Jump to content

WIndy 9800 Motorbytte. Hva velger jeg?

Kenryd

Recommended Posts

Med 250 tusen i budsjett å bruke til dieselmotor(er) på en Windy om det er en eldre båt, tror jeg heller jeg ville solgt og

brukt de pengene pluss 250 tusen + på en båt med diesel motorer. Det blir mye arbeid med å bytte og om du ikke gjør allt selv koster

en mekkognom 20-30tusen uken.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Som sagt, ikke bygg om til en motor i den båten der.

og en 400hk D6 hadde jeg styrt laaaaangt unna....

da snakker vi fort 5-600 000 for motor og drev.

finnes ett drev som ble levert med den motoren DpH, og ikke det holder spesielt lenge sier de som skrur på dette til daglig.

to motorer på 200-250hk burde gjøre susen.

Skal du ha det driftssikkert får du tak i to yanmar motorer.

Jeg vurderer to 315hk yanmar i min, den veier ca 3-3500kg.

Kenryd skrev for 4 timer siden:

Vet om en med samme båt som meg bygde om å satte inn 1 Kad300. 285hk

Han påsto at det funket det bra og toppfart på 32

Hvis det er riktig burde jo en singel D6 370 være et bra alternativ. Ser noen over nevner at dobbelinstallasjon med D6 blir for tungt, men det har vel aldri vært snakk om det? 

pipe skrev for 4 timer siden:

Så vidt jeg skjønner har TS i dag to fungerende motorer så svaret er vel ganske klart.
Ikke gjør noe og skal du kjøre mye så selg båten og kjøp deg båt med riktig motorisering.
Når du i tilegg gir utrykk for at det helst ikke skal koste mye så er svaret klart som blekk.

Og der har du vel egentlig fasiten. 

Kenryd skrev for 3 timer siden:

Kan jo til en viss grad forsvare å bruke noe men ikke mange hundre tusen, da blir det for drøyt. Er bare det jeg mener. Jeg ser for meg at det skal koste maks. 250.000,- mindre så er det bonus.

Det høres ut som om du har urealistiske krav til kostnadsrammene for et slikt prosjekt. 

Her er det bare å kose seg med den tross alt gromme motoriseringen du allerede har så lenge det går. Vær nøye med vedlikeholdet, så får du heller vurdere investering i nye(ere) motorer opp mot ny(ere) båt når problemene måtte tårne seg opp en gang i framtida. Det kan jo bli lenge til...? ?

• 2 uker senere...
M/B Bianca skrev On ‎13‎.‎08‎.‎2017 at 20.45:

Her er det bare å kose seg med den tross alt gromme motoriseringen du allerede har så lenge det går. Vær nøye med vedlikeholdet, så får du heller vurdere investering i nye(ere) motorer opp mot ny(ere) båt når problemene måtte tårne seg opp en gang i framtida. Det kan jo bli lenge til...? ?

Da er avgjørelsen tatt. Tror jeg beholder det jeg har en liten stund til så får vi se etter hvert :-)

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...