Kjettingkasse Startet 16.August.2017 Del på Facebook Startet 16.August.2017 (redigert) God kveld. Har søkt, men blir egentlig bare mer forvirret. Saken er som følger: har overtatt en båt. Den ligger på vannet nå, men da den skulle flyttes tidligere så jeg at den hadde fått slitt ned noe av gelcoaten midt under kjølen, trolig ned til glassfiber. Antageligvis vært i kontakt med en strand med småstein og litt bølger. Det ser for meg ut som om dette kun har blitt malt over med bunnstoff av forrige eier. Spørsmålet er som følger: har bestilt boblehavn til båten i vinter da jeg har tenkt å bruke den både senhøstes og tidlig på våren, men nå lurer jeg på om dette egentlig burde utbedres på land før neste høst eller om jeg kan følge min plan om boblehavn i år og full shine på land neste år? Ser jo at denne båten og flere andre har en innside på skroget som ikke har et gelcoat-lag og det er jo ikke uvanlig med litt vann nederst inni båten uten at jeg noen gang har hørt om båter som har fått glassfiberskader av den grunn? Synspunkter og råd mottas med takk:) Redigert 16.August.2017 av NicolaiE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Sikker på at det kun er bunnstoff der? Hvis forrige eier har malt på tokomponent primer så er den vanntett. Bunnstoff er ikke vanntett, men primeren er det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjettingkasse Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Hei og takk for svar. Nei det er jeg jo ikke. Kan godt være det er slik du sier, men det var i hvert fall ikke gjort noe forsøk på å få det slett og pent så derfor tenkte jeg bare bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Jeg ville ikke ha bekymmret meg et øyeblikk for dette. Ta en inspeksjon neste gang båten skal opp, den greier seg veldig fint frem til da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjettingkasse Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 (redigert) Takk index! Det var et betryggende svar! Blir jo usikker når man søker på nett om dette temaet da det hos endel virker som om bar glassfiber nærmest har samme egenskaper i vann som et stykke knekkebrød. Redigert 16.August.2017 av NicolaiE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Som Index sier, dette går nok bra. Dersom det ikke går bra er det trolig pga. slurvete produksjon/ støpefeil, og da er det uansett noe som bør utbedres. Når du først får den tørr bør du slipe rent helt inn til tørr og frisk glassfiber. Så må du heller ta en vurdering da hvorvidt du må støpe noe eller om det holder å sparkle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sopmeister Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hej, jo det kan bli som knäckebröd men det tar oftast många år innan någon delaminering sker. Har skadan funnits länge gör det ingen skillnad om du tar upp den nu eller inför vintern. Är skadan ny så tar det väldigt lång tid innan plasten skadas. Man skall dock passa sig för att ta upp ett skrov som inte fått torka ur när det är så kallt att det är frysrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 Nå ble jeg usikker. Jeg hadde sendt spørsmålet til West System også og fikk nå følgende svar: "Hei, Hvis gelcoaten er helt borte og du er rett på glassfiber under vannlinje. Så anbefaler jeg på det sterkeste å utbedre dette før den settes på vannet." Nå er båten min på vannet så den må i tilfelle løftes opp. Kanskje dumt å spørre en som lever av å selge rep produkter om jeg må reparere, men på den annen side har de vel mye erfaring. Hmmm.. hadde jo håpet på en lang fin høst på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Hur stor båt pratar vi om? Finns det inte möjlighet att ta upp den temporärt och fotografera skadan? Posta bilderna här så är det lättare att ge råd och rekommendationer. Som exempel: Jag renoverade kölen på en Örnvik 480 förra året. Den var rejält åtgången. I princip fanns ingen gelcoat kvar på hela kölen samt att det fanns djupa hack (närmare 5-6mm) ned i rena glasfibern. Hade säkert sett ut så de senaste 4-5åren. Det fanns inge krispigt delaminerat (knäckebröd) glasfiber på den trots att den legat i vattnet från april-september varje säsong. Det rätta är ju såklart att laga det snabbast möjligt och jag anser att ett proffs som west systems måste säga det. Men nu handlar det ju om den klarar säsongen ut, inte flera år i vattnet. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Det som taler for å utføre på jobben nå fremfor å vente er årstiden. Dersom du ikke har innendørs sted du kan tørke ut og utbedre, så finner du neppe noe bedre tidspunkt fremover å gjøre dette på. Det er jo i utgangspunktet antageligvis en liten "fillejobb". Så er ikke båten så stor og det ikke noen andre problemer med å ta båten på land, så gjør det nå. Da er jobben gjort og bekymringen glemt! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Kjettingkasse Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) Takk for svar. Ja det er kanskje best. Veier 4 tonn så blir jo en kostnad å få tatt den opp en ukes tid, men ikke uoverkommelig på noen måte. Har bare et dårlig bilde dessverre, men man ser det oppskrapede området under baugpropellen. Redigert 17.August.2017 av NicolaiE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 Regner jo egentlig med at dette stedet på båten er et av de stedene som er tykkest og sterkest da det sikkert er det stedet som er mest utsatt for litt knuffing mot bunn når man legger til så er ikke så bekymret for det, men om den nakne glassfiberen tar skade av direkte kontakt med vann eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 Jeg holder med dem som sier at du bør ta det med ro, nyte båtlivet og utbedre når båten taes opp etter endt sesong. Dette kan umulig være noe å miste nattesøvnen for. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 NicolaiE skrev 29 minutes ago: Regner jo egentlig med at dette stedet på båten er et av de stedene som er tykkest og sterkest Det skal du ikke ta for gitt. Jeg er enig i resonomentet ditt, men på vår Viksund er det ikke slik. Ble i grunn ganske overrasket når jeg fant ut hvor tynn den er i kjølen. Ellers enig med NilsPils. Ta det når du får den opp, så sant den er tett da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 (redigert) @NilsPils, det er snakk om å vente et drøyt år med å ta opp båten. Altså at den ligger ute i vinter og neste sommer og høst før den blir tatt opp. Hadde det vært min båt hadde jeg nok satt den på land, gjort den ren under, latt den tørke (gjerne med en vifte som sirkulerer luften under der hvis båten blir liggende i le), og deretter utbedret med epoxy/ gelcoat, primer og bunnstoff. I tillegg hadde jeg (hvis jeg har overtatt båten på vannet og ikke kjenner historien til den) sjekket over alle skroggjennomføringer under vannlinjen, samt slanger fra disse (innvendig). Så hadde jeg lagt den i boblehavn og visst at ting er i orden. Det er ikke noe å stresse for, men jeg hadde gjort det dersom jeg hadde muligheten. Redigert 17.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjettingkasse Svart 17.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2017 Sitat GB jr: ja det er et godt råd tror jeg. Om ikke annet for å kjøpe seg litt ro i sinnet. Har egentlig 2 alternativer som jeg vurderer som mest aktuelle: a: å ta den opp nå for en sjekk/utbedring før jeg setter den ut igjen og har den i boblehavn i vinter. b: bruke båten noen uker til og så ha den på land i vinter med eventuelle utbedringer til våren. Blir det fint og varmt vær en av dagene fremover tar jeg på meg en dykkermaske og tar en nærmere sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2017 Del på Facebook Svart 17.August.2017 NicolaiE skrev 24 minutes ago: Blir det fint og varmt vær en av dagene fremover tar jeg på meg en dykkermaske og tar en nærmere sjekk. Dét er uansett smart tror jeg. Hvis det forblir kaldt så kan du evt prøve å låne et vanntett kamera (Panasonic Lumix eller noe i den gata) og filme / ta bilder. Det kan du gjøre fra flytebrygga eller ved å kjøre båten inn mot grunt område og vasse. Hvis du kan få tak i forrige eier så går det jo an å høre om det var gjort noe annet enn bare å stoffe det. Er det brukt primer så er det som nevnt vanntett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.