Jump to content

Ford 2728, løs slange fra turbo/intercooler. Primitiv trykkregulering?

GunR

Recommended Posts

Jeg driver og gjør meg bekjent med ting & tang i min nye gamle båt. Så langt har jeg bare funnet småting å utbedre, men jeg lurer fælt på noe:

Fra turbo går det en kort slange til det som må være intercooleren. Denne har 2 tynne slangestusser ut, rett ved siden av hverandre. Den ene er brukt til turbotrykkmåleren, og den andre har bare en slange på ca 60 cm lengde, som slenger løst. 

Er detteen form for primitiv begrensning av turboen? Har ikke sett hva denne slangen skal være til. Den er hard, ikke lett å klemme sammen. Den er i en slags plast, ikke gummi. Skulle den vært blendet? Motoren er en Ford 2728, skal være levert fra Kings Marine, og ifølge forrige eier ble han fortalt da han kjøpte båten,at den skal være på 250hk. 

I har lest av turbotrykket til 15psi på maks. Skjønner ikke at dette kan stemme med oppgitt effekt. ( Trykkmåler har bare skala i psi.) Kan litt om motorer og turboer, trodde først at denne turboen bare var begrenset av den store eksosturbinen og lille kompressoren, type steinalderturbo. Men nå lurer jeg..  

GunR skrev for 2 timer siden:

1.5 bar er 21.7 psi.  15psi er såvidt over 1 bar.

Skal se om jeg kan finne en tilkobling på dieselpumpa. I så fall er slangen kappet. Men det kan jo godt være mulig. 

1 bar (absolute) er sånn ca standard atmosfæretrykk ved havoverflaten. 2 "bar(a)" blir da sånn ca 14.5 psi over vanlig lufttrykk, altså 1 bar på ladetrykksmåleren.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...