Viste19 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Hei. Sliter litt med ustabil gnist på min gamle påhengsmotor.. Har hatt endel havarier ute på sjøen og måtte bli slept til havna... Motoren kutter plutselig helt...og da forsvinner gnisten... Har byttet plugger tennplugghetter coiler ledninger. Fjernet dødmannsbryterere fra coilen. Har bestilt ny powerpack/cdi nå... Men hører at statoren/generator og kan være problemet... Ohmer denne greit ihht. Tabell... Men vet noen om statoren kan komme og gå eller om den ryker når den ryker? Sjekka sylinder og topp... Kompresjonsmålte 7bar på begge sylindrere.... Starta på første drag i snoren med en gang.... Neste dag var det ikke gnist.... Nå dagen etter igjen starter den på første drag i snoren...... Er så lei av å feilsøke på noe som alltid fungerer når eg skal feilsøke... Noen som har ideer? Kan powerpacken være ustabil eller stator? Kan det være andre ting? Takker for svar Link to post
Grand Banks jr Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 (edited) Jeg har bare hatt problem med stator én gang. Fikk da hjelp av Ravns garage. Hør med dem om dine problemer kan skyldes en vakkel i den eller koplingen til den. Skjer det hovedsakelig når motoren er varm? Har motoren dødmannsknapp? (Så nå at du har fjernet den.) (Statoren er vel bare et par spoler som lades av magneter i svinghjulet. Hvis det er vakkel så kan det nok komme og gå.) Edited August 14, 2017 by Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Viste19 Posted August 14, 2017 Author Share Posted August 14, 2017 Det har skjedd når motoren er varm ett par ganger. Det har of skjedd etter 4timer kjøring (med påskrudd motor så of si hele tiden). Ene gangen var den død i 3dager...da døde den først etter 5minutter fra avgang.... Null tegn til liv... Kom igjen etter 5minutter...fikk kjørt ca20minutt før jeg skrudde den av... Fikk da ikke start i det hele tatt.. Så kjørte jeg ett par timer ett par dager senere uten problemer Neste tur... Ca 5-10min kjøring... Litt rolig i starten. Så ca halv gass.. Så daua den plutselig... Fikk ikke sjekka gnist.... Så starta den igjen en dag senere.... Så neste dag var det ikke liv... Skulle ned med måleinstrument å måle stator.. Da var den ok og motoren startet selvfølgelig... Bestilte powerpack i full frustrasjon tidligere idag men pleier de å være tullete? Ble mange dager dette men håper dere henger etter... Virker som alt er fint så lenge jeg har måleinstrument i baklommen.... Men i og med at det ikke var gnist i går.. Men gnist i dag... Begge dager med kald motor.... Skal jeg satse på ny powerpack? Snakket forresten med ravns garasje på tlf når jeg bestilte coiler.. Han var ganske usikker men nevnte statoren...en kollega jeg pratet med har byttet stator og sa han fikk null gjennomslag når hans var defekt.... Link to post
Grand Banks jr Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Høres i grunnen ut som en vakkel. Altså en dårlig kontakt et sted. Grunn: fordi feilen kommer og går uavhengig av varm eller kald. Hvis det skjer igjen, kan du rote rundt i alle ledningene så prøve å starte igjen? Sjekk jordkabelen mellom powerpack og godset i motoren. Du får bare tape måleinstrumentet fast til motordekslet, da går den nok fint hele tiden Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jadalber Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Prøv å ohme stator mens du drar litt i ledningene som kommer derfra. Har opplevd brudd i disse ( pga rotasjonen til stator ved endring av gasspådrag ) Link to post
Lars K Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Hadde en gammel Yamaha som oppforte seg helt likt,byttet stator og alt I orden igjen. Link to post
Recommended Posts