Jump to content

Strømforsyning til sonar og kartplotter

Lars og Sirius

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine DSM30 sonarmodul som ofte detter ut. Etter en del googling ser det ut til at DSM30 er svært følsom for spenningsfall. Jeg skal derfor sjekke hele strømforsyningsbanen.

Bryteren til kretsen er en carling-bryter. Strømmen fra denne går over en automatsikring som sitter under bryteren. Kretsen går videre over ytterligere et sikringspanel  med flatsikring. Det samme gjelder kartplotteren, ekstra sikring på plussledningen til plotteren. I tillegg sitter også det så vidt jeg husker en egen sikring i den originale strømforsyningsledningen fra Raymarine, altså tre sikringer.

Dette blir jo mange koblingspunkter, og jeg vurderer å kutte ut sikringspanelet slik at forsyningskretsen bare går over automatsikringen. Har noen her erfaring med tilsvarende eller synspunkter?

Du er iallefall godt sikret, der skal du ha!

Du bør ha en sikring per elektro-komponent, altså 1 egen til kartplotteren og 1 egen til sonarmodulen, dette for å beskytte hver av de.

I tillegg må du ha den som sitter i tilknytning tio Carlingbryteren, dette for å beskytte den kretsen som bryteren forsyner. Eventuelt andre sikringer imellom trenger du ikke.

Det kan hende at strømtilførselen inn til selve bryterpanelet går gjennom litt tynne kabler slik at når du bruker strøm så får du stort spenningsfall. Tidligere hadde jeg truster innpå samme batteri som forbruk og ved bruk av truster forsvant strømmen til plotter også...Nå har jeg eget batteri til truster og la opp dobbel ledning til forbrukspanel ellers så nå er spenningstapet minimalt!

Du kan koble opp to releer, ett for hver av instrumentene. Så bruker du kursen over bryteren som styrestrøm for begge releene. 

Det må i så fall være egne sikringer for hver av de to kursene som får strømforsyning over releene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...