Jump to content

Scand Baltic, QL aktertruster uten virkning


Carwell

Recommended Posts

QL aktertruster på Scand Baltic, motor går og svirrer lenge etter at joystikke er satt i nøytral. Har ikke skyvekraft. Kan jeg ha mistet propellen?, Eller er det bruddpinne mellom motor og aksling som kan skiftes innenfra?

Baltic (2006) har eksosslangen tett opp mot innside av aktertruster. Er det mulig å demontere denne for å skru ut huset til truster og eventuelt bytte splint, og hvordan går jeg frem?

Hadde håpet å slippe å løfte båten på land da det ennå gjenstår 2 uker av ferien.

Noen som har vært bort i samme problem og hvordan det enklest sjekkes hva som er galt?

Har ikke dykket for visuell sjekk utvendig, men ser ikke bort fra at jeg har dratt noe dritt inn i trustertunnel og at en eller annen splint har røket. Må få ordnet dette i en fart. takknemlig for gode råd og vink.

 

Carwell

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post

Vet ikke hvordan QL sine trustere er, men vil overraske meg om det ikke er omtrent samme oppbyging på slike trustere.

 

Når splinten er knekt surrer motoren lenger da den ikke har noe motstand i aksling/propell. kan det være derfor du mener at den svirrer lenge?

 

Min Sleipner-truster har en splint i overgang trustermotor - propellaksling. Brytepinnen knakk i sommer. Bare å ta av motoren, sette i ny brytepinne og montere tilbake på akslingen. Enkel jobb.

 

 

EDIT:

tittet litt på parts-lista til QL-trustere og det kan faktisk se ut som det ikke er brytepinne innvendig på disse? Du kan se selv på denne linken (laster ned en PDF): https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi08I793dbVAhWDJ5oKHWpgC1sQFgg4MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.marinepartsexpress.com%2FVP_Schematics%2FQuality%20Line%20Marine%20Accessories%2FQL_PARTS_LIST.pdf&usg=AFQjCNGiV0U6fxWElTDnCKlG4cl1QR3xkA

 

59919aa832420_Skjermbilde2017-08-14kl_14_38_55.png.3d4402af88d8f9c84a2806cb48c2d7ae.png

 

Det enkleste er kanskje å kontakte et firma som monterer disse og høre med dem?

 

 

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

KongKing: Takk for svar. Det er nok som du sier at det er brudd mellom motor og aksling, men jeg må si jeg ble litt betenkt når heller ikke jeg finner noen bruddpinne for dette området i spare part lista. Nå er det slik i Baltic (2006) at eksosslangen er lagt kloss inntil og delvis oppå deksel til rele over motor. Denne slangen er jo temmelig stiv, og jeg ser ingen annen utvei enn å demontere den fra potta. Problemet er bare at underkant av eksosslange ligger nær 20 cm under vannlinja, og jeg tror derfor båten må på land uansett for å få gjort jobben. Da får jeg også tatt en visuell sjekk av trustertunnel/propell. Det er ikke noe trivelig å bade om dagen, og aktertruster ligger jo godt innunder badeplattform, så litt vanskelig å se. Men det hadde muligens gått med dykkermaske.

Men, tilbake til spare part lista og bruddpinne: Går det an å lage en transmisjon uten  noen form for bruddpinne på slikt utstyr? Det er jo t.o.m. obligatorisk på utenbords og snøfresere!

IMG_0114.JPG

Link to post

QL hadde flere serier. I min Baltic så er det reimdrift på baugpropell, men ikke akter.

 

Tror jeg hadde satset på å finne badebuksa og maske. Klarer du å dreie propellen lett henger det nok ikke sammen med motor, men den er vel ikke så tung å dreie om alt er på stell heller om jeg husker rett. Kan det være at propellen er borte?

Link to post

Takk for alle svar, råd og vink. Tok båten på land for å få god visuell sjekk på propell og tunnel. Jo, det var brytepinne, og denne var brukket. Skiftet og satte båten ut igjen i dag. Alt ok. Har nå også kjøpt inn en ekstra brytepinne da det ikke var reserve pinner festet ved motor (som det bruker å være på enkelte trustere). Dette var SP 600 aktertruster på en Baltic 2006, og her ligger eksoslangen tett opp til og delvis over deksel, men det var mulig å løfte og underbygge slangen såpass at jeg kom til å få løsnet deksel. De nedre skruene til motor ligger noe vrangt til, men det gikk greit. Alt tilbake på stell nå. Scand har laget en båt med sofa på babord, og man er henvist til å entre og gå ut av båten på styrbord side, altså må man legge til med styrbord når en går longside, med en båt som har normal høyredreid propell, og hvor det er naturlig å legge til med babord side,. I stedet for å koble om i gearet ved bygging, supplerer (kompenserer) Scand ved å tiby aktertruster, som nesten er et must med denne båten. Baltic har jo stor avdrift med kalesje oppe, og ved noe ugunstig vind og trange forhold er det nærmest umulig å legge til med styrbord uten aktertruster. Så å vente til høsten med dette var ikke aktuelt. Men som sagt, alt ok nå, og takk igjen for alle bidrag.

Carwell

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...