve å få løs gjengetappen? Burde jeg prøve å dunke den løs med en skrutrekker på yttersiden? Altså lage et spor og prøve å slå den i riktig retning, eller er det for smal tapp til å få noe effekt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) avkjøl med sprayen , den kjøler samtidig som at den trenger inn Syns det er et ok produkt, men feks wurth sin er enda bedre (og sikkert til en helt annen pris) Redigert 12.August.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 (redigert) Er det resten av skruen du sikter til når du nevner gjengetapp. Ikke min hensikt å være peti men gjengetapp er et skjærende verktøy til å lage gjenger med. Når maskinskruen har 6-kant hode på 10mm er gjengene trolig M6 Da er ytterdiameter på gjengene 6mm Bunndiameter er ca 5mm. Som du sier... det er små dimensjoner... velldig små! Tang vil glippe. Grisepigg får du ikke till på så små dimensjoner... Du kan sage skrutrekker spor men det blir lite gods igjen. Min mening er at du får størst kraft ved å file 2 utvendige flater og klemme en liten filklo og rotere denne. Det hvite pulveret du nevner er trolig Loctite... noe som gjør det nødvendig å "brenne" bort dette først. Ikke bruk noen veske før du har varmet opp 5-6 ganger. Så kan du slå inn på bolten. Så varme, kjøle, varme, kjøle, varme, kjøle og slå en gang. Så buker du penetrerede olje. Dunk. Mer penetrerede... Dunk, enda mer penetrerende... Så han du prøve å rotere. Om du ikke får tak på/ikke plass til filklo så bruk en 4mm fastnøkkel. Dette er ingen lett jobb! Klarer du dette vet vi du har bygd mange modellfly... Redigert 12.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 @dieselfan, regner med at du mener typen til venstre? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 @dieselfan, ja det er den gjenværende delen jeg kaller gjengetapp. Du må gjerne være petimeter, for det er slik vi unngår misforståelser. Er klar over at det også er et verktøy, men den kan vel ikke kalles gjengestang heller? :-) Nå er gassbrenner, penetrerende og kjølende spray, liten papegøyetang og liten og nøyaktig skiftenøkkel (i mangel av 4mm fastnøkkel) kjøpt inn sammen med inspeksjonsspeil, lampe med magnefeste etc. Tok med rett diamantfil (som kun filer på den ene siden) og tung hammer med flatt hode til å slå på bolten. Så da er det bare å gjøre jobben. Hvor kaldt skal det være mellom hver oppvarming? Har med IR temp måler også. ( Min minste skrueuttrekker trenger et hull på 3,2 mm, men uansett så kommer jeg ikke til her. På bilen har jeg tidligere borret ut til gjengene og brukt gjengeverktøy på resten. Men da må jeg ha av manifold og det håper jeg at jeg slipper... ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Demonterer turbo. Kommer ikke godt nok til med den på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Helt riktig. Ikkeno vanlig verktøy i dag men bedre enn tang fordi kjeftene forblir parallelle. Finnes i mange varianter. Klarer ikke å laste bilder med mobilen så får ikke vist bilder av akkurat den jeg ville brukt... Regner med at det er begrenset med tilgang til verktøy i din havn også. Vi krysser fingre og tær for deg Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Må visst pille fra hverandre innsig etc for å få bort turbo. Da prøver jeg å leke apekatt for å komme til bakfra/ under. Håper jeg klarer å komme opp igjen etterpå. Er alene i båten Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Apekatten kom ned. Lå over akslingen. Fikk det aldri rødglødende. Skruen står i eksosmanifolden. Er den alu? Ledet i alle fall bort varmen godt. Kom ikke nærmere med brenneren enn ca 10 cm. Lar det avkjøle seg nå. Ny runde om litt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Grand Banks jr skrev On 12.8.2017 at 14.06: @dieselfan, ja det er den gjenværende delen jeg kaller gjengetapp. Du må gjerne være petimeter, for det er slik vi unngår misforståelser. Er klar over at det også er et verktøy, men den kan vel ikke kalles gjengestang heller? :-) Vis hele sitatet bolten eller boltstubben muligens? tang: en god gripetang er ikke å forakte heller ..: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Jeg vurderte å ta med meg en slik @ivar. Kaller den sveisetang, men kanskje det er feil også :-) Nå har det vært middag igjen, og nå er det på tide å leke apekatt igjen. Hadde jeg vært 10 cm lengre hadde jeg nok ikke kommet ned uten hjelp. Plassen føles god når jeg står ved siden av motoren, men å legge seg ned i vinkel er en annen greie... ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ventus Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Den der kommer du aldri til å få ut med en tang... da skal den sitte forferdlig løst. Et siste håp utover å sveise eller å borre helt ut kunne være å borre et lite hull og ha riktig type "grisepikk" - evt. en 12-kant du ofrer. Men ser ut so mdet er like greit å ta av alt og borre ut antagelig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 sveisetang må vel godkjennes det også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Så litt nøyere på den gamle delen. Ser at de som har montert den har satt inn noe kitt av noe slag. Se her: og andre siden: Jeg ser nå, etter litt varme/ kulde det samme rundt den gjenværende bolten (aka gjengetapp @dieselfan :-) ) i eksosmanifolden. Er dette/ kan dette være noe kitt som er brukt til å feste denne tidligere pga feil med gjenger? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.