Jump to content

Hvilket nettbrett som tillegg til kartplotter?


rmyra

Recommended Posts

Vi har en Garmin 5"kartplotter i båten vår. Og er egentlig fornøyd med denne. Men det er litt vanskelig å få oversikten noen ganger da skjermen blir litt liten. Så man må liksom zoome langt ut for å se litt fremover. Tenker da et nettbrett som et supplement. Så kan jeg ha kart på oversikt på brettet, samtidig som kartplotter viser detaljer. Plotter har også ekkolodd. Noen som kan anbefale et brett som kan passe, helst med lyssterk skjerm?

Ønsker helst Android system, da det er det jeg er vant med

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en iPad 2 (3G) med GuleSider sjøkart appen. Liker den. Lett å planlegge tur, Ok kart, lett å operere. (Unntatt i høye bølger, da er touch skjerm tungvint .)

 

Brukte den sist, og endte opp med at jeg så på den i stedet for plotteren. Brukte plotteren til detaljer, og iPaden til alt annet.

 

Edit: GuleSider betalt appen. Har også iPhone, så jeg kan planlegge rutene mens jeg er et annet sted enn i båten.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

iPad funker fin. Har brukt med både Navionics og iSailor. Kjører nå samme på Android-telefon, og det funker akkurat like fint. Siden du vel får mere bang-for-buck på Android-siden ville jeg kanskje valgt det. (Har akkurat bytta ut iPhone 6 plus med en Motorola til godt under halv pris. Det merkes at apper starter noe tregere, men ellers er jeg ikke mye plaget, tror nok navigasjonsappene er de som krever mest av det jeg bruker.)

 

Plotteren min begynner å bli gammel og er for treg for course-up, vil kanskje tro at de aller, aller rimeligste Android-brettene også kan komme til å slite med det, lurt å sjekke på forhånd hvis mulig. Noe spesifikt brett kan jeg dog ikke anbefale, Samsung bruker å ha bra skjerm? Kjøper man et med bra og lyssterk skjerm vil jeg tro resten av innmaten henger med til plotterbruk.

 

Link to post
Share on other sites

PS: Husk at det er forskjell på fullverdig GPS og triangel GPS.

Benytter du et nettbrett med fullverdig GPS så slipper du å benytte datatrafikk.

 

Kjenner til flere som har benyttet nettbrett med triangel GPS og dermed fått seg en overraskelse når de har reist på sjøen :)

Link to post
Share on other sites

OpenCPN er gratis kartplotterprogram for Windows og angivelig snart Android, og nå skal snart Kartverket slippe detaljerte og bra vektorkart til OpenCPN for en billig penge, følg med her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/115586-opencpn-gratis-kartplotterprogramvare/

http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4

 

I tillegg holder Kartverket på å utvikle en egen app for Android såvidt jeg vet.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bruke den i åpen båt, så pass på at du kjøper et nettbrett som har lyssterk skjerm. Sony Tablet Z er for svak i sollys. Z4 er mere lyssterk, men den blir jo ikke produsert lengre.

 

Jeg bruker Samsung Tab S3, og den har den mest lyssterke skjermen på markedet. I tillegg er den såpass rask at det er behagelig å zoome og panne kartet.

 

Dessverre er den ikke vanntett sånn som Sony Z-modellene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Valg av app blir nesten viktiger enn valg av brett ;-). Vanntett er selvsagt en stor fordel, men Sony sine vanntette brett er vel etterhvert vanskelige å få tak i, og dyre. 

 

Vil sette ett androidebrett foran noe fra apple både pga pris og utvalg. Og ikke minst fordi absolutt alle androidebrett har gps. Men for all del, vil en ha apple så er jo iPad flott brett, ikke noe å lure på det. Men da må en ha tunga rett i munnen og få rett versjon, dvs med slott for sim, de andre har ikke gps. 

---

Ang hvilken app så syns jeg de beste av de enkle i dag er Gulesider "på sjøen" i Norge, evt Eniro "på sjøn" om du skal til Sverige. Koster 179,- for versjon hvor en kan laste ned kart på forhånd for "offline" bruk pluss AIS funksjon. Kartene ligner på de gode gamle sjøsportkartene, så hvis du/dere er vant med papirkart er dette gull. Egentlig veldig mye og god app for pengene. 

 

Av de mer "proffe" som koster mer penger syns jeg iSailor går utenpå Navionics på flere felt. Veldig ryddige og gode kart ifht Navionics. Veldig godt og enkelt grensesnitt ifht Navionics. Nattmodus, som navionics ikke har.. Navionics har ett gedigent pluss, det er deres ruteplanlegger på web, veldig enkelt å snekre ruter på PC og eksportere til brett. Når alt det er sagt så er Navionics på alle måter brukelig, mange funksjoner men all støyen på kartene (prikker osv som ser ut som skvalpeskjær overalt), rotete grensesnitt osv er ting iSailor ikke lider av. Og iSailor har AIS funksjon som faktisk er temmelig nøyaktig (krever datatrafikk). 

 

Samlet sett ville jeg begynt med Gulesider På Sjøen og evt gått videre med iSailor om jeg ikke syns Gulesiderappen var avansert nok for den bruken jeg har. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen påstår det, har hatt OpenCPN på androide, både brett og telefon, ganske lenge nå. 

 

Androide appen av Opencpn er faktisk veldig bra. Og nå som den kommer med norske kart fra kystverket blir dette gull, hvis prisen blir riktig da ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men på den andre siden så får en jo et androidebrett som Opencpn kjører på ganske rimelig. 

 

Mener forresten å ha lagt merke til, på danske grupper, at enkelte dansker har en tendens til å kalle alt av nettbrett for "ipad". Mao at "ipad" har blitt et generelt begrep for "nettbrett". 

 

Så om det er på en dansk side, eller fra en danske, så kan det rett og slett være en språkelig misforståelse ute å går. 

 

Lite data/teknologikyndige personer i Norge har også en tendens til å kalle alt av nettbrett for iPad. 

 

Så ja...

Link to post
Share on other sites

kjøpte meg nettopp en Galaxy Tab 3S. er kjempefornøyd så langt. Har både Navionics og Embark innstallert. Har 4G versjonen, så det er lett å bruke google maps/earth, spotify til radioen osv. Knuser plotterne mine på alle vis når det gjelder selve funksjonaliteten. Men er lite egnet å ha liggende i cockpit når det seiles... 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

@Framtia Kan du ikke bare bruke en slik da? Vanntett case som også kan festes. Da tåler den nok bruk også ute under seilføring.

 

https://www.armor-x.com/case/samsung/galaxy-tab/galaxy-tab-9-10-inches-protective-rugged-waterproof-cases-covers.html#SHOP

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn til min Tab S3:

 

https://www.armor-x.com/mx-u4x-bk-ipx7-1-meter-waterproof-protective-case-for-ipad-2-3-4-samsung-galaxy-tab-note-10-123.html

 

Den er vanntett, men det er litt irriterende med plastfilmen foran når det er sollys. Jeg tror jeg skal ta vekk plastfilmen og 3D-printe en ramme med en list som gjør at den er er sprutsikker uten å måtte ha plastfilmen foran. Skjermen i seg selv er jo vanntett.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...