Vic Startet 13.August.2017 Del på Facebook Startet 13.August.2017 Har dobbel motorinstallasjon. Den ene motoren begynte å klikke på starteren. Først en til to ganger så 4-6 ganger og så bare klikk og automatsikringen til motoren går. Jeg har ny starter, ny solenoide (den som sitter på toppen av motorblokka) og ny 50 amp sikring som sitter ved siden av solenoiden. Jeg har 14 volt før tenning, skrur på tenning og leser av 3 volt før sikringen går. Jeg har kompresjon. Noe kortslutter men aner ikke hva, trenger tips til feilsøking. Feilen kan vel ligge både på pluss og minussiden? Regner med at dette ikke er et ukjent problem.... Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Feilsøking startproblemer-trenger råd". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Du kan vel starte med å finne ut om det er feil på startkretsen eller om motoren sitter fast. Jeg hadde prøvd å sveive motoren rundt manuelt, for å kjenne at den går normalt tregt rundt. Sammenlign med den andre motoren. Om den ikke gjør det, hadde jeg lett videre etter om toppen drar vann eller noe annet. Når det gjelder det elektriske, hadde jeg gått over alle koblinger, evt løsnet startmotoren fra svinghjulet og prøvd om den gikk greit rundt da. Dårlig koblinger og dårlig batteri er vel mest vanlige el.feil i båt. Sjekk dette grundig først. Om ikke det er i orden, kan det komplisere feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Motoren går likt som den andre. Sjekka det i dag. Er det noen måte å måle seg fram til dårlige tilkoblinger/brudd i kabel etc? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Bruker motorene samme samme startbatteri? Om nei, så bytt om og se om problemet flytter seg. Dårlig jording er vel en vanlig synder... Hvorfor oppgir du ikke hvilken båt og hvilke motorer det handler om? Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Mercruiser 5.0 mpi 2003. Ja, bruker samme batterier til start. Kun en batteribank. Kjøpte båten i april. Skal legge om til start og forbruk neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Sjekk om ledningene på/til starteren du byttet har forskjøvet seg noe og kommet bort i gods mer og mer eller isolasjon som er gnisset vekk. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Joltus Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Da er jo alt som er felles emininert som årsak. Da kan du konsentrere deg om kun det som går mot problem motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 " Jeg har 14 volt før tenning, skrur på tenning og leser av 3 volt før sikringen går. " Verkar konstigt. Tyder på att alltför stort spänningstapp någonstans. Gör gärna jämförande mätning på den andra motorn. Spänningen under startförloppet bör inte gå under 8-10V. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Sjekk jordingen til startmotoren Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Vic Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Startmotoren er jordet rett i blokka. Ser det går minus fra batteriet og under motoren. Umulig å komme til. Må være mulig å måle om jeg har dårlig jord. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Du kan trekke opp ny jordingskabel fra minus på batteri til blokka. Evt regner jeg med at du kan trekke fra den ene motoren til den andre(?) Da får du i alle fall testet det. Det kan være kontakt mellom blokk og minus, og det kan se greit ut på multimeteret. Men når man belaster med 400A så klarer ikke tverrsnittet å levere. Det kan skje feks når jordingskabelen har dårlig kontakt i den ene enden (irr/ fysisk liten flate etc) Redigert 13.August.2017 av Grand Banks jr Korrigerte (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Når du leser 3V over starter/innslag bør du samtidig måle mellom minuspol batteri/gods på starter, og mellom plusspol på batteri og pluss på starter. Da ser du hvilken side spenningen forsvinner på og kan begynne å feilsøke videre. Er dog litt uklart hvor du måler når du sier først 14V deretter 3V før sikring går. Greit om du forklarer det nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Måler 14 V på plusspol starter og motorblokk. Vrir på tenninga og måler 3 V før motorsikringen går. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Her er det flere ting som ikke stemmer. 14V hvilespenning får vi tilskrive unøyaktig voltmeter. Ellers høres det mest ut som et høyt spenningsfall pga dårlig kontakt. Skaff deg to multimeter (koster 100 kr på tema) og mål spenningen på batteripolene og startmotor samtidig. Sett dem opp med krokodilleklemmer. Har du 3 volt på begge er batteriet defekt. Har du 3 volt på starter og 12 volt på batteriet har du dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Bare for å få det inn med teskje: - Plusspol på starter er koplet direkte til plusspol på batteri, bare med sikring og bryter i mellom? - Minus på batteri er koplet rett til gods/ blokk på motoren? - Du måler 14 V mellom de to? - Du måler 3V en kort periode før sikring går ved forsøk på start? (Sikringen mellom starter og batteri?) - Du har byttet både startmotor og startrelé? Jeg ser ikke helt hvorfor sikringen går. Hvis det er dårlig kontakt i jordledning så vil det medføre lavere spenning og dermed lavere strømtrekk. Men hvis det er autosikring som også skal hindre dyputladning så kan den kanskje reagere. Kan du prøve ved å bruke en startkabel fra MINUSpolen på batteriet til godset på motoren? Da får du i alle fall eliminert problem med jordkabel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bay_liner Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Vic skrev 38 minutes ago: Måler 14 V på plusspol starter og motorblokk. Vrir på tenninga og måler 3 V før motorsikringen går. Takk for tips. Det betyr at du må sjekke koblinger/isolasjon av ledninger tilknyttet/ved starteren først (siden sikringen går ved startforsøk) Redigert 13.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Høres ut som du får en kortsluttning når du setter på tenning, slik at sikring går. Det er kortslutningen som er så stor at den trekker ned spenningen til 3V antakelig. Eller går sikring når du vrir videre til start? Redigert 13.August.2017 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Detalje: Vedr 14V-målingen, er dette når den andre motoren går? Altså at du har startet motor nr 1 først, og deretter starter motor nr 2 (som feiler)? Hvilespenningen på ditt batteri burde være rundt 12,8 V. Men 14V kan stemme dersom den andre motoren lader batteribanken. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vic Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Komodo skrev for 7 timer siden: Her er det flere ting som ikke stemmer. 14V hvilespenning får vi tilskrive unøyaktig voltmeter. Ellers høres det mest ut som et høyt spenningsfall pga dårlig kontakt. Skaff deg to multimeter (koster 100 kr på tema) og mål spenningen på batteripolene og startmotor samtidig. Sett dem opp med krokodilleklemmer. Har du 3 volt på begge er batteriet defekt. Har du 3 volt på starter og 12 volt på batteriet har du dårlig kontakt. Har 3 stk nye 90 ah agm batterier så tviler på at det er noe med batteriene. Fikser et multimeter til. Vil tro at problemet er dårlig kontakt. Startet som sagt med noen få klikk og motoren startet og så flere klikk og til slutt bare klikk og sikring går. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Bare for å få det inn med teskje: - Plusspol på starter er koplet direkte til plusspol på batteri, bare med sikring og bryter i mellom? - Minus på batteri er koplet rett til gods/ blokk på motoren? - Du måler 14 V mellom de to? - Du måler 3V en kort periode før sikring går ved forsøk på start? (Sikringen mellom starter og batteri?) - Du har byttet både startmotor og startrelé? Jeg ser ikke helt hvorfor sikringen går. Hvis det er dårlig kontakt i jordledning så vil det medføre lavere spenning og dermed lavere strømtrekk. Men hvis det er autosikring som også skal hindre dyputladning så kan den kanskje reagere. Kan du prøve ved å bruke en startkabel fra MINUSpolen på batteriet til godset på motoren? Da får du i alle fall eliminert problem med jordkabel. Stemmer. Ja, startmotor og startrele er byttet. Redigert 14.August.2017 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Bay_liner skrev for 7 timer siden: Det betyr at du må sjekke koblinger/isolasjon av ledninger tilknyttet/ved starteren først (siden sikringen går ved startforsøk) Skal gjøre det. Starter med tilkoblingene til starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Gullfisk skrev for 7 timer siden: Høres ut som du får en kortsluttning når du setter på tenning, slik at sikring går. Det er kortslutningen som er så stor at den trekker ned spenningen til 3V antakelig. Eller går sikring når du vrir videre til start? Sikringen går når jeg skal starte ja. Klikker og motor prøver så vidt å gå rundt og sikring slår ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Detalje: Vedr 14V-målingen, er dette når den andre motoren går? Altså at du har startet motor nr 1 først, og deretter starter motor nr 2 (som feiler)? Hvilespenningen på ditt batteri burde være rundt 12,8 V. Men 14V kan stemme dersom den andre motoren lader batteribanken. Nei, motor 2 gikk ikke da jeg målte spenningen. Dvs frisk motor gikk ikke da jeg målte. Redigert 14.August.2017 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.