Jump to content

VP AQAD30A mangler turtall. Ønsker tips


TorOlav

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt en Sealine med 2 volvo penta aqad30a motorer. Den ene motoren sliter når den får belastning. Når propellen kobles inn, får den ikke opp turtall til mer enn 1500-2000. Har akkurat skiftet diselfilter. Det hjalp litt. Dette er jo en motor gammel motor. Antar fra båten var ny i 1986. Jeg sliter med å få noen til å se på den. De marinaene/verksteder jeg har vært i kontakt med vegrer seg får å skru på en så gammel motor. Noen som har et tips om noen som kan hjelpe meg. Bør helst være i Follo/Østfold området. Jeg er ikke motorkyndig selv, så dette ble litt kjipt.     

Redigert av TorOlav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har den vært slik siden du kjøpte den?

 

Det første du bør sjekke er at propellene er like (bare speilvendte). Det er oppgitt noen tall på propellen. Hvis det er for stor propell så er det årsaken.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Få noen til å måle turbotrykk. Det skal ørlite til for at den har for lite til å trykke ned fjæra i røykbegrenser. Feil på turbo er det vanligste når motoren ryker svart. det kan være luft lekkase ,eksos lekkasje, gjenngroing eller at den har for store klaringer.

 

leverer turboen bra ladetrykk er det mere komplisert. Bare skriv ned målt turtall og tilhørende ladetrykk. Da får du hjelp

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...