Carwell Startet 13.August.2017 Del på Facebook Startet 13.August.2017 (redigert) QL aktertruster på Scand Baltic, motor går og svirrer lenge etter at joystikke er satt i nøytral. Har ikke skyvekraft. Kan jeg ha mistet propellen?, Eller er det bruddpinne mellom motor og aksling som kan skiftes innenfra? Baltic (2006) har eksosslangen tett opp mot innside av aktertruster. Er det mulig å demontere denne for å skru ut huset til truster og eventuelt bytte splint, og hvordan går jeg frem? Hadde håpet å slippe å løfte båten på land da det ennå gjenstår 2 uker av ferien. Noen som har vært bort i samme problem og hvordan det enklest sjekkes hva som er galt? Har ikke dykket for visuell sjekk utvendig, men ser ikke bort fra at jeg har dratt noe dritt inn i trustertunnel og at en eller annen splint har røket. Må få ordnet dette i en fart. takknemlig for gode råd og vink. Carwell Redigert 13.August.2017 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Vet ikke hvordan QL sine trustere er, men vil overraske meg om det ikke er omtrent samme oppbyging på slike trustere. Når splinten er knekt surrer motoren lenger da den ikke har noe motstand i aksling/propell. kan det være derfor du mener at den svirrer lenge? Min Sleipner-truster har en splint i overgang trustermotor - propellaksling. Brytepinnen knakk i sommer. Bare å ta av motoren, sette i ny brytepinne og montere tilbake på akslingen. Enkel jobb. EDIT: tittet litt på parts-lista til QL-trustere og det kan faktisk se ut som det ikke er brytepinne innvendig på disse? Du kan se selv på denne linken (laster ned en PDF): https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi08I793dbVAhWDJ5oKHWpgC1sQFgg4MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.marinepartsexpress.com%2FVP_Schematics%2FQuality%20Line%20Marine%20Accessories%2FQL_PARTS_LIST.pdf&usg=AFQjCNGiV0U6fxWElTDnCKlG4cl1QR3xkA Det enkleste er kanskje å kontakte et firma som monterer disse og høre med dem? KK Redigert 14.August.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 KongKing: Takk for svar. Det er nok som du sier at det er brudd mellom motor og aksling, men jeg må si jeg ble litt betenkt når heller ikke jeg finner noen bruddpinne for dette området i spare part lista. Nå er det slik i Baltic (2006) at eksosslangen er lagt kloss inntil og delvis oppå deksel til rele over motor. Denne slangen er jo temmelig stiv, og jeg ser ingen annen utvei enn å demontere den fra potta. Problemet er bare at underkant av eksosslange ligger nær 20 cm under vannlinja, og jeg tror derfor båten må på land uansett for å få gjort jobben. Da får jeg også tatt en visuell sjekk av trustertunnel/propell. Det er ikke noe trivelig å bade om dagen, og aktertruster ligger jo godt innunder badeplattform, så litt vanskelig å se. Men det hadde muligens gått med dykkermaske. Men, tilbake til spare part lista og bruddpinne: Går det an å lage en transmisjon uten noen form for bruddpinne på slikt utstyr? Det er jo t.o.m. obligatorisk på utenbords og snøfresere! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Del 22, er ikke det en brytepinne? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HansH Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Du har jo en bruddpinne, men plassert med adkomst under vann. Dessverre ikke helt uvanlig på thrustere. Sleipner leverer dem lett tilgjengelig innvendig på sine små og mellomstore men har plassert dem under vann fra SE-75/80 og oppover. Klønete. Enten seriøs dykking eller båten på land for å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Carwell skrev for 23 timer siden: motor går og svirrer lenge etter at joystikke er satt i nøytral. Ut fra hva du beskriver synes jeg det høres ut som om motoren ikke drar med seg gearet. Nå kjenner jeg ikke QL, men er det ikke de som har remdrift mellom motor og gear? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 QL hadde flere serier. I min Baltic så er det reimdrift på baugpropell, men ikke akter. Tror jeg hadde satset på å finne badebuksa og maske. Klarer du å dreie propellen lett henger det nok ikke sammen med motor, men den er vel ikke så tung å dreie om alt er på stell heller om jeg husker rett. Kan det være at propellen er borte? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Har QL baugpropell , der er det både brytepinne i koplingen mellom motor og gear , samt på propellen. 9 av 10 ganger er det brytepinnen i kopling mellom motor/ gear som ryker, den på propellen er mye kraftigere. Løsne 4 unbraco bolter og dra motoren rett opp, da ser du koplingen. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 hvorfor ikke fikse det til vinteren trøster er ikke ett hjelpemiddel som en strengt tatt har bruk for Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 (redigert) Jeg har reimpå min ql sp800 baug truster. Har kjøpt reservereim før lageret blir tomt. Etiketten var gulna av alder ? Alt av reservedeler og sprengskisser til disse ligger på marinepartseurope.com se denne linken https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-47702300.aspx Redigert 16.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Takk for alle svar, råd og vink. Tok båten på land for å få god visuell sjekk på propell og tunnel. Jo, det var brytepinne, og denne var brukket. Skiftet og satte båten ut igjen i dag. Alt ok. Har nå også kjøpt inn en ekstra brytepinne da det ikke var reserve pinner festet ved motor (som det bruker å være på enkelte trustere). Dette var SP 600 aktertruster på en Baltic 2006, og her ligger eksoslangen tett opp til og delvis over deksel, men det var mulig å løfte og underbygge slangen såpass at jeg kom til å få løsnet deksel. De nedre skruene til motor ligger noe vrangt til, men det gikk greit. Alt tilbake på stell nå. Scand har laget en båt med sofa på babord, og man er henvist til å entre og gå ut av båten på styrbord side, altså må man legge til med styrbord når en går longside, med en båt som har normal høyredreid propell, og hvor det er naturlig å legge til med babord side,. I stedet for å koble om i gearet ved bygging, supplerer (kompenserer) Scand ved å tiby aktertruster, som nesten er et must med denne båten. Baltic har jo stor avdrift med kalesje oppe, og ved noe ugunstig vind og trange forhold er det nærmest umulig å legge til med styrbord uten aktertruster. Så å vente til høsten med dette var ikke aktuelt. Men som sagt, alt ok nå, og takk igjen for alle bidrag. Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Bitteliten: Takk for link, den var hendig. Ser tydelig bruddpinnen (5-6) på SP 600. Linken sparer jeg på. Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.