Gudrun Startet 18.August.2017 Del på Facebook Startet 18.August.2017 Kom akkurat over denne som kanskje kan være noe til ettertanke: https://www.nrk.no/vestfold/500-grunnstotinger-i-sommer-1.13646206 Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Tenker på grunnstøtinger hver gang jeg er utpå. Ved minste tvil på ukjente steder sjekkes papirkart før turstart, eller så holder jeg meg på trygg dybde. Var på tur forrige uke, og etter et par overnattinger en plass, går vi videre og jeg går rundt (på rett side) en stake som ligger litt "unaturlig" plassert. En times tid senere får jeg melding med bilde av en kompis, en av hans kompiser hadde smurt på grunn på feil side av samme stake i 20 knop. Han er godt kjent i området, men hadde visst sittet i andre tanker og snakket med kona. Gikk forsåvidt greit, men største skadene oppstod pga "Kong Rødne's" hurtigbåter som gikk forbi tett innpå. Selv om RS gav beskjed via VHF... Jeg har ennå tilgode å gå på grunn. Bank i bordet... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kyrholmen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 I andre tanker ser ut til å være gjengangeren... Og så de som er "godt kjent" .. Hva er egentlig godt kjent ? Og hvordan havner man i andre tanker i trange farvann ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Man er ofte uoppmerksom på kjente plasser, samme grunn som de fleste ulykker skjer i hjemmet. Nervøse båtførere i ukjent farvan er mere aktpågivende enn lommekjente som kun følger har et halvt øye på kursen. Kjenner flere som har vært bortpå grunner de har visst om i 60-70 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Bank i bordet ... ikke vært nedpå enda ??? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Og i tillegg kommer alle grunnstøtingene fra båter som er forsikret andre steder, eller ikke i det hele tatt. Vet ikke hvor stor andel disse tre selskapene har, men det er vel liten nok til at de fleste av oss havner i kategorien med de som har gått på grunn. Ja, jeg kom der selv i sommer. Legger ved et bilde fra en annen båt i båthavna som har mistet halve gearhuset, men har propell Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Det er en grunn til at jeg vil ha båter med kjøl og flyndre. Hvis jeg er usikker går jeg ned i hastighet, evt stilleligge og kontrollsjekker plotter mot plotter (iPad) og evt papirkart. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Klarte å treffe en umerket grunne i helgen. Med en helt strøken "ny" påhenger, kjørte på ukjent plass med guttungen med mobil og gule sider kart som navigatør. Grunnen var merket, men guttungen hadde zoomet litt for langt ut, plutselig sier han: "Her er det ett skjær. Slakker umiddelbart av gassen, kommer ned fra plan, og så går vi på. Ble heldigvis bare et bittelite hakk i finna og propellen (som var under 24 timer gammel) Jeg kunne ikke klandre andre enn meg selv, guttungen sa jo i fra, bare 10 sekunder for sent. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 @nomen, dét er en historie dere vil huske :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Honduras Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) hanto1 skrev for 2 timer siden: .......samme grunn som de fleste ulykker skjer i hjemmet. Udokumentert forskning viser at 75% av alle ulykker skjer i hjemmet, og at mannen må spise flesteparten av dem.... Redigert 18.August.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Jeg må innrømme at jeg ikke lar det å gå nedpå med jolla med påhenger regne som "å gå på grunn". Aner ikke hvor mange ganger jeg har skiftet splint på propellen til jollemotoren. Det er på en måte noe av "greia" med jolle, å fise rundt og kikke her og der uten å være så redd for å dunke nedpå. Har til gode å ødelegge noe utover splinten da, er jo som regel i lav fart med mistanke om at det er grunt når jeg skraper nedi. Og det er jo litt forbannelsen ved å ha båt nær Hvaler, vannet er kronisk grumsete så en ser jo ikke noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Det hadde jo vært interessant om man viste til hvilke skjær som utpekes som testgrunn for kjølinnfesting og skrog. Er det fellesnevnere - merking, manglende kartdetaljer, feil dybdeangivelser...? Finnes noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 4 hours ago, Kjetil1 said: Tenker på grunnstøtinger hver gang jeg er utpå. Ved minste tvil på ukjente steder sjekkes papirkart før turstart, eller så holder jeg meg på trygg dybde. Var på tur forrige uke, og etter et par overnattinger en plass, går vi videre og jeg går rundt (på rett side) en stake som ligger litt "unaturlig" plassert. En times tid senere får jeg melding med bilde av en kompis, en av hans kompiser hadde smurt på grunn på feil side av samme stake i 20 knop. Han er godt kjent i området, men hadde visst sittet i andre tanker og snakket med kona. Gikk forsåvidt greit, men største skadene oppstod pga "Kong Rødne's" hurtigbåter som gikk forbi tett innpå. Selv om RS gav beskjed via VHF... Jeg har ennå tilgode å gå på grunn. Bank i bordet... Hei Det finnes kun to typer skippere, de som har vært nedpå og de som kommer til være nedpå. Banke i bordet kan du gjøre når du står på grunn... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Er det bare skipperen eller at kartene er langt i fra så gode som man tror? Man kan jo ikke navigere etter noe man ikke kan vite er der - utover selvfølgelig kun å holde seg i hovedledene og ikke ta "snarveiene". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Når man vet at kartene er nøyaktige innen 100 m. (Hi-res er ikke utgitt ennå). Når man vet at det er kart med ZOC C. Eller som en bekjent sa, hvis oppgave det er å hente folk som har gått seg vill på sjøen. "Normal situasjon. Unga griner, kjerringa hyler og gubben står og stirrer i plotteren og lurer på hvor vannet er blitt av". Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 (redigert) Jeg var på en moring i hjemmehavna, som var merket med FENDERE!!. De lå presset inntil uteriggene, og det var pålandsvind. Var det oppgitt av havnestyret...neida!! Jeg fikk et svada svar av formann. Skade seksten tusen!! Jeg gleder meg til å få solgt båten, slik at jeg er ferdig med båtplassen for alltid!! Redigert 18.August.2017 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Har også tro på dette at en går på grunn der en er godt kjent, pga en er mindre aktpågivende der... Har grunnstøtt 2 ganger, ene gangen rett utfor hytten min, der jeg har vært siden barndommen.. Skjæret var velkjent, og på normal lavvann går det greit, men denne gangen var det det lille ekstra for lite, og klasket dermed nedi med påhengeren i god fart... Andre gangen var det med båten jeg nå har, passerte ett trangt og grunt område jeg har gått hundrevis av ganger... Samme årsak og " tragedie " der også.. det lille ekstra for lite der også.. heldigvis saaakte fart... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Jeg drømmer om å bygge skrog av 20mm hardox stålplater på Skarpnesen. Aldri mer noe styr med å legge til, bare ta fart og skrubbe opp i fjæresteinene..."sånn ferdig fortøyd!"?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sigurd Svart 18.August.2017 Del på Facebook Svart 18.August.2017 Bjoove skrev for 5 timer siden: Hei Det finnes kun to typer skippere, de som har vært nedpå og de som kommer til være nedpå. Banke i bordet kan du gjøre når du står på grunn... TRE typer. : De som har vært på, og de som ikke har vært på enda.......og de som ljuger!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.