Jump to content

WIndy 9800 Motorbytte. Hva velger jeg?

Kenryd

Recommended Posts

Har idag 2 stk Mercruiser v8 bensin, 520hk totalt som jeg ønsker å bytte ut med diesel. Spørsmålet er jo bare om jeg skal gå for enkel, eller dobbel installasjon igjen.

Ser litt på enkel med feks KAD300 eller D6. Evnt dobbel med KAD43 eller lign. Føler kanskje at KAD300 med sine 285hk muligens blir for lite? D6 virker stor som et beist men da med 330hk feks.

Her snakker vi jo vekt også... Noen som har noen gode ideê'r eller direkte erfaring med denne båten om hva som kan være lureste løsning. En ting er ihvertfall sikkert at investeringskostnaden med ombygging vil aldri svare seg ser jeg. Kan fylle mye bensin for hva dette vil koste og mindre støy er det jo med bensin. 

Edited by Kenryd (see edit history)

Tenker du da på to stykker dieselfan?

En ting er ihvertfall sikkert at investeringskostnaden med ombygging vil aldri svare seg 

Kommer du til å utføre jobben selv? I så fall stemmer jeg for ombygging til en motor og en grom diesel, f.eks. en D6370. Jeg lover å følge prosjekttråden din :giggle:

Edited by Komodo (see edit history)

Du får ikke plass i bredden til to D4. 

Mulig to D3 hadde gått. Jeg vet det har vært satt inn én D6 i en 9800, kanskje i flere men jeg ville nok hatt dobbelinstallasjon. Jeg har selv to vp4,3GI V6'ere og det fungerer veldig bra. De nye yter 270hk og veier mye mindre enn V8'erne du har der i dag. Mitt forbruk er på ca 2,2 l/nm mellom 18 og 28knop og maksfart er 38,5 på en god dag. 

Det du må tenke på er at båten må ikke under noen omstendigheter bli for lett i hekken. Da vil den overplane og bli ekkel å kjøre fort med.

Burde være god plass i bredden der siden den er levert med to 8'ere.

Driver med samme greia bare i en Princess, landet først på singel motor,  men etter å ha snakket med en del folk som kan båt gikk jeg tilbake til dobbel installasjon. 

Husk, værste man gjør er å sette inn for liten motor, da bruker den bare mye mer diesel enn nødvendig.

Tror du burde over 400hk for å få en båt med litt futt i. Windy er tunge, solide båter, så de må ha litt motor for å være gode i sjøen.

Man får en D6-400, men den er det mye tull med har jeg hørt, pluss at det er helt i grenseland for hva drev tåler av dreiemoment...

Nei det er jeg ikke sikker på, men mener det var i 2002mod og at det var en model som ikke kunne chipes (det kom opp i forbindelse med salg av båten), mener også å huske at han greide 36-38knop med disse maskinene.
Det måtte lages nye aliminiums dragere til dørkplatene pga høyden på motorene, ellers så tror jeg ikke det var noe spesielt med monteringen av disse (arbeidet ble gjort av båt og motor service i Bergen)

Selv har jeg en Steyr rekkeseksere på 250hk i fra 2007 som jeg har hat nå i 7år, og er veldig fornøyd med den sammen med Volvo drev.  Hadde sjekket hva 2stk steyr SE266E40 med Volvo drev hadde kommet på da jeg er sikker på at du kommer mye bedre ut en med feks Volvo når det gjelder pris

Mye gode ideer her og flere faktorer å tenke på. Hadde håpet på at det ikke skal bli så veeeldig dyrt for da tror jeg nesten jeg kjører med det jeg har litt til ?

Motorene er fra 1988 men overhalt i 2006 hvor blokk og topper ble byttet. Kjørt ca 800 timer etter det. Raisere og manifoiler 2 år. Det er vel muligens modifiseringer som kan gjøres ift forgassere som kanskje kan gjøre forbruket noe mere levelig. Kjøpte denne båten denne sesongen og kom da fra 26fot med enkel kad43. Så er jo veldig bortskjemt med tanke på forbruk.

En annen ting er den med bensingass som jeg er litt skeptisk til. Men er kanskje ikke så mye å uroe seg for? Føler meg tryggere med diesel under dørken må jeg si?

Skjønner verden omhandler mer en Volvo penta diesel, er liksom det man kjenner best til og er det jeg har skrudd mest på. Faller derfor mest naturlig.

Etter alt jeg har lest her og tidligere tror jeg nok dobbel inst. Er å foretrekke selv om Gud å mye lettere det hadde vært å komme til i motorrom med enkel. 

De som kjenner dette windy skroget sier at den er bygd for 2 og ikke 1 motor?

Jeg satt i to Mercruiser 4.2L 220hk motorer og Bravo 2 drev. Hadde to 260hk V8 Mercruisere fra før.

Båten er ca 30 fot og 11 fot bred bred ca 4,5T.

Har ikke angret et sekund på å bytte til to diesel motorer..

Ble ikke så mye ombygging, men må bytte transom om det ikke er Bravo drev fra før. Bravo transom passer inn i utskjæring til alpha drev bortsett fra må borre hull til to bolter oppe.

Må ha retur på diesel tilførsel og bytte instrumenter og kabler. Du kan bruke gass/girspaker på diesel motor, bare snu dreieretning på babord om det ikke er fra før.Tømme og rense bensintank. Nye forfiltere til diesel.

Rekkesekserene er smalere så du får mer plass i mellom (bra når man skal bytte filtre osv), men lenger enn V8, så du må ha ca 130 cm til motorene, varmeveksler sitter iforkant og tar plass. Motorlabber kommer lengre frem, ca 20-30 cm. Diesel motoren har sjøvannspumpe på motor og ikke i drev om det er Alpha du har. Vann inntak gjennom drev med filter før vannpumpe fungerer bra på mine motorer, temp ligger på normal ved kjøring i plan cruise fart.

Noen teoretikere som har googlet seg frem til en manual, mener at man må ha vann inntak igjennom skrog, men det er ikke nødvendig.

Vannpumpen trekker ikke igjennom noe mer vann for det.

Båten vil og få en litt lavere vannlinje akter og frem til ca midten med to motorer, det ble 6-7 cm på min pga dieselene og Bravo drev veier litt mer.

Men fordelen med to er at om en stopper, så kommer du deg hjem/frem på en, uten mayday på ch16 eller å kalle opp redningsskøyte.

Ellers så er det en fryd å kjøre med to diesel motorer i plan rundt 20 knop, merker ikke noe mer støy, bare god lyd fra motorer og turbo.

Har isolert motor rom og luker.

Drivstoff forbruket har gått ned med mer enn halvparten, så man kjører lenger på en tank. I 7-8 knop er det nesten ikke noe forbruk.

Har ikke sittet å regnet på hva jeg kunne kjørt for med bensin, men gleden ved å diesel motorer oppveier innvesterings kostnadene.

Skal man ha båten selv, så jevner kostnadene seg ut over tid med mindre utgifter til drivstoff.

Du får sikkert brukte motorer og drev rimelig, men lønner seg å koste på nye transom så du slipper ev tærings problemer senere.

Nytt blir det jo 4-500.000,- for to motorer alene. Drev/transom til 100.000,- stk. Så rimeligst er å kjøpe brukt og overhale motor fra tidlig 2000 tallet, uten elektronisk innsprøytnng.

Vinner man i lotto, så har man råd til å ha skilter med GT2 Sport på Porschen.

I allefall lykke til med hva du velger.

Edited by Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Chris284 skrev 9 minutes ago:

Jeg satt i to Mercruiser 4.2L 220hk motorer og Bravo 2 drev. Hadde to 260hk V8 Mercruisere fra før.

Båten er ca 30 fot og 11 fot bred bred ca 4,5T.

Har ikke angret et sekund på å bytte til to diesel motorer..

Ble ikke så mye ombygging, men må bytte transom om det ikke er Bravo drev fra før. Bravo transom passer inn i utskjæring til alpha drev bortsett fra må borre hull til to bolter oppe.

Må ha retur på diesel tilførsel og bytte instrumenter og kabler. Du kan bruke gass/girspaker på diesel motor, bare snu dreieretning på babord om det ikke er fra før.Tømme og rense bensintank. Nye forfiltere til diesel.

Rekkesekserene er smalere så du får mer plass i mellom (bra når man skal bytte filtre osv), men lenger enn V8, så du må ha ca 130 cm til motorene, varmeveksler sitter iforkant og tar plass. Motorlabber kommer lengre frem, ca 20-30 cm. Diesel motoren har sjøvannspumpe på motor og ikke i drev om det er Alpha du har. Vann inntak gjennom drev med filter før vannpumpe fungerer bra på mine motorer, temp ligger på normal ved kjøring i plan cruise fart.

Noen teoretikere som har googlet seg frem til en manual, mener at man må ha vann inntak igjennom skrog, men det er ikke nødvendig.

Vannpumpen trekker ikke igjennom noe mer vann for det.

Båten vil og få en litt lavere vannlinje akter og frem til ca midten med to motorer, det ble 6-7 cm på min pga dieselene og Bravo drev veier litt mer.

Men fordelen med to er at om en stopper, så kommer du deg hjem/frem på en, uten mayday på ch16 eller å kalle opp redningsskøyte.

Ellers så er det en fryd å kjøre med to diesel motorer i plan rundt 20 knop, merker ikke noe mer støy, bare god lyd fra motorer og turbo.

Har isolert motor rom og luker.

Drivstoff forbruket har gått ned med mer enn halvparten, så man kjører lenger på en tank. I 7-8 knop er det nesten ikke noe forbruk.

Har ikke sittet å regnet på hva jeg kunne kjørt for med bensin, men gleden ved å diesel motorer oppveier innvesterings kostnadene.

Skal man ha båten selv, så jevner kostnadene seg ut over tid med mindre utgifter til drivstoff.

Du får sikkert brukte motorer og drev rimelig, men lønner seg å koste på nye transom så du slipper ev tærings problemer senere.

Nytt blir det jo 4-500.000,- for to motorer alene. Drev/transom til 100.000,- stk. Så rimeligst er å kjøpe brukt og overhale motor fra tidlig 2000 tallet, uten elektronisk innsprøytnng.

Vinner man i lotto, så har man råd til å ha skilter med GT2 Sport på Porschen.

I allefall lykke til med hva du velger.

Har ikke vurdert den løsningen du sier her men er absolutt noe å tenke på ja. For å være helt ærlig så har jeg aldri hørt noe særlig positiv om disse motorer og spesielt drev? Gjelder kanskje mest enkel installasjon hvor belastningen blir høyere?

Kenryd skrev 12 minutes ago:

Har ikke vurdert den løsningen du sier her men er absolutt noe å tenke på ja. For å være helt ærlig så har jeg aldri hørt noe særlig positiv om disse motorer og spesielt drev? Gjelder kanskje mest enkel installasjon hvor belastningen blir høyere?

Du har sikkert hørt om de gamle BMW utgavene fra 80 tallet, der det satt en 180hk eller 200hk motor på en 28-30 fots (USA importert Bayliner) som ble kjørt på full guffe over for å holde den såvidt i plan tid, pga for lite motor kraft.

De nyere Mercruiser fra rundt 2000 og oppover er det lite problem med om man har riktig hk i forhold til båten. Bravo (X) diesel drev er tilpasset

hk opp til 300hk eller mer.

Har du Mercruiser fra før er det mye "bolt on" uten mye ombygging.

Ville uansett ikke hatt en motor om du hat plass til to nå.

Men alle motorer kan kjøres istykker, er flere volvo d4 tråder med havarert motor. Ikke lenger så mye om def Mercruisere, som er gjennomprøvd

og bygget som en båt motor og ikke en marinisert grønn gravemaskin/traktor motor.

En nabo i båtforenngen hadde to eldre diesel motorer på en 32 fots båt og bygget om til en motor. Mente en 300hk ville gå bra, toppfart 30 knop osv.

Da han hadde bygget om, tettet igjen transom osv og satt i motor, ble han noe skuffet. Maks fart 26 knop, problem å holde den i plan

uten for høyt turtall. Prøvde å "chip´e" til 350hk, men hjalp lite på toppfart.

Gikk så tilbake til to motorer og fikk toppfart over 30 knop og behagligere cruise.

Chris284 skrev 20 minutes ago:

En nabo i båtforenngen hadde to eldre diesel motorer på en 32 fots båt og bygget om til en motor. Mente en 300hk ville gå bra, toppfart 30 knop osv.

Da han hadde bygget om, tettet igjen transom osv og satt i motor, ble han noe skuffet. Maks fart 26 knop, problem å holde den i plan

uten for høyt turtall. Prøvde å "chip´e" til 350hk, men hjalp lite på toppfart.

Gikk så tilbake til to motorer og fikk toppfart over 30 knop og behagligere cruise.

Vet om en med samme båt som meg bygde om å satte inn 1 Kad300. 285hk

Han påsto at det funket det bra og toppfart på 32. Tenker å høre enda litt mer med han rundt det da jeg er ganske usikker på det. Min tidligere Scand26Hc med kad43 230hk gjorde 32 og den veide ihvertfall 1500kg mindre

Så vidt jeg skjønner har TS i dag to fungerende motorer så svaret er vel ganske klart.
Ikke gjør noe og skal du kjøre mye så selg båten og kjøp deg båt med riktig motorisering.
Når du i tilegg gir utrykk for at det helst ikke skal koste mye så er svaret klart som blekk.

Bygge om til insprøytning gir deg ikke noe særlig drivstoffbesbarelse har jeg lest på utenlanske forum der ca 5% er ett tall som går igjen.

pipe skrev 24 minutes ago:

Så vidt jeg skjønner har TS i dag to fungerende motorer så svaret er vel ganske klart.
Ikke gjør noe og skal du kjøre mye så selg båten og kjøp deg båt med riktig motorisering.
Når du i tilegg gir utrykk for at det helst ikke skal koste mye så er svaret klart som blekk.

Bygge om til insprøytning gir deg ikke noe særlig drivstoffbesbarelse har jeg lest på utenlanske forum der ca 5% er ett tall som går igjen.

Alt er relativt. Er jo begrenset hvor mye en skal legge i en gammel båt. Kan jo til en viss grad forsvare å bruke noe men ikke mange hundre tusen, da blir det for drøyt. Er bare det jeg mener. Jeg ser for meg at det skal koste maks. 250.000,- mindre så er det bonus. Men som sagt så vurderer jeg også bare å kjøre med det jeg har. Det skal noe gjøres å ikke tape penger på båt i hvertfall har jeg skjønt.