Jump to content

Dobbelinstallasjon, den éne motoren bare klikker i starteren.


Vic

Recommended Posts

Har dobbel motorinstallasjon. Den ene motoren begynte å klikke på starteren. Først en til to ganger så 4-6 ganger og så bare klikk og automatsikringen til motoren går. 

 

Jeg har ny starter, ny solenoide (den som sitter på toppen av motorblokka) og ny 50 amp sikring som sitter ved siden av solenoiden.

 

Jeg har 14 volt før tenning, skrur på tenning og leser av 3 volt før sikringen går.

 

Jeg har kompresjon. 

 

Noe kortslutter men aner ikke hva, trenger tips til feilsøking. Feilen kan vel ligge både på pluss og minussiden?

 

Regner med at dette ikke er et ukjent problem....

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Feilsøking startproblemer-trenger råd". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
Link to post

Du kan vel starte med å finne ut om det er feil på startkretsen eller om motoren sitter fast.

 

Jeg hadde prøvd å sveive motoren rundt manuelt, for å kjenne at den går normalt tregt rundt.

Sammenlign med den andre motoren.

Om den ikke gjør det, hadde jeg lett videre etter om toppen drar vann eller noe annet.

 

Når det gjelder det elektriske, hadde jeg gått over alle koblinger, evt løsnet startmotoren fra svinghjulet og prøvd om den gikk greit rundt da.

 

Dårlig koblinger og dårlig batteri er vel mest vanlige el.feil i båt. Sjekk dette grundig først.

Om ikke det er i orden, kan det komplisere feilsøkingen.:thumbsup:

Link to post

Du kan trekke opp ny jordingskabel fra minus på batteri til blokka. Evt regner jeg med at du kan trekke fra den ene motoren til den andre(?) Da får du i alle fall testet det.

 

Det kan være kontakt mellom blokk og minus, og det kan se greit ut på multimeteret. Men når man belaster med 400A så klarer ikke tverrsnittet å levere. Det kan skje feks når jordingskabelen har dårlig kontakt i den ene enden (irr/ fysisk liten flate etc)

Redigert av Grand Banks jr
Korrigerte (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Når du leser 3V over starter/innslag bør du samtidig måle mellom minuspol batteri/gods på starter, og mellom plusspol på batteri og pluss på starter. Da ser du hvilken side spenningen forsvinner på og kan begynne å feilsøke videre. Er dog litt uklart hvor du måler når du sier først 14V deretter 3V før sikring går. Greit om du forklarer det nærmere. 

Link to post

Her er det flere ting som ikke stemmer. 14V hvilespenning får vi tilskrive unøyaktig voltmeter. 

 

Ellers høres det mest ut som et høyt spenningsfall pga dårlig kontakt. Skaff deg to multimeter (koster 100 kr på tema) og mål spenningen på batteripolene og startmotor samtidig. Sett dem opp med krokodilleklemmer. Har du 3 volt på begge er batteriet defekt. Har du 3 volt på starter og 12 volt på batteriet har du dårlig kontakt. 

Link to post

Bare for å få det inn med teskje:

- Plusspol på starter er koplet direkte til plusspol på batteri, bare med sikring og bryter i mellom?

- Minus på batteri er koplet rett til gods/ blokk på motoren?

- Du måler 14 V mellom de to?

- Du måler 3V en kort periode før sikring går ved forsøk på start? (Sikringen mellom starter og batteri?)

 

- Du har byttet både startmotor og startrelé?

 

Jeg ser ikke helt hvorfor sikringen går. Hvis det er dårlig kontakt i jordledning så vil det medføre lavere spenning og dermed lavere strømtrekk. Men hvis det er autosikring som også skal hindre dyputladning så kan den kanskje reagere.

 

Kan du prøve ved å bruke en startkabel fra MINUSpolen på batteriet til godset på motoren? Da får du i alle fall eliminert problem med jordkabel.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Vic skrev 38 minutes ago:

Måler 14 V på plusspol starter og motorblokk. Vrir på tenninga og måler 3 V før motorsikringen går.

 

Takk for tips. 

 

 

Det betyr at du  sjekke koblinger/isolasjon av ledninger tilknyttet/ved starteren først (siden sikringen går ved startforsøk)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Detalje:

Vedr 14V-målingen, er dette når den andre motoren går?

 

 

Altså at du har startet motor nr 1 først, og deretter starter motor nr 2 (som feiler)? 

 

Hvilespenningen på ditt batteri burde være rundt 12,8 V. Men 14V kan stemme dersom den andre motoren lader batteribanken.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Her er det flere ting som ikke stemmer. 14V hvilespenning får vi tilskrive unøyaktig voltmeter. 

 

Ellers høres det mest ut som et høyt spenningsfall pga dårlig kontakt. Skaff deg to multimeter (koster 100 kr på tema) og mål spenningen på batteripolene og startmotor samtidig. Sett dem opp med krokodilleklemmer. Har du 3 volt på begge er batteriet defekt. Har du 3 volt på starter og 12 volt på batteriet har du dårlig kontakt. 

Har 3 stk nye 90 ah agm batterier så tviler på at det er noe med batteriene. Fikser et multimeter til. Vil tro at problemet er dårlig kontakt. Startet som sagt med noen få klikk og motoren startet og så flere klikk og til slutt bare klikk og sikring går.

Link to post
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Bare for å få det inn med teskje:

- Plusspol på starter er koplet direkte til plusspol på batteri, bare med sikring og bryter i mellom?

- Minus på batteri er koplet rett til gods/ blokk på motoren?

- Du måler 14 V mellom de to?

- Du måler 3V en kort periode før sikring går ved forsøk på start? (Sikringen mellom starter og batteri?)

 

- Du har byttet både startmotor og startrelé?

 

Jeg ser ikke helt hvorfor sikringen går. Hvis det er dårlig kontakt i jordledning så vil det medføre lavere spenning og dermed lavere strømtrekk. Men hvis det er autosikring som også skal hindre dyputladning så kan den kanskje reagere.

 

Kan du prøve ved å bruke en startkabel fra MINUSpolen på batteriet til godset på motoren? Da får du i alle fall eliminert problem med jordkabel.

Stemmer. 

 

Ja, startmotor og startrele er byttet.

Redigert av Vic (see edit history)
Link to post
Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Høres ut som du får en kortsluttning når du setter på tenning, slik at sikring går. Det er kortslutningen som er så stor at den trekker ned spenningen til 3V antakelig.

Eller går sikring når du vrir videre til start?

Sikringen går når jeg skal starte ja. Klikker og motor prøver så vidt å gå rundt og sikring slår ut.

Link to post
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Detalje:

Vedr 14V-målingen, er dette når den andre motoren går?

 

 

Altså at du har startet motor nr 1 først, og deretter starter motor nr 2 (som feiler)? 

 

Hvilespenningen på ditt batteri burde være rundt 12,8 V. Men 14V kan stemme dersom den andre motoren lader batteribanken.

Nei, motor 2 gikk ikke da jeg målte spenningen. Dvs frisk motor gikk ikke da jeg målte.

 

 

Redigert av Vic (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...