Jump to content

Feilsøking av flatt batteri


mils

Recommended Posts

Eivin skrev 1 time siden:

Her er bil og båt samme ulla. Du kan måle strømforbruk med et ampermeter (ikke på voltinnstilling)

Se på tråden under. :saint:

 

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?action=profile;u=5850;area=showposts;start=330

Her ble det fryktelig mye lesning for å finne ut hva du skulle fram til. Men poenget ditt var det jeg skrev to innlegg lenger opp eller? 

Link to post
mils skrev 38 minutes ago:

Noen som har erfaring med denne laderen (Batterilader-12-V-15-A-med-booster)? Boost funksjon som kanskje kan sparke batteriet tilstrekkelig i gang til at jeg kan kjøre vanlig lading fra samme lader etterpå. Eller funker ikke sånne kombo-ladere veldig bra?

 

 

Får ikke linken din til å fungere, men linknavnet ser ut til å være samme som jeg har. Jeg fikk ikke liv i dyputladet batteri med den, laderen bare stoppet.

Link to post

Dette er rett link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ Det var kommet en parentes med på slutten av den.

 

Jeg antar at den er for "smart". Min "dumme" lader har ingen knapper, utenom at jeg kan velge å lade med litt eller mye Ampere.

 

Slik "dum" lader er slik "alle" hadde for 10-15 år siden. Kanskje en nabo har en?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Fikk startet motoren idag. Fulladet batteri ifølge lader. Hvilespenning på 12.6V. Synes dog det var litt underlig med ladespenning som ikke gikk under 14.3V - dog en veldig kort tur siden jeg plutselig fikk feilmelding om vannstrøm til motoren når jeg kom opp i 20 knop. Denne varte kun i et sekund eller to inntil jeg fikk ned hastigheten igjen og snudde tilbake til båsen. 

 

Iløpet av de tre ukene er båt/drev kraftig gjengrodd tross fin tilstand før ferie. Kan det være utilstrekkelig vanninntak til motor? Forsøkte skrape av groe på drevet når vanninntaket og håper det skal gå greit. Så at mercruiser anbefaler gjennomskylling av kjølekretsen etter hver tur. Er det virkelig noen som gjør dette hver gang? Noen som vet hvor man får kjøpt slik sugekopp-stang-greie til å koble på ferskvann?

 

 

Link to post

Det er ganske mye dersom det ikke gjør noen nytte for seg. I løpet av en uke har det tappet batteriet for ca. 42Ah! Det er jo nesten halvparten av kapasiteten på et 100Ah batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet om utlading og hovedbryter:

Jeg så tilbake på bildene dine og ville ikke fiklet med det selv fordi båten er ny.

Det virker ikke som om du vet om hovedbryteren kobler vekk ALT?

Leverandøren må jo gi deg grundig informasjon og helst skriftlig om hvordan ting er lagt opp.

Slik informasjon bør du også formidle her slik at det ikke blir så mange spekulasjoner.

I noen  båter ønsker man jo f.eks at lensepumpe skal være aktiv selv om all annet elektrisk utstyr er frakoblet.

På ny båt fra 2016 så er det vel garantier i rikt monn ennå?

Jeg ville forlangt et nytt batteri hvis opplegget er slik at hovedbryter skal frakoble alt elektrisk utstyr. Batteriet blir neppe fullgodt igjen. 

Alt i alt er vel dette en sak for leverandøren.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...