111baat Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Jeg opplevde at 2 agm batterier til baugtruster ble dratt ned til 5,6 volt i løpet av et par måneder sist vinter. Det viser seg at lader drar 30 mA når den ikke lader. Nå tar jeg ut sikringen i ladekrestsen når den ikke lader Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Eivin skrev 1 time siden: Her er bil og båt samme ulla. Du kan måle strømforbruk med et ampermeter (ikke på voltinnstilling) Se på tråden under. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?action=profile;u=5850;area=showposts;start=330 Her ble det fryktelig mye lesning for å finne ut hva du skulle fram til. Men poenget ditt var det jeg skrev to innlegg lenger opp eller? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Det var vel bare for å vise hvordan man måler. Dette er jo omtrent det eneste risikable man gjør med et multimeter, måle strøm. Så tenker det er greit å vite hvordan man gjør det, heller enn å finne ut hvordan man gjør det ved å prøve seg fram... :) Sitér dette innlegget Link to post
mils Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Noen som har erfaring med denne laderen (Batterilader-12-V-15-A-med-booster)? Boost funksjon som kanskje kan sparke batteriet tilstrekkelig i gang til at jeg kan kjøre vanlig lading fra samme lader etterpå. Eller funker ikke sånne kombo-ladere veldig bra? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 mils skrev 38 minutes ago: Noen som har erfaring med denne laderen (Batterilader-12-V-15-A-med-booster)? Boost funksjon som kanskje kan sparke batteriet tilstrekkelig i gang til at jeg kan kjøre vanlig lading fra samme lader etterpå. Eller funker ikke sånne kombo-ladere veldig bra? Får ikke linken din til å fungere, men linknavnet ser ut til å være samme som jeg har. Jeg fikk ikke liv i dyputladet batteri med den, laderen bare stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Dette er rett link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ Det var kommet en parentes med på slutten av den. Jeg antar at den er for "smart". Min "dumme" lader har ingen knapper, utenom at jeg kan velge å lade med litt eller mye Ampere. Slik "dum" lader er slik "alle" hadde for 10-15 år siden. Kanskje en nabo har en? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mils Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Kjøpte en DEFA smartcharger og den synes å virke- Ingen klaging fra ladern sålangt ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Grand Banks jr skrev for 6 timer siden: Jeg antar at den er for "smart". Min "dumme" lader har ingen knapper, utenom at jeg kan velge å lade med litt eller mye Ampere. Riktig. Mener min har valg "hurtigglading" og "lading". Og dett er dett. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 mils skrev 21 minutes ago: Kjøpte en DEFA smartcharger og den synes å virke- Ingen klaging fra ladern sålangt ihvertfall. Flott! Det er bra. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mils Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Fikk startet motoren idag. Fulladet batteri ifølge lader. Hvilespenning på 12.6V. Synes dog det var litt underlig med ladespenning som ikke gikk under 14.3V - dog en veldig kort tur siden jeg plutselig fikk feilmelding om vannstrøm til motoren når jeg kom opp i 20 knop. Denne varte kun i et sekund eller to inntil jeg fikk ned hastigheten igjen og snudde tilbake til båsen. Iløpet av de tre ukene er båt/drev kraftig gjengrodd tross fin tilstand før ferie. Kan det være utilstrekkelig vanninntak til motor? Forsøkte skrape av groe på drevet når vanninntaket og håper det skal gå greit. Så at mercruiser anbefaler gjennomskylling av kjølekretsen etter hver tur. Er det virkelig noen som gjør dette hver gang? Noen som vet hvor man får kjøpt slik sugekopp-stang-greie til å koble på ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Eg gjør dette på min påhengs mercury hvis eg vet at det blir en stund til neste gang. Men tror det er mer normalt å drite i det. Men på motoren min er det tilkobling for slange. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Gjør det samme her, spyler motoren innvendig med ferskvann etter hver tur. Hvorfor, vet ikke, må bare gjøre det, rutine. :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Har du fått målt om det er en strømtyv hos deg? Har du målt Ampere som trekeks fra batteriet når du har skrudd av hovedstrømbryteren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mils Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Da har jeg omsider hatt tid til å kjøpe et multimeter og måle. Fant at (ja--avskrudd hovedstrømbryter) så trekkes 0.2-0.3A. Må se om jeg kan finne noen sikringer etterhvert... men er ikke 2-300mA litt mye? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Det er ganske mye dersom det ikke gjør noen nytte for seg. I løpet av en uke har det tappet batteriet for ca. 42Ah! Det er jo nesten halvparten av kapasiteten på et 100Ah batteri. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Nok til å tømme batteriet over tid. Alt går da neppe over hovedstømbryteren. Noen ekstra ledninger på batteriskoen som har egen sikring eller ikke går over den bryteren? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Tilbake til det opprinnelige spørsmålet om utlading og hovedbryter: Jeg så tilbake på bildene dine og ville ikke fiklet med det selv fordi båten er ny. Det virker ikke som om du vet om hovedbryteren kobler vekk ALT? Leverandøren må jo gi deg grundig informasjon og helst skriftlig om hvordan ting er lagt opp. Slik informasjon bør du også formidle her slik at det ikke blir så mange spekulasjoner. I noen båter ønsker man jo f.eks at lensepumpe skal være aktiv selv om all annet elektrisk utstyr er frakoblet. På ny båt fra 2016 så er det vel garantier i rikt monn ennå? Jeg ville forlangt et nytt batteri hvis opplegget er slik at hovedbryter skal frakoble alt elektrisk utstyr. Batteriet blir neppe fullgodt igjen. Alt i alt er vel dette en sak for leverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.