mnj0909 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jeg bruker med stor glede appen / nettsiden "Gule sider på sjøen" til planlegging og oversikt. Synes symbolisering og fargene er veldig lik vanlige sjøkart og gir bra og rask oversikt. Nå skal jeg etterhvert investere i en kartplotter og kan i den forbindelsen tenke meg en plotter som har kart med stort sett samme utseende som på "Gule sider"-appen. Spørsmålet er derfor hvilken plotter / dataleverandør som har kart som er mest tilsvarende de fine kartene fra Gule sider..! Kan noen hjelpe meg på sporet? Link to post
AJ82 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Liker veldig godt Garmin. Tydelig og lett oversiktlig. Har Garmin 7410. Lurer på om det er samme system som sitter i Nord Star 47 som som det ligger en tråd om her på forumet nå. A.J. Link to post
Dykker Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 SeaPilot https://www.seapilot.com/ Link to post
Lars H. Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Hvilke kartplottere er det da som kan bruke SeaPilot? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jeg er "oldschool" og har alltid likt siden og appen til Gulesider pga kartene deres som ligner så mye på båtsportkart at en fort klarer å orientere seg. Tror ikke du finner noe som ligner båtsportkart i plotterverden(?) men av de få jeg har prøvd må jeg si at c-map kartene fungerer veldig godt for meg. De virker å være "enkle". Ett blikk så er en godt orientert. Navioncs sine kart har jeg aldri klart å venne meg til. --- Nå kommer vel straks Opencpn med superduperpris på norske kart. Tipper det vil være kart som ligner mye på de på Gulesider (?). Kanskje da på tide å tenke alternativt ifht kartplotter? Ikke at det blir billigere men.. ett vanntett brett til formålet koster jo en del kroner. Link to post
Gunga Din Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 OpenCPN har en vector palette som gir "swedish-look" nesten samme som gule sider (en bøe ser ut som en bøe!) https://opencpn.org/OpenCPN/info/vectorpalette.html You can download files that give the charts a Swedish look or SHOM. New colors, soundings and underwater rocks. S/Y Gunga Din Link to post
Trond123 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 2 hours ago, AJ82 said: Liker veldig godt Garmin. Tydelig og lett oversiktlig. Har Garmin 7410. Lurer på om det er samme system som sitter i Nord Star 47 som som det ligger en tråd om her på forumet nå. A.J. Den Nord Star 47 som du nevner her, bruker Garmin ja. Kartutseendet ses tydelig på en del av bildene i "Oslo-Trondheim" tråden. Link to post
Dykker Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Lars H. skrev for 1 time siden: Hvilke kartplottere er det da som kan bruke SeaPilot? Opps, kartplotter ja, det er selvsagt ingen. Jeg leste tydeligvis ikke trådstarters innlegg nøye nok. Link to post
mnj0909 Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 Takker for alle gode og interessante svar! Er jo veldig tilhenger av åpne datakilder - så synes jo spesielt sporet i retning av openCPN er interessant. Men kan man på noen måte bruke OpenCPN data inn i vanlige kartplottere som f.eks. fra Simrad eller tilsvarende som ikke er fult så "kresne" som f.eks. Garmin? Link to post
Framtia Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 (edited) OpenCPN er software som kjører på PC og nettbrett, men ikke på tradisjonelle kartplottere. Du må også kjøpe et kartgrunnlag i tillegg. Vi har en flott tråd om OpenCPN her hvor medlemmet Seastar, en av de som aktivt utvikler OpenCPN, bistår og holder oss oppdatert. Snart kommer det en avtale med statens kartverk som gir tilgang til svært gode kart. Edited August 15, 2017 by Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joltus Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 OpenCPN blir jo mer som et alternativ til å kjøpe en plotter og heller sette inn en PC. Med de fordeler og ulemper det skulle innebære. Personlig ser eg på det som mest fordeler, men det er jo fordi eg liker å tukle med ting og ikke ha begrensninger i bruken. En plotter kan brukes til akkurat det den kan, med en PC kan man jo gjøre hva man vil. Link to post
Framtia Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 ingen ting slår en ordentlig plotter om man skal være sikker på at man kan lese kart time etter time ute i skikkelig drittvær. Jeg ville aldri basert meg på en ren PC eller nettbrettløsning av den grunn. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mnj0909 Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 Ja, jeg tenker også litt slikt - mange fordeler med å bruke et mer åpent produkt som PC eller nettbrett. For min del vil en PC være uaktuell pga båtens størrelse (åpen, 20 fots) - men et (vanntett) nettbrett kunne være aktuelt. Jeg er, av natur og gammeldags, litt skeptisk til om man kan stole på en slik løsning den dagen det virkelig "drar seg til" - f.eks. mht tåke, storm andre uforutsette ting - der en fast montert plotter muligens er mer pålitelig. Er det noen som har erfaringer med å montere nettbrett så "fastmontert" at de kan konkurrere med en plotter? Link to post
Flow Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Har lukket båt, hardtop med takluke. Har "fastmontert" ipaden med en vegg/bordholder fra Hama (samt egen ladekabel).Funker som bare det. https://www.teknikmagasinet.no/produkter/nettbrett-o-tablets/tilbehor/holdere-o-stativ/hama-wall-mount-tablet-7-10 Link to post
shipahoy Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Gunga Din skrev for 14 timer siden: OpenCPN har en vector palette som gir "swedish-look" nesten samme som gule sider (en bøe ser ut som en bøe!) https://opencpn.org/OpenCPN/info/vectorpalette.html Jeg får ikke til å laste ned "Swedish Style" fra linken din, men det fungerer på denne siden: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:developer_manual:vector_palette Link to post
Gunga Din Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 det var noe år siden jeg lastet ned den.....men du får ett utseende som likner på svenske båtsportkart Framtia skrev 1 time siden: OpenCPN er software som kjører på PC og nettbrett, Ja, men vad jeg forstår så finnes ikke noen OpenCPN-App for Ipad ser ut som du kan kjøre Ipad, men da en Ipad som speiler en PC...men da må PCn vare på også ! Du kan kjøre OpenCPN på en B&G-plotter, hvis du bruker plottern som ren skjerm.........det finnes muligheter for video-in, men det blir ju litt 'kake på kake' og en dyr løsning. S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Forskjellen ipad/Android brett blir mer eller mindre uvesentlig om man dedikerer brettet til navigasjon. IPad som må speile en pc via wifisone eller ha løs gps osv blir fort leamkkk ;-) Om jeg ikke hadde iPad med sim/GPS hadde jeg kjøpt et androidbrett. Speiling via pc.... Nja. Syns ikke det fungerer godt nok. Har prøvd på stua. Opencpn via ettellerannet viewer software, wifi til iPad. Link to post
mnj0909 Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 Meget interessant - nå ble jeg jo nesten litt inspirert til å fortsette tankene om istedet å satse på en form for robust og fast installasjon av et vanntett, Android nettbrett. Men da gjelder det om å finne best mulig holder og ladekabel som er til å stole på. Samt ikke minst selve nettbrettet! Hvilke modeller kan / bør man satse på - og hvilke ikke.... ? Link to post
shipahoy Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 (edited) Det er en egen tråd om nettbrett her: https://baatplassen.no/i/topic/136397-hvilket-nettbrett-som-tillegg-til-kartplotter/ Edited August 15, 2017 by shipahoy (see edit history) Link to post
Captain Chaos Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 For å styre inn på trådstarters spørsmål. Hvis du kjøper en Lighthouse II kompatibel plotter fra Raymarine kan du nå velge flere typer kart. Vi alle er vel enige om at Navionics sine kart er ganske langt unna det du leter etter. Dersom du ser på Raymarine sin egen kartbutikk: https://charts.raymarine.com/ og velger Norden, så får du opp Solteknik sine sjøkart, og kart fra andre produsenter som er kompatible med Lighthouse II. Dette er digitaliserte raskterkart over ALLE kartene som det Svenske Kartverket har gitt ut til en tusenlapp. Dette gir også dekning i Norge over Oslofjorden, og det meste av Danmark. Presentasjonen er da helt identisk til Svenske papirkart, og de er knallbra, og ganske lik Gule Sider. Du kan på samme brikke også legge til NV. sine kart over hele Norge som også har en presentasjon som er ganske lik papir. /Chaos Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Krimart Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 (edited) Bare vær obs på at Gulesider er vektoriserte kart, Solteknik er rasterkart. Men støtter valg av Raymarine, da kan du velge Navionics, C-Map eller andre. Farger og presentasjon er en vanesak, du blir fort vant til andre farger enn gulesider. Bruk uansett tid på å lære deg plotteren, det er mange valg du kan gjøre for å tilpasse kartene til dine behov. Edited August 15, 2017 by Krimart (see edit history) Link to post
Joltus Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Framtia skrev for 3 timer siden: ingen ting slår en ordentlig plotter om man skal være sikker på at man kan lese kart time etter time ute i skikkelig drittvær. Jeg ville aldri basert meg på en ren PC eller nettbrettløsning av den grunn. Inne i en lukka båt selvsagt.... I min båt er det ikke aktuelt med pc.... Link to post
Gunga Din Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 I Simrad/B&G har du også mulighet å velge mellom masse ulike kartformat S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Joltus skrev for 6 timer siden: Inne i en lukka båt selvsagt.... I min båt er det ikke aktuelt med pc.... Jeg hadde PC navigasjon i seilbåten i mange, mange år. Sto på kartbordet slik at den kunne sees fra sittebrønnen. Kjørte en versjon av Maxsea. Fremdeles den beste kartmaskin etter min mening. Ble etterhvert lei av ledninger og heiv den på land. Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 shipahoy skrev for 14 timer siden: Jeg får ikke til å laste ned "Swedish Style" fra linken din, men det fungerer på denne siden: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:developer_manual:vector_palette Hvorfor har jeg ikke gjort det for lenge siden.. duverden så mye bedre kartene ble å se på :-) Link to post
Recommended Posts