Jump to content

Kontraroterende propellere. Betyr det noe hvilken vei de går?

Birchwood 320

Recommended Posts

Hei folkens.
Eg tenkte eg skulle bytte om girkassene i båten i vinter pga slapp clutch på forover på BB motor. Kassene går likt begge veier. Twin Disk mg502. Men. Lurer on eg kan slippe jobben. Den ene kassa går akterover og andre framover. Men det er kanskje enklere å bytte om propellene bare og snu rotasjon på girene isteden. Noen formeninger om dette vil påvirke båten på noen måte. I dag roterer de utover. Bytte eg blir det vel motsatt?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Tror nok det rent effektmessig er mest hensiktsmessig å ha dem fra hverandre i toppen sett bakfra, som SoBo er inne på, men det blir kansje velig teoretisk. På en tung ikke veldig hurtiggåene båt så vil det vel være marginale forskjeller. Du merker nok at propellstrømmen endrer seg og kan få noen andre vibrasjoner/Frekvenser

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

At de går fra hverandre på toppen er det vanlige, men vet om folk som har gjort motsatt, og fått bedre effekt...

Jeg spurte han på Propellservice om dette en gang jeg var der, og han bekreftet at på noen båter kunne en få bedre effekt, 

men vanligvis var det når de gikk fra hverandre på toppen som gav best effekt..

Dette kan vel også ha en liten betydning mht fin navigering. For oss som ofte midtstiller roret og bruker maskinen og propellens rotasjon og plassering for å for eksempel få baug eller hekk til/fra brygge.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

God info. Eg er mest redd for vibrasjoner og effekttap. Eg ser det som litt lettere å skifte on propellene enn 0 skru allt fra hverandre innvendig. Altså bytte om kassene. 

Fjord 27 AC TMD40

Fairline36Turbo skrev 24 minutes ago:

God info. Eg er mest redd for vibrasjoner og effekttap. Eg ser det som litt lettere å skifte on propellene enn 0 skru allt fra hverandre innvendig. Altså bytte om kassene. 

Er jo egentlig "kjapt" og bytte over propeller å teste, og ikke minst gi tilbake melding her... :wink:

Har du kontrollert wire og overføringer fra gir spaker til kassen ? Har ikke hørt om "slapp" clutch før.

Men kanskje det kan forekomme på den type gir kasser båten har om det er med clutch plater.

Ville sjekket wire og overføringer om det er ifølge manualen først.

En wire vil normalt strekkes og innkobling av gear vil bli litt feil.

Ellers så hadde jeg overhalt gir kassen(e) om det er feil der. Du vil få problemer med de uansett senere om du ikke gjør noe

med de.

Propellenes dreieretning er normalt fra hverandre på toppen. Vannet "tas" nedenfra og på en planende båt er det mest brukt.

I plan kan det være mindre vann på toppen og dermed vil propellene være mindre effektive (om det ikke er ikke overflate props).

På min båt nå har jeg to drev som er satt slik at styrbord drev går høyre rotasjon, babord går motsatt/venstre rotasjon.

Tidligere med bensin motor og begge drev roterte høyre, fungerte det også, det var "fabrikkmontert".

Om det var mindre effekt i plan fikk jeg aldri målt eller testet ut.

Så lenge båten er bred nok vil de skyve båten om midt aksen, så styrbord motor skyver mot babord og motsatt på babord motor uavhengig propellens rotasjons retning.

Eneste jeg har merket etter bytte av drev og motorer er ved bakking, blir litt annerledes når jeg bruker en motor av gangen.

Edited by Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Det som skjedde er st oljekjøler lekket og det ble for lite olje. Så mekaniker sier clutchene har fått en smekk. Han hvertfal påstår at de kassene tåler ikke om det slurer en gang da er clutchene framover brent. Men de går fint optil 2400-2500 omdreininger . Men plutselig så kan den ene som hadde lite olje slippe. 

De er lik begge veier. En clutchpakke for framover og en for akterover. Anbefales å skifte dreierettning i løpet av livet leste eg oå google. Ikke vet jeg. Når eg tappet av oljen var den helt blank og fin men mistenker det er kjørt 15/40 på den. Eg fylte etter manual enkel 30 olje. Men problemet vedvarer. Hadde en tur ut fra Stavanger da lå eg på 2500 rpm og det gikk fint. Men den har sluret 2-3 ganger for meg. Ingen fragnenter eller drit i oljesil. Olje lukter ikke brent. 

Fjord 27 AC TMD40

Har du overvåkning av oljetrykket på kassene?

Du skal ha ca. 20 bar når motor går på tomgang. Hvis trykket er for lavt så kan det være at kassa slurer.

Sjekk suge silene på kassene. Du trenger 1", eller 26mm, koppnøkkel. Se etter dritt som kan strupe tilførselen til pumpa. Hvis der er metallpartikler så har du et mere alvorlig problem!

Obs! Du skrev mens jeg svarte. Ser at du har sjekka silene og at de var ok.

Et lite tilleggsspørsmål: Hvis du har oljetrykksovervåkning; Er der noen forskjell på trykket når innkoblet forover kontra innkoblet akterover og i frikobling?

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Tror du reduserer manøverimgsgenskapene i havn en del.

Det er ganske "fort gjort" å bytte om disse kassene - nå har jeg riktignok byttet ut den ene (lik båt og lik kasse), så det meste av tiden her er vel å grue seg. Og det skal man ikke undervurdere. Mener de veier omlag 60 kg, uten at jeg husker det eksakt.

Trodde egentlig disse kassene enten tok, eller ikke tok (manglende oljetrykk). Nå har jeg liggende en slik kasse åpen i garasjen hvis du trenger å se hvordan delene innvendig ser ut.

Lykke til!

Har ikke oljetrykk måling på dem. Men har vel utstyr t å få dette sjekket. Mekaniker eg snakket med sa bare at har clutchene sluret en gang var det gjort. Da ville de slure igjen. Men . Det er forover som slurer. Ja eg kunne overhalt men det er jaggu bra kostnad. 15000 bare i deler. Så kan eg utsette dette er det best for meg da. Ingen spon eller noe i olje . Nøyaktig det som skjedde var at eg lå på tomgang og skulle sette i gir. Det tok lang tid og så koblet den inn litt så falt den ut. Stoppet og sjekket olje men det var jo feil for motor skulle gå. Tabbe av meg. Så da fikk eg sansylig en glassering av clutcher. Pluss det var feil olje på. Fikk ordnet oljekjøler som slapp ut olja og skiftet olje men først etter 10 gangtimer.  Var å hentet båten når dette skjedde. 

Går fint i 1100-1600 rpm der eg ligger mye å koser meg. 

Fjord 27 AC TMD40

Jeg må innrømme at jeg ikke har greie på dette. Men da jeg hadde trøbbel med mitt tilsvarende gir, ble aldri klutch nevnt noen gang. Derimot ble det nevnt innslaget / ventilen som styrer retning på trykket, og og det er et ekstra innslag når kassa går i revers (som den ene kassa gjør hele tiden, og derav blir varmere enn den andre). Nå vet ikke jeg hvordan clutch plater ser ut, men jeg kan ta bilde av giret som ligger i deler i garasjen. Det kom hjem i deler fra importøren, som anbefalte å lete på finn.no, eller kjøpe nytt den gangen. Hos neg var lamellene så slitt at akslingen gnagde i huset.

Hvis det er det samme og de er utslitte, vil akslingen etterhvert gå skjev. Det kan "enkelt" fixes frem til akslingen gnager i huset (som hos meg). Tror derfor jeg ville snakket med Progress og de eldre gutta som kjenner disse gamle girene godt, før jeg lot være å bytte disse delene. 

On 8/14/2017 at 10:25 AM, Captain Chaos said:

Dette kan vel også ha en liten betydning mht fin navigering. 

On 8/14/2017 at 1:32 PM, nordan family 27 said:

Tror du reduserer manøverimgsgenskapene i havn en del.

:yesnod:

Egenskapene ved manøvrering med motorene endres ganske mye.  Jo mer pitch du har, jo mer forandres egenskapene.  

Høyregående på SB, venstregående på BB er som flere sier det normale på twin-aksel.  

En høyregående propell vil i bakk dra hekken mot BB.  Det at den høyergående i tillegg sitter på styrbord side forsterker denne effekten, og det er det som gjør twin-aksel båtene så fine å manøvrere med spakene alene. 

Bytter man om på dette vil hekken (og båten) bli vanskeligere å flytte/ vri da de to propellene med én spak hver sin vei nå jobber med å kansellere   Jo mer pitch, jo mer utslag vil det få.  

Av samme grunn gir drev og IPS med duopropp lite eller ingen propwalkeffekt og man har bare effekten av de sitter på hver side av senterlinja og får mindre vridningsmoment med midtstilt ror.  

Ikke uten grunn at stort sett alle båtprodusenter gjør det på samme måten med høyegående på SB og motsatt.  

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Sjekk oljetrykket ved de tre tilstandende;  fri, forover, og akterover ( ved tomgangs turtall). Målingene vil gi nødvendige informasjon om gearets tilstand.

Disse gearene har et hydraulisk system som skal gi fullt systemtrykk fra tomgangsturtall til maks. En fjærbelastet trykkventil justerer trykket. Overløpsoljen går til smørning av vitale lager og tetninger. 

Sjekk dette først. Måleverdiene vil gi en diagnose på gearets tilstand.

Du finner servicemanual her i dokumentarkivet som beskriver virkemåte og demontering/montering av Twin disc mg502. (se link under bildet)

For å måle trykket kjøper du manometer, trykkslange, og nipler hos Tess (koster noen hundrelapper)

Spoiler

Nippelen erstatter en umbracoplugg som sitter ca. Kl.8 på gearet når du ser det fra utgående aksel. Testpluggen er selvlukkende, og det kan være greit å montere en nippel på hvert av gearene. Da er det enkelt å foreta jevnlig sjekk.

IMG_20170217_194047.jpg

TwinDisc MG502 service manual.zip

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

:yesnod:

Egenskapene ved manøvrering med motorene endres ganske mye.  Jo mer pitch du har, jo mer forandres egenskapene.  

Høyregående på SB, venstregående på BB er som flere sier det normale på twin-aksel.  

En høyregående propell vil i bakk dra hekken mot BB.  Det at den høyergående i tillegg sitter på styrbord side forsterker denne effekten, og det er det som gjør twin-aksel båtene så fine å manøvrere med spakene alene. 

Bytter man om på dette vil hekken (og båten) bli vanskeligere å flytte/ vri da de to propellene med én spak hver sin vei nå jobber med å kansellere   Jo mer pitch, jo mer utslag vil det få.  

Av samme grunn gir drev og IPS med duopropp lite eller ingen propwalkeffekt og man har bare effekten av de sitter på hver side av senterlinja og får mindre vridningsmoment med midtstilt ror.  

Ikke uten grunn at stort sett alle båtprodusenter gjør det på samme måten med høyegående på SB og motsatt.  

Makalaust forklart Sap:thumbsup:, der fekk du fram esensen. :sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Når det gjelder oljetrykk står det :

IMG_1383.JPG.64632dd2b93af55bb94c39150a48b1f9.JPGIMG_1381.JPG.261d4cbb865107df33feeb6744cdf402.JPG

I troubleshoot avdelingen i dokumentet nedenfor står det ikke noe om slapp clutch for MG serien.

image.jpg.43a833132d00d2c8fc71f415d692b07e.jpgFor MGx serien peker svarene for slapp clutch på 

- low main pressure

- Defective Proportional valve

- Low voltage to profile generator

• 6 months later...

Må fortelle om at vibrasjoner er vekke . Trø det eller ei. Det var en dyse stb motor som var skåret. Gikk heilt fint. Forbausende.

Fjord 27 AC TMD40