Jump to content

Sprekker i teak på dolbord/badeplattform

AlfArie

Recommended Posts

Vasket og oljet teaken på badeplattform og dolbord for en stund siden.  Oppdaget at det var kommet noen små "sprekker" i teak stavene.  Kunne tenkt meg å få fylt de opp med "noe".

Med "noe" tenkt jeg på en litt tykk treolje, tynnet ut og fylt opp sprekkene med en engangs-sprøyte. Båten/teak er 5 år gammel og vasket med grønnsåpe og oljet med Høvlings Golden Teak

hver vår.  Er redd for at de vil utvides eller bli lengre dersom ikke noe blir gjort.

Noen forslag.

20170813_145338.jpg.b7bc26e91de83a4721234aab69f89aa1.jpg20170813_145415.jpg.35c77fc0827d4edc9b4a0d99ff51f042.jpg

Om det er et skikkelig teakdekk hadde jeg ikke brydd meg med dette men hold det under oppsikt. Om det blir mer er det sikkert mulig å bytte den teakstaven om det er et skikkelig teakdekk.

Er det tynnere staver limt på en finérplate eller glassfiberplate (eldre Bavariaer er vel limt på finérplate som sveller om den blir våt) hadde jeg fylt inn litt lim her (ikke lakk i og med at teaken din er oljet). Det må jo være ganske så tyntflytende lim - og da kan kanskje denne brukes:

https://seatronic.no/kaptein-tolley-tettningsmiddel-60ml

Edited by Bitteliten (see edit history)

Takker for gode innspill.  Teak pussestøv med lim har jeg prøvd, men ble ikke fornøyd resultatet.  Den gangen ente jeg opp med plastisk tre kjøpt på Clas Ohlson, men der er produktet utgått.  Laget en blanding og syntes det ble adskillig bedre en pussestøv og lim.

Se blide under av tubene som har tørket ut.

Kaptein tolley har jeg prøvd en gang på vinduslist for ca 20 år siden, mener den ble ganske svart etter herding, ikke pent på et teak.

Men noe å ha i tankene.

Luse inn "lister"  krever bedre kunskap en det jeg har og da bør en vel frese opp et spor på 3-4 mm.  Er det fare for sveling skal en ikke luse?

Tror jeg førsøker med en tykk treolje som varmes opp eller tynnes med rødsprit på en sprekk, mislykkes det, blir det Kapein tolley.

20170816_215503.jpg.314225fad3c0273334d68c52af83023c.jpg

AlfArie skrev 39 minutes ago:

Luse inn "lister"  krever bedre kunskap en det jeg har og da bør en vel frese opp et spor på 3-4 mm.  Er det fare for sveling skal en ikke luse?

Holder lusa noenlunde samme fuktighet og treet går samme vei som teaken rundt er ikke dette noe problem. Ei nøyaktig laget lus kan limes med polyuretanlim, hvis man ikke er nøyaktig fungerer også epoksy (som bør inneholde UV-filter for å unngå oppmykning og misfarging av sollyset).

Den øvre sprekken kommer sannsynligvis på grunn av virvlen i treet i nærheten av en kvist, den nederste av det samme eller at treet har vokst skjevt. Selv hadde jeg skiftet teakstavene hvis sprekkene var slik at jeg så på dem som et problem, men for enklere quickfix hadde jeg fylt i olje med noe pussestøv i, eller lust sprekkene. En fres med godt anlegg gjør den jobben på kort tid, men klart, du bør ha frest før for å være sikker på greit resultat. Vil du unngå videre oppsprekking kan det hjelpe på å løse opp spenningene i treet ved å borre opp passende hull i endene av sprekkene, f.eks. 6-8mm, og lime i teakpropper (fås blant annet hos Maritim). Proppene kan limes med polyuretanlim og bør håndplukkes for å få likest mulig farge og struktur. Uansett vil det vise at du har foretatt en reperasjon, men gjør du en nøye jobb kan resultatet bli overkommelig bra. Spørsmålet er da om det ikke bare er enklere å skifte ut de teakstavene det gjelder:wink:

AlfArie skrev for 3 timer siden:

Tvert imot. Hvis du luser så freser du bort en del materiale som du erstatter med et annet. Dersom du har noe ned i sprekken "ber" du om at den utvider seg en eller annen gang i forbindelse med fukt/svelling. Men har du ikke kunnskap og utstyr til å utføre det kan jeg forstå deg. Frua, som er trebåtbygger og møbelsnekker av yrke, la inn noen lusinger på ei snekke vi hadde for mange år siden. Det ble rett og slett helt utrolig bra. Nesten ikke mulig å se selv om du visste at det var der. Men nå hører det også med til historien at hun er usedvanlig pirkete og presis. Slurver man litt blir det jo litt limfuge. Tror hun brukte epoxy når hun limte inn lusingene (mahogny og oregon pine). Skal se om jeg klarer å trylle fram noen bilder av jobben :smiley:

• 7 months later...

Mener ikke å kuppe tråden men hvordan er det best å gå frem for å holde lusen på plass? Legger man litt epoxy ned i fresen og legger lusingen over, eller legger man epoxy over lusingen etter man har lagt den i sporet?