John_Kr Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Hei Er det noen eksperter her på svingere fra Garmin? Jeg har hatt flere kartplottere og flere typer svingere, men blir ikke kloke på dette. Jeg kommer til å bytte båt igjen og får båten levert med Garmin 922XS kartplotter og svinger. Den nye båten har plass til innvendig svinger, her har jeg erfaring med Airmar P79, fornøyd? Vet ikke helt. I dag har jeg en utvendig svinger som antagelig heter GT-20 TM, denne var god. Det er kommet en rekke nye svingere som jeg ikke har peiling på, et moment er CHIRP og ClearVü, dette får jeg ikke på innvendige svingere. Har dette i dag, men bruker det aldri. Så er det dette "tap" ved innvendig montasje, det kan være merkbart. Så har du effekten og freksvensene som spiller en rolle. Alt dette gjør meg usikker. Har vært flott om noen kunne sakt til meg at "denne" svingeren skal du kjøpe for den er best ... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Getix Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Kan dessverre ikke gi noe fasit svar til deg, men jeg har akkurat bestilt en 922xs, ble da anbefalt fra flere å kjøpe med GT23M-TM svinger. Da det ikke er montert kan jeg heller ikke si noe om hvor optimalt dette fungerer. Men ja, ser virkelig frustrasjon din, er et hav av svingere å velge mellom. Link to post
John_Kr Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Tror nok at GT23M-TM svingeren er en av de beste. Nå har Garmin kommet med en ny innvendig svinger, GT15M-IH, få båten levert med denne, test, blir man fornøyd med det så slipper man ekkmontert greie. GT23M-TM er nok en bedre svinger en GT15M-IH, men så er dette med fordelene/ ulempene med innvendig vs utvendig. Får se hva jeg gjør, det kommer vel flere synspunkter i denne tråden. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
abbor Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Fisker du? Hvis ja, på hvilke dyp, og er det bunnfiske eller fiske lenger opp i vannsøyla du bedriver? Link to post
John_Kr Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 Fisker ja, dybde rundt 50 til 150m, maks 200m. Sei og Torsk, dvs bunn og lengre oppe. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
abbor Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Da ville jeg satset på en B75M eller B175M gjennomgående svinger. Det finnes varianter av disse for innvendig montasje, men de importeres ikke til Norge. Link to post
John_Kr Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 P79 og GT15 selges i norge, kan ikke montere gjennomgående på denne båten. Alternativ blir hekksvinger... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts