Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Tok vekk innsug og turbo. Får se om det er nok. Hvis ikke må eksosmanifold ut. Må jeg i tilfelle demontere termostathus og varmeveksler da? Ser slik ut. Kan jeg bare bende til side peilerør og sugerør (for olje), eller må jeg suge ut oljen og demontere disse rørene mm? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Den der tror jeg du skal slite med å få ut. Tror du gjør lurt i å ikke kaste bort mer tid på å prøve, og heller feie ut manifolden først som sist. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 ja, er ikke mye å få tak i der.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Gav opp uten å demontere eksosmanifold. Usikkerheten med pakninger etc i eksosmanifold og varmeveksler gjorde at jeg endte opp med å prøve en quick-fix for de resterende ca 4 ukene av sesongen: Rengjorde godt der pakningen skal ligge. Lagde ny pakning, samt smurte på pakningssilikon (for høye temperaturer) på begge sider av pakningen. Deretter satte jeg det nye røret på plass med o-ringen i blokka, og skrudde fast med den ene bolten jeg kan bruke. I og med at det er ytterkant-bolten som kan brukes så regner jeg med at det er nok press på pakningen "all over", samt at pakningssilikonen kan hjelpe til der det ikke er nok press for pakningen alene. Håper (og regner med) at dette vil holde for de få turene vi vil ta i resten av 2017. Planlegger å sette båten på land i begynnelsen av september, og da har jeg mer tid til å demontere varmeveksler, manifold etc. Evt om jeg ombestemmer meg i morgen og demonterer alt... Ser på hvordan jeg skal demontere: Noe spesielt jeg må ta hensyn til? Må vel starte med termostathuset, deretter varmeveksler (saltvannsslanger, deretter selve varmeveksler fra manifold), deretter manifold. Turbo og eksosbend er demontert allerede. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Sist jeg endte med å knekke en bolt, ble det til slutt dremeln og en diamantkule, og timer med å slipe bolten til støv. Etterhvert som det ble hull innover i bolten, så falt kantene inn av seg selv, uten at jeg ødela de opprinnelige gjengene. Det tok uendelig med tid, og var rimelig ubehagelig da det var en veldig utilgjengelig plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Er det nå mulig å borre den ut eller er det for trangt. Dremel sett har spennhylser for både 3 og 3.2mm så du kan sette borr direkte inn. Byggelengde har jeg ikke her i båten men andre kan sikkert måle om du tror det er håp ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hvis jeg fjerner slangene som går til giret så er det sjanse. Regner med at det er kjølevann for giret? Ellers ser det ikke ut til å være enormt med arbeid å ta av manifolden. Da kan jeg få bedre arbeidsstilling... Jeg har dette settet for vanlig drill: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000024141/ Men jeg lurer på om den minste er misbrukt for mye allerede... Alternativt kan jeg senterbore med 4-5 mm, og deretter gjenge opp med gjengetapp (denne gangen brukt riktig :-) ) http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoyskrueuttrekkersett-55-deler-2000018650/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Det er et fint sett du har kjøpt men så lenge jeg sliter med å få godt resultat selv, på de minste dimensjonene så kan jeg ikke anbefale deg metoden. Min erfaring er at i din situasjon nå så er problemet at skruen "sprenger", den er trang. Dersom du bruker et utvidene verktøy vil du få mer spreng... Ref bildet ditt av boltene; resten av bolten er vel ca 9mm lang. Med 3mm bor blir det 3xL og det er ikke umulig... Klarer du å treffe i senter med 4mm borr vil gjengene slippe og du kan plukke de ut :) Går det shit kan du sette inn helicoil type løsgjenger som en reserveløsning... (etter denne episoden regner jeg med at du setter inn alle skruer du løsner på blokka med vannfast fett ?? ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Jeg vil sette inn med fett ja. Jeg hentet hjem denne motoren for tre uker siden, så det som er gjort hittil er ikke gjort av meg. Ref bildene over så ser det ut som forrige som skrudde her brukte en form for kitt eller sement. Det er "hvitt" rundt bolten, og det samme i hullet på den delen jeg bytter vekk. Hvor mye varme tåler vannfast fett før det tørker/ brenner? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Håper inderlig det ikke er loctite men kitt... Kan ikke gi deg et generelt tall for fett/varmebestandighet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hvis du skal borre ut så vær nøye med å få et kjørnermerke akkurat i senter, og ha et skarpt borr av god kvalitet, og borr rett. Da kan gjengene være hele, og bare rense med gjengetapp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Der det blir varmt bør du bruke kobberpasta e.l., ikke fett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Kunne det løse plassproblemet å benytte en vinklet drillforsats? Her er googlesøk etter flere... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Jeg kjøpte denne kjekke drillen fra Dewalt for en del år siden http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/D21160/info/overview/ Skulle bore et hull i skroget for å sette inn dreneringsplugg i bunn. Jobben ble aldri utført, og drillen ble liggende ubrukt i esken fram til her om dagen, da fikk jeg endelig bruk for den på Dracoprosjektet (hurra ) Drillen er selvsagt kjekk, men om man ikke kommer skikkelig til blir det håpløst å bore ut en slik skrue på et nøyaktig vis. Holder fremdeles en knapp på at det er lurest demontere manifolden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Komodo skrev for 6 timer siden: Der det blir varmt bør du bruke kobberpasta e.l., ikke fett. denne er topp COPPER-SLIP-ANTI-SEIZE-ANTI-CORROSION-GREASE-HIGH- Denne duger også http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Kobberpasta-2000036706/ Redigert 13.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 14 hours ago, Ventus said: Den der kommer du aldri til å få ut med en tang... da skal den sitte forferdlig løst. Et siste håp utover å sveise eller å borre helt ut kunne være å borre et lite hull og ha riktig type "grisepikk" - evt. en 12-kant du ofrer. Men ser ut so mdet er like greit å ta av alt og borre ut antagelig. Helt enig. Der er meget, meget lidt gods at få fat i. Selv en svejsetang vil have meget svært ved at få fat. Jeg foretrækker denne her til den slags opgaver: Ud over det, så er jeg også enig med Ventus i, at du nok ender med at skrue hele manifoldet af. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
storken28 Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hvis gjenværende rest av bolt estikke utt som sagt 1-2mm ta først ein vanlig 6mm skiver(?).Plassere den på og få sveist den på bolt enden.Sveisen må kun være mellom skiver og bolt.Etterpå ta ein 8-10mm mutter og få sveist dette innvendig til enden på bolt og skiver. Det er klart det trengs sveise kunnskapper å gjøre dette men etterpå få du bra takk med vertøy, og ville varme ha underveis brut corrosjion sjikt. Jeg ha brukt samme metoden flere ganger (er sveiser). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Må nok lære meg sveising og få meg et lite apparat. Hadde gjort livet enklere noen ganger... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Smart triks det der storken! Men som du skriver så er du jo proff på å svinge sveiseklypa. Et tilleggtips kan være å "tigge" opp en kul på enden av skruen etter å ha sveist på skiva, men før man setter på mutteren, da sikrer man innbrenning i skruen. Men for de som ikke er på det nivået med sveising blir det gjerne fiasko. Men det blir uansett ikke verre enn at man kan bore ut skruen allikevel. Grisepikk på så små skruer vil jeg fraråde for alt i verden! Alt for stor sjanse til at pikken knekker, og da har du virkelig et problem! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Er spent på om quick fix'en fungerer. (Skru fast røret med én bolt og bruke pakning + pakningssilikon) Monterer tilbake innsug og turbo etterpå, fyller opp med rent vann og starter. Står at det er 24 timers herdetid på 3mm. Jeg har vel knapt 1 mm tykkelse. Tror heller 0,8 mm maks, men vanskelig å måle. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Opsahl Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Når man ikke kommer til for å bore eller sveising er ugunstig så er det en ting til som fungerer meget bra, en graverpenn. Disse finnes både elektriske og trykkluftdrevne. De gir mange tusen slag i minuttet, så de løser opp korrosjon osv. Bare man får ett lite anlegg, så er det bare å vinkle den litt imot mot klokka, så jobber den knekte bolten seg ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hmmm. Hvor får man tak i slikt? Er usikker på om den vil klare å ta ut en skrue med gjenværende diameter på 5mm. Det er ganske lite moment å ta tak i. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Nede i båten nå. Ser jo ganske tight ut her da. Dette er siden uten bolt. Har altså en pakning på 1mm, samt pakningssilikon på begge sider av denne. Blir litt grisete med slik silikon. Men bedre litt grisete enn lekk. Gir dere faciten senere i dag eller i morgen, på om dette holder tett. Håper det gjør det. Da vil jeg heller plukke motoren fra hverandre når båten er på land. Hadde vært så kjedelig å oppdage at jeg feks trenger nye pakninger til eksosmanifolden og må vente X uker på det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole Opsahl Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Graverpenn får man tak i hos de som selger verktøy. De fleste mekaniske verksteder har nok og dette. Men ser litt kilent ut å få ut den der. Vet ikke hvordan manifolden ser ut, men mulig det går an å sette en stor slangeklemme rundt for å klemme flensen inntil? Sette en bolt i det tomme hullet for å forhindre at slangeklemme sklir sideveis. Patentbånd kan og brukes, bare tre en lang bolt + mutter gjennom en plass for å stramme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 En veldig lang slangeklemme kan kanskje brukes. Er en vanskelig vinkel å få tak. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.