TorOlav Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 (edited) Hei. Har kjøpt en Sealine med 2 volvo penta aqad30a motorer. Den ene motoren sliter når den får belastning. Når propellen kobles inn, får den ikke opp turtall til mer enn 1500-2000. Har akkurat skiftet diselfilter. Det hjalp litt. Dette er jo en motor gammel motor. Antar fra båten var ny i 1986. Jeg sliter med å få noen til å se på den. De marinaene/verksteder jeg har vært i kontakt med vegrer seg får å skru på en så gammel motor. Noen som har et tips om noen som kan hjelpe meg. Bør helst være i Follo/Østfold området. Jeg er ikke motorkyndig selv, så dette ble litt kjipt. Edited August 14, 2017 by TorOlav (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Har den vært slik siden du kjøpte den? Det første du bør sjekke er at propellene er like (bare speilvendte). Det er oppgitt noen tall på propellen. Hvis det er for stor propell så er det årsaken. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 (edited) Hei og velkommen til Baatplassen!! Røyker den svart når du ikke får mer turtall? Ellers bør du endre overskriften til f.eks Vp 30 motor mangler turtall, ønsker tips.... eller noe iden dur. Er redd moderator sletter innlegget ditt hvis ikke. Edited August 14, 2017 by Gudrun (see edit history) Link to post
TorOlav Posted August 14, 2017 Author Share Posted August 14, 2017 Det skal være montert nye propeller på begge agregatene, så er de for store, så burde vel det merkes på begge motorene. Ja, det ryker en del fra den motoren som sliter. Ikke så veldig svart mer grå. Link to post
ulyden Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Få noen til å måle turbotrykk. Det skal ørlite til for at den har for lite til å trykke ned fjæra i røykbegrenser. Feil på turbo er det vanligste når motoren ryker svart. det kan være luft lekkase ,eksos lekkasje, gjenngroing eller at den har for store klaringer. leverer turboen bra ladetrykk er det mere komplisert. Bare skriv ned målt turtall og tilhørende ladetrykk. Da får du hjelp Link to post
Recommended Posts