Jump to content

Raymarine. Koble sammen flere kartplottere RL80c

Ttor

Recommended Posts

Jeg har anskaffet en ekstra kartplotter av typen Raymarine rl80c. Dette er en god gammel sliter som har hyggelig bruktpris. Fra før har jeg en helt lik med radar. Tanken er å ha radar og kart på hver sin skjerm, eller forskjellig kartutsnitt når radar ikke trengs. Har også autopilot og dybdemåler på samme systemet. Er det noen som har erfaring med å koble sammen to av disse plotterne for bruk av radar og kart via HSB kontakten? Jeg har kart for vestlandet på den ene, men fikk med østlandskart til den andre. Så vidt jeg har funnet ut skal begge plotterne kunne bruke kart fra den ene. Trengs det flere koblinger til plotter nr to enn HSB? (seatalk eller nmea). Kartbrikken jeg fikk med var merket Mandal-Foerde, men inneholdt kart fra Mandal til ca Helsingborg, inkl Oslofjorden og halve Danmark. Kan det være at en tidligere eier har fått installert nye kart på en brikke han hadde fra før?

rl80c.jpg.6718f89d32cdf6ed4ca51009dec474ee.jpg

Nede har jeg en C120 for kart og en egen C80 for radar.

Spurte Raymarine representant om å sammenkoble dem.

Han så ingen grunn til det og mente bl.a. det ville være mere oversiktlig å ha dem adskilt.

Har dem fortsatt adskilt og det fungerer veldig greit.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Vil tro du kommer til å slite med dette. Det er vel gamle apparater så om du i det hele tatt får dem til å snakke sammen så vil det nok gå så tregt at det er lite vits i det hele tatt å prøve. Holdt på å si at dette er det samme som å sammenligne Windows 3.11 med Windows 10. Utviklinga er for lengst gått. I tillegg må du sikkert til med noen dyre kabler.

Så vidt jeg ser av brukermanualen skal det kun brukes en HSB2 kabel til dette (High speed bus). Plotterne er vel fra win 98 tiden, så riktig så gale er det ikke. Hvor raskt det kan lastes kart mellom de er usikkert. Kabelen ser ut til å koste rundt 300 på ebay. Jeg er veldig interessert i å se høre om noen faktisk har koblet opp noe lignende. Hvis ikke blir det radar og kart for seg.

Jeg har to stk RL 80 C som er sammenkoblet via HSB2, disse deler kart, radar og posisjon.

Har også hektet innpå en E 120 Classic og denne deler posisjon, kurs og WP.

Husker ikke detaljene rundt sammenkoblingen, men det fungerer bra.

Kan flytte radarkontakten mellom E 120 og RL 80, men liker best å ha den på E 120.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...