Jump to content

"500 grunnstøtinger så langt"


Gudrun

Recommended Posts

Tenker på grunnstøtinger hver gang jeg er utpå. Ved minste tvil på ukjente steder sjekkes papirkart før turstart, eller så holder jeg meg på trygg dybde. Var på tur forrige uke, og etter et par overnattinger en plass, går vi videre og jeg går rundt (på rett side) en stake som ligger litt "unaturlig" plassert. En times tid senere får jeg melding med bilde av en kompis, en av hans kompiser hadde smurt på grunn på feil side av samme stake i 20 knop. Han er godt kjent i området, men hadde visst sittet i andre tanker og snakket med kona.

Gikk forsåvidt greit, men største skadene oppstod pga "Kong Rødne's" hurtigbåter som gikk forbi tett innpå. Selv om RS gav beskjed via VHF...

 

Jeg har ennå tilgode å gå på grunn. Bank i bordet...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Man er ofte uoppmerksom på kjente plasser, samme grunn som de fleste ulykker skjer i hjemmet.

Nervøse båtførere i ukjent farvan er mere aktpågivende enn lommekjente som kun følger har et halvt øye på kursen.

Kjenner flere som har vært bortpå grunner de har visst om i 60-70 år.

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg kommer alle grunnstøtingene fra båter som er forsikret andre steder, eller ikke i det hele tatt. Vet ikke hvor stor andel disse tre selskapene har, men det er vel liten nok til at de fleste av oss havner i kategorien med de som har gått på grunn. Ja, jeg kom der selv i sommer.

 

Legger ved et bilde fra en annen båt i båthavna som har mistet halve gearhuset, men har propell:confused:

5996cecb5bb4f_IMG_00191.JPG.af036b1f08eac2d1affef4fd2feba6ca.JPG

Link to post
Share on other sites

Det er en grunn til at jeg vil ha båter med kjøl og flyndre. Hvis jeg er usikker går jeg ned i hastighet, evt stilleligge og kontrollsjekker plotter mot plotter (iPad) og evt papirkart.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Klarte å treffe en umerket grunne i helgen. 

Med en helt strøken "ny" påhenger, kjørte på ukjent plass med guttungen med mobil og gule sider kart som navigatør.

 

Grunnen var merket, men guttungen hadde zoomet litt for langt ut, plutselig sier han: "Her er det ett skjær.

 

Slakker umiddelbart av gassen, kommer ned fra plan, og så går vi på.

 

Ble heldigvis bare et bittelite hakk i finna og propellen  (som var under 24 timer gammel)

 

Jeg kunne ikke klandre andre enn meg selv, guttungen sa jo i fra, bare 10 sekunder for sent. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

.......samme grunn som de fleste ulykker skjer i hjemmet.

 

Udokumentert forskning viser at 75% av alle ulykker skjer i hjemmet, og at mannen må spise flesteparten av dem....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg må innrømme at jeg ikke lar det å gå nedpå med jolla med påhenger regne som "å gå på grunn". Aner ikke hvor mange ganger jeg har skiftet splint på propellen til jollemotoren. Det er på en måte noe av "greia" med jolle, å fise rundt og kikke her og der uten å være så redd for å dunke nedpå. Har til gode å ødelegge noe utover splinten da, er jo som regel i lav fart med mistanke om at det er grunt når jeg skraper nedi. 

 

Og det er jo litt forbannelsen ved å ha båt nær Hvaler, vannet er kronisk grumsete så en ser jo ikke noe som helst. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Kjetil1 said:

Tenker på grunnstøtinger hver gang jeg er utpå. Ved minste tvil på ukjente steder sjekkes papirkart før turstart, eller så holder jeg meg på trygg dybde. Var på tur forrige uke, og etter et par overnattinger en plass, går vi videre og jeg går rundt (på rett side) en stake som ligger litt "unaturlig" plassert. En times tid senere får jeg melding med bilde av en kompis, en av hans kompiser hadde smurt på grunn på feil side av samme stake i 20 knop. Han er godt kjent i området, men hadde visst sittet i andre tanker og snakket med kona.

Gikk forsåvidt greit, men største skadene oppstod pga "Kong Rødne's" hurtigbåter som gikk forbi tett innpå. Selv om RS gav beskjed via VHF...

 

Jeg har ennå tilgode å gå på grunn. Bank i bordet...

Hei

Det finnes kun to typer skippere, de som har vært nedpå og de som kommer til være nedpå.

Banke i bordet kan du gjøre når du står på grunn...

Link to post
Share on other sites

Når man vet at kartene er nøyaktige innen 100 m. (Hi-res er ikke utgitt ennå).

Når man vet at det er kart med ZOC C.

 

Eller som en bekjent sa, hvis oppgave det er å hente folk som har gått seg vill på sjøen.

 

"Normal situasjon. Unga griner, kjerringa hyler og gubben står og stirrer i plotteren og lurer på hvor vannet er blitt av".

Link to post
Share on other sites

Jeg var på en moring i hjemmehavna, som var merket med FENDERE!!. De lå presset inntil uteriggene, og det var pålandsvind.

Var det oppgitt av havnestyret...neida!!

Jeg fikk et svada svar av formann.

Skade seksten tusen!!

Jeg gleder meg til å få solgt båten, slik at jeg er ferdig med båtplassen for alltid!!:discuss:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har også tro på dette at en går på grunn der en er godt kjent, pga en er mindre aktpågivende der...

 

Har grunnstøtt 2 ganger, ene gangen rett utfor hytten min, der jeg har vært siden barndommen..

 

Skjæret var velkjent, og på normal lavvann går det greit, men denne gangen var det det lille ekstra for lite, 

og klasket dermed nedi med påhengeren i god fart...

 

Andre gangen var det med båten jeg nå har, passerte ett trangt og grunt område jeg har gått hundrevis av ganger...

Samme årsak og " tragedie "  der også.. det lille ekstra for lite der også.. heldigvis saaakte fart...

 

 

Link to post
Share on other sites

Bjoove skrev for 5 timer siden:

Hei

Det finnes kun to typer skippere, de som har vært nedpå og de som kommer til være nedpå.

Banke i bordet kan du gjøre når du står på grunn...

TRE typer. : De som har vært på, og de som ikke har vært på enda.......og de som ljuger!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...