Jump to content

Volvo D3 erfaringer?

slogmaaken

Recommended Posts

Hei

Vurderer kjøp av båt med en Volvo D3 fra rundt 2007.  Motoren har fått jevnlig stell og service slik jeg forstår og er godt vedlikeholdt. gangtimer rundt 900 timer. Har jo hørt litt av hvert om disse motorene så jeg er litt skeptisk. Spørsmålet mitt er om det er grunn til å være skeptisk når motoren allerede nå er blitt såpass mange år uten at problemer har oppstått. Eller kan man risikere at disse problemene som er heftet med en del av disse motorene kommer lenge i ettertid?  Er usikker på om man kan forvente en driftsikker motor i årene som kommer. Ble også ekstra skeptisk da jeg tidl. i sommer prøvekjørte en annen båt med lik motor, samme årgang, som gikk i nødmodus på prøvetur. FIkk feilmelding på displayet og motoren gikk fra maks  til tomgang. Sikkert en sensor eller lignende beroliget selgeren meg med.  Om sånne hendelser er "vanlige" styrer jeg rett og slett unna og går for en gammeldags diesel.

Har hatt D3 200 HK i 23 fot Aquador.

Motoren var overhalt med longblock fra 2013 etter havari.

Vi opplevde den som helt suveren. Stille, jevn og fin gange, lite røyk og økonomisk i drift.

Masse krefter i forhold til båtstørelsen.

Hadde gjerne hatt en slik igjen.

Nå har vi storebror D4 i større båt.

Men hadde ikke kjøpt en båt hvor motor gikk i nødmodus ved prøvekjøring. Ikke uten at den hadde vært sjekket av autorisert VP forhandler som fikset problemet først også ny prøvekjøring som skulle vært feilfri og at du fikk en fornuftig forklaring på hva som hadde skjedd.

Hilsen

Lurvetass

Har ikke selv hat den motoren men her et par bekjente som har denne fra 2006-2007 og de har da fungert helt fint. Var med en jeg er onkel til og hentet en båt i som vi kjørte hjem 5t tur med 23 kn. Der gikk også motoren i nødmodus etter en times kjøring men det var nå bare å drenere vannet ut av dieselfiltret så gikk den normalt. Like greit at de går i nødmodus når slikt oppstår så slipper en å havarere motoren. Må si jeg var imponert over vor fint denne motoren gikk og hvor billig den var i drift. 1l/nm på en 26 fots båt med 23-24 kn er jaggu bra.

Takker for innspill og svar. Ja det er det som frister med denne motoren, kultivert gange og lavt forbruk. Interressant å høre om andres erfaringer. Er som sagt litt usikker mht driftsikkerheten på sikt, sårbarhet for havari, urein diesel, alarmer/feilmeldinger som vanlige folk ikke råder over etc.  Å drenere filter som nevnt over er nå grei skuring, godt det er nødmodus på slikt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...