Familiesnekke Startet 14.August.2017 Link til dette innlegget Startet 14.August.2017 Hei Motorfolk! Budsjettet for neste båt tilsier en båt fra 80-tallet. Jeg ser fra FINN-annonser at VP TAMD41A (200hk) er en veldig vanlig motor fra denne tiden. Jeg leser på Båtplassen at TAMD40/60/70 er motorer VP har sluttet å lage deler til. DET er ikke veldig festlig! Er båteiere med TAMD41/61/71 snart (eller allerede) i samme fellen? Det er frustrerende å hive en fullt brukbar motor, som egentlig bare trenger en "slitedel"... Utrolig dårlig service fra VP! Har dere anbefalinger; -styre unna slike motorer? -eller finnes det pålitelige leverandører av ettermarkedsdeler? På forhånd takk for gode råd, før rådyra blir gode! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Nå er det vel slik at alt har sin tid. Er vel ikke mange motorer som nærmer seg 40 år som det fremdeles produseres nye deler til. Vil vel tro det er etterspørselen som styrer hvor vit det blir produsert deler eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Et kjapt søk viser at blokk og topp ikke lages til blant annet 40 motoren med forkammer. ellers så er det bra med deler til disse. En motor som er produsert i 30år og som er brukt i mange aplikasjoner vil man kunne skaffe deler til lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Å få tak i ny "Varmeveksler" går igjen som et problem, da dette er noe som tæres opp, og ikke produseres lenger. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Varmeveksler: hørt om flere som setter en Bowman veksler i båten, og kobler til motoren etterpå. Først og fremst pga pris på Volvo delen. Har selv 60 motorer fra åttitallet. Har møtt på utfordringen på noen småting. Men ellers er min erfaring at det som på nett er "out of production" likevel er lagerført. Akkurat nå har jeg en liten del i bestilling som på nett ser ut som er out of production, men som fremdeles lagerføres. Noen av motorene har også vært brukt i anleggsmaskiner osv - da er det kanskje større lagre rundt om kring? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Vil tro de fleste deler kan skaffes de neste 5-10 år, men da motoren er ute av produksjon vil deletilgangen avta gradvis. Et annet moment er om f. Eks alle kjølerne er modne for skifte så er kostnaden for dette langt på vei en ny / nyere kurant motor. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 (redigert) Lager Bowman kjølere som passer på eksosutløpet på VP? I så fall så er jo kjølerproblemet løst, for de andre kjølerene kan jo monteres utenfor selve motoren. Stemmer dette; er det noen her som har prøvd det selv? Uten at jeg har noen prisliste fra Bowman, så må jo dette være en veldig mye billigere løsning enn å bytte motor? Redigert 15.August.2017 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.