Jump to content

Feilsøking av flatt batteri


mils

Recommended Posts

Etter 3 uker uten båtbruk kom jeg til flatt batteri idag. Masterswitch har vært av og det burde jo da ikke være noe som har trukket strøm. Fikk først opp 5.6v på display og en halkvalt startlyd når jeg vred om nøkkel. Deretter ingenting. Båt og batteri er 15 mnd. Ikke hatt trøbbel m el tidl. Noen ide om hva som er galt og hvordan jeg kan finne ut av dette? 

Link to post

Vedr. lading:

Til info vil normalt sett ikke en ctek-lader klare å lade batteriet. (Min vil i alle fall ikke lade et 12V batteri med så lav volt. ) Løsningen er da å bruke en "billiglader" og lade batteriet noen timer med det. Deretter sette på ctek-lader i stedet hvis du bruker en slik.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Vedr. lading:

Til info vil normalt sett ikke en ctek-lader klare å lade batteriet. (Min vil i alle fall ikke lade et 12V batteri med så lav volt. ) Løsningen er da å bruke en "billiglader" og lade batteriet noen timer med det. Deretter sette på ctek-lader i stedet hvis du bruker en slik.

 

 

 

Har klart å tyne et par sesonger ekstra ut av bly/syre som har blitt tappet helt ut med din metode. Først en "dum" lader som ikke måler mottaker men bare peiser på. Og når volten er høy nok så på med en smartlader. 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev 57 minutes ago:

 

Har klart å tyne et par sesonger ekstra ut av bly/syre som har blitt tappet helt ut med din metode. Først en "dum" lader som ikke måler mottaker men bare peiser på. Og når volten er høy nok så på med en smartlader. 

 

 

For en som ikke styrer mye med batterier til vanlig---hvor billig er billig og hvor dum er dum? 

 

F.eks: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/

 

tror dere denne er dum nok selv om reklamen sier intelligent? 

Link to post

TS, du må gjerne skrive noe om hva slags båt/ motor og batteri du har. Lades det kun via motor? 

15 måneder gammelt sier du.. hva ble gjort med batteriet i vinter? 

Kan du skru av toppene på batterier, for å etterfylle batterivann? Har du eventuelt sjekket nivå? 

Sjekk hva som eventuelt er koblet inn på batteriet FØR hovedstrømbryteren. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Denne er kanskje dum nok. Regner med det: 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/

 

Den du linket til vil jeg tro er litt smartere og måler bedre, og dermed stopper lading når den overstiger en viss Ampere.

 

Tips: Ha respekt for batteriet. Jeg lader konsekvent ikke slike batterier inne i huset. Det er kjemi, og noen ganger kan man få reaksjoner. Jeg lader derfor i garasjen, med bilen ute helst. (Når jeg skal sjokklade slik som her.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Advarselen om å ikke lade inne er på sin plass her.

Ved så stor utlading kan batteriet bli meget varmt ved opplading og også gi tilsvarende belastning på laderen. 

Jeg ville ikke brukt dette batteriet senere som et startbatteri jeg skulle stole på.

Batteriet kan f.eks etterpå vise tilstrekkelig spenning og starte for det meste greit, men svikte hvis du trenger lenger start-periode på motoren.

Hvis du tar med batteriet til et butikk så har de gjerne batteritester som kan si indikere batteriets tilstand.

Link to post

Min C-tek lader har et recondprogram som jeg har god erfaring med. Hvis du ikke får batteriet å ta lading kan du parallellkoble det med et friskt batteri for å få igang ladingen. Vet at jeg banner i kirken, men jeg mener at det å dømme ut et batteri bare for at det har hvert helt tomt er sterkt overdrivet. Du mister sikkert noen Ah kapasitet men det kan man oftest leve med.

Link to post

Det er ikke å banne i kirken det kalle. Når man parallellkobler batteriene vil det umiddelbart begynne å gå en strøm til det på seks volt. Men straks laderen kobles til vil spenningen øke, og så snart spenningen passerer hvilespenningen på det friske batteriet (f.eks 12,75V) vil begge batteriene motta strøm fra laderen. Innen den tid har imidlertid spenningen falt på det friske batteriet, så terskelen for når begge mottar lading vil i praksis bli noe lavere. Strømmen blir fordel iht Kirchoffs lov om grenstrømmer. 

 

Mange ladere har imidlertid en startmodus for flate batterier, f.eks min 40A Mascotlader. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Denne er kanskje dum nok. Regner med det: 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/

 

Den du linket til vil jeg tro er litt smartere og måler bedre, og dermed stopper lading når den overstiger en viss Ampere.

 

 

 

Ja det er nok i mer riktig terreng. Min er en gammel og svær bt greie ned starthjelp. 

 

Så koblet jeg over til ctek lader etter x timer. 

 

Før jeg fant ut løsningen med dum lader så paralellkoblet jeg med friskt batteri,  som nevnt i en post her, og smartlader. Men ble litt stresset av løsningen og redd for å ødelegge det friske batteriet. Smartladeren likte ikke løsningen så godt heller og oppførte seg rart. Fikk i gang lading men når jeg, etter x timer, koblet fra det friske så meldte Smartladeren om feil på batteriet og slo av ladinga. 

 

Så dumlading først og smartlading etterpå var min suksessoppskrift :-) 

Link to post

@mils

Vedr feilsøking.

Er det noe koplet til rett på batteriet? 

Feks: lensepumpe, alarm, kjøleskap (ja, i min båt har de gjort det), evt?

 

Har du målt om det er feil med hovedstrømbryteren? 

- er det noe ohm-verdi mellom inn og ut på hovedbryteren når den er skrudd av?

- Hvis du skrur AV hovedstrømbryter, og deretter kople av batteripolen, kan du måle noen milliampere mellom batteripolkontakten og batteripolen? (De fleste multimetere tåler ikke mer enn 10A (10000 mA). 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Eureka, man må ha strøm på batteriet for å måle krypstrøm etc. Det var hensikten med å informere om ladeløsning.

 

Enig i at vi må ha mer info om strømoppsettet for å kunne hjelpe. Derav mine spørsmål i forrige innlegg (jeg skrev innlegget mens du postet)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Slik ser det ut. Den blå boksen (VIctron energy) regner jeg med egentlig skulle beskyttet ytterligere mot slike hendelser... Båten er en 2016 cormate 23 med mercury 350hk. Må få kjøpt en lader i morgen og se om batteriet lar seg lade, men synes jo egentlig at det er underlig at båten skal lade seg ut over 3 uker. Batteriet ble fullladet over vinteren som var.

 

 

 

IMG_6895.JPG

IMG_6896.JPG

IMG_6897.JPG

IMG_6898.JPG

Link to post
mils skrev 16 minutes ago:

, men synes jo egentlig at det er underlig at båten skal lade seg ut over 3 uker. Batteriet ble fullladet over vinteren som var.

 

IMG_6895.JPG

IMG_6896.JPG

IMG_6897.JPG

IMG_6898.JPG

Det er jo en indikasjon, men hva var spenningen etter lading? 

 

(Ps, sliter fremdeles med å slette bilder ved sitering fra mobil...)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...