Jump to content

Få løs knekt bolt - Verktøy og teknikk


Grand Banks jr

Recommended Posts

Tok vekk innsug og turbo. Får se om det er nok. Hvis ikke må eksosmanifold ut. 

 

Må jeg i tilfelle demontere termostathus og varmeveksler da? Ser slik ut.

 

Kan jeg bare bende til side peilerør og sugerør (for olje), eller må jeg suge ut oljen og demontere disse rørene mm?

 

IMG_8934.JPG.3082ffee3fe59f1545e6e95831217f38.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Gav opp uten å demontere eksosmanifold. Usikkerheten med pakninger etc i eksosmanifold og varmeveksler gjorde at jeg endte opp med å prøve en quick-fix for de resterende ca 4 ukene av sesongen:

 

Rengjorde godt der pakningen skal ligge. Lagde ny pakning, samt smurte på pakningssilikon (for høye temperaturer) på begge sider av pakningen. Deretter satte jeg det nye røret på plass med o-ringen i blokka, og skrudde fast med den ene bolten jeg kan bruke. 

 

I og med at det er ytterkant-bolten som kan brukes så regner jeg med at det er nok press på pakningen "all over", samt at pakningssilikonen kan hjelpe til der det ikke er nok press for pakningen alene. 

 

Håper (og regner med) at dette vil holde for de få turene vi vil ta i resten av 2017. Planlegger å sette båten på land i begynnelsen av september, og da har jeg mer tid til å demontere varmeveksler, manifold etc. 

 

Evt om jeg ombestemmer meg i morgen og demonterer alt... 

 

Ser på hvordan jeg skal demontere:

 

Noe spesielt jeg må ta hensyn til?

 

Må vel starte med termostathuset, deretter varmeveksler (saltvannsslanger, deretter selve varmeveksler fra manifold), deretter manifold.

 

Turbo og eksosbend er demontert allerede.

 

598f6a58935d8_Skjermbilde2017-08-12kl_22_51_20.png.fc01b970dab3b54d1bc3944364b5a259.png

 

598f6a39c491d_Skjermbilde2017-08-12kl_22_40_36.png.fb89080c5409570e089546f8477f8932.png

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sist jeg endte med å knekke en bolt, ble det til slutt dremeln og en diamantkule, og timer med å slipe bolten til støv. Etterhvert som det ble hull innover i bolten, så falt kantene inn av seg selv, uten at jeg ødela de opprinnelige gjengene. Det tok uendelig med tid, og var rimelig ubehagelig da det var en veldig utilgjengelig plass.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg fjerner slangene som går til giret så er det sjanse. Regner med at det er kjølevann for giret? 

 

Ellers ser det ikke ut til å være enormt med arbeid å ta av manifolden. Da kan jeg få bedre arbeidsstilling...

 

Jeg har dette settet for vanlig drill:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-2000024141/

 

2000024141.jpeg.a3298832eb299a692cf496cac65d4d55.jpeg

 

Men jeg lurer på om den minste er misbrukt for mye allerede...

 

Alternativt kan jeg senterbore med 4-5 mm, og deretter gjenge opp med gjengetapp (denne gangen brukt riktig :-) )

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoyskrueuttrekkersett-55-deler-2000018650/

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er et fint sett du har kjøpt men så lenge jeg sliter med å få godt resultat selv, på de minste dimensjonene så kan jeg ikke anbefale deg metoden.

Min erfaring er at i din situasjon nå så er problemet at skruen "sprenger", den er trang.

Dersom du bruker et utvidene verktøy vil du få mer spreng... 

 

Ref bildet ditt av boltene; resten av bolten er vel ca 9mm lang. Med 3mm bor blir det 3xL og det er ikke umulig...

 

Klarer du å treffe i senter med 4mm borr vil gjengene slippe og du kan plukke de ut :)

Går det shit kan du sette inn helicoil type løsgjenger som en reserveløsning...

 

(etter denne episoden regner jeg med at du setter inn alle skruer du løsner på blokka med vannfast fett ?? )

Link to post
Share on other sites

Jeg vil sette inn med fett ja. Jeg hentet hjem denne motoren for tre uker siden, så det som er gjort hittil er ikke gjort av meg.

 

Ref bildene over så ser det ut som forrige som skrudde her brukte en form for kitt eller sement. Det er "hvitt" rundt bolten, og det samme i hullet på den delen jeg bytter vekk.

 

Hvor mye varme tåler vannfast fett før det tørker/ brenner? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne kjekke drillen fra Dewalt for en del år siden http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/D21160/info/overview/ 

 

Skulle bore et hull i skroget for å sette inn dreneringsplugg i bunn. Jobben ble aldri utført, og drillen ble liggende ubrukt i esken fram til her om dagen, da fikk jeg endelig bruk for den på Dracoprosjektet (hurra :giggle: )

 

Drillen er selvsagt kjekk, men om man ikke kommer skikkelig til blir det håpløst å bore ut en slik skrue på et nøyaktig vis. Holder fremdeles en knapp på at det er lurest  demontere manifolden.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Der det blir varmt bør du bruke kobberpasta e.l., ikke fett.

:thumbsup:  

denne er topp  COPPER-SLIP-ANTI-SEIZE-ANTI-CORROSION-GREASE-HIGH-

image.png.3e2b66f997d1d70b47324ea324636cf3.png

Denne duger også 

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Kobberpasta-2000036706/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Ventus said:

Den der kommer du aldri til å få ut med en tang... da skal den sitte forferdlig løst.

Et siste håp utover å sveise eller å borre helt ut kunne være å borre et lite hull og ha riktig type "grisepikk" - evt. en 12-kant du ofrer.
Men ser ut so mdet er like greit å ta av alt og borre ut antagelig.

 

Helt enig. Der er meget, meget lidt gods at få fat i. Selv en svejsetang vil have meget svært ved at få fat. Jeg foretrækker denne her til den slags opgaver:121022

 

Ud over det, så er jeg også enig med Ventus i, at du nok ender med at skrue hele manifoldet af.

Link to post
Share on other sites

Hvis gjenværende rest av bolt estikke utt som sagt 1-2mm ta først ein vanlig 6mm skiver(?).Plassere den på og få sveist den på bolt enden.Sveisen må kun være mellom skiver og bolt.Etterpå ta ein 8-10mm mutter og få sveist dette innvendig til enden på bolt og skiver. Det er klart det trengs sveise kunnskapper å gjøre dette men etterpå få du bra takk med vertøy, og ville varme ha underveis brut corrosjion sjikt.

Jeg ha brukt samme metoden flere ganger (er sveiser).

Link to post
Share on other sites

Smart triks det der storken! Men som du skriver så er du jo proff på å svinge sveiseklypa. Et tilleggtips kan være å "tigge" opp en kul på enden av skruen etter å ha sveist på skiva, men før man setter på mutteren, da sikrer man innbrenning i skruen. Men for de som ikke er på det nivået med sveising blir det gjerne fiasko. Men det blir uansett ikke verre enn at man kan bore ut skruen allikevel. 

 

Grisepikk på så små skruer vil jeg fraråde for alt i verden! Alt for stor sjanse til at pikken knekker, og da har du virkelig et problem!

Link to post
Share on other sites

Er spent på om quick fix'en fungerer. (Skru fast røret med én bolt og bruke pakning + pakningssilikon) Monterer tilbake innsug og turbo etterpå, fyller opp med rent vann og starter. 

 

Står at det er 24 timers herdetid på 3mm. Jeg har vel knapt 1 mm tykkelse. Tror heller 0,8 mm maks, men vanskelig å måle. :-)

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når man ikke kommer til for å bore eller sveising er ugunstig så er det en ting til som fungerer meget bra, en graverpenn.

Disse finnes både elektriske og trykkluftdrevne. De gir mange tusen slag i minuttet, så de løser opp korrosjon osv. Bare man får ett lite anlegg, så er det bare å vinkle den litt imot mot klokka, så jobber den knekte bolten seg ut. 

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Hvor får man tak i slikt? 

 

Er usikker på om den vil klare å ta ut en skrue med  gjenværende diameter på 5mm. Det er ganske lite moment å ta tak i.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nede i båten nå. Ser jo ganske tight ut her da. Dette er siden uten bolt. Har altså en pakning på 1mm, samt pakningssilikon på begge sider av denne.

 

IMG_8942.JPG.e529fe7fe23e8b19af0b005cd02ca068.JPG

 

Blir litt grisete med slik silikon. Men bedre litt grisete enn lekk. 

 

Gir dere faciten senere i dag eller i morgen, på om dette holder tett. Håper det gjør det. Da vil jeg heller plukke motoren fra hverandre når båten er på land. Hadde vært så kjedelig å oppdage at jeg feks trenger nye pakninger til eksosmanifolden og må vente X uker på det.

IMG_8941.JPG

IMG_8943.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Graverpenn får man tak i hos de som selger verktøy. De fleste mekaniske verksteder har nok og dette. Men ser litt kilent ut å få ut den der. 

 

Vet ikke hvordan manifolden ser ut, men mulig det går an å sette en stor slangeklemme rundt for å klemme flensen inntil? Sette en bolt i det tomme hullet for å forhindre at slangeklemme sklir sideveis. Patentbånd kan og brukes, bare tre en lang bolt + mutter gjennom en plass for å stramme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...