Jump to content

Tur Bodø til Trondheim med seilbåt

snajdarn

Recommended Posts

Hei !

Jeg har kjøpt en seilbåt (32ft) i Bodø som skal seiles til Trondheim om ca en uke hvis været holder seg pent.. Jeg er relativt erfaren som seiler men helt ukjent i farvannet langs Norske kysten fra Bodø ned til Trøndelag så lurer derfor på om dere som har gått denne strekningen tidligere har noen tips og inspill på hvilken rute man kan tenke seg? Jeg har dessverre ikke mye tid til rådighet denne gången da all ferie for lenge siden er brukt opp så dette blir en ren transportetappe. Jeg håper kunne gjennomføre dette på ca 4 dager, og vil gå for motor hvis farten er mindre en 5.5-6 knop mot målet. Hvilken rute er å anbefale hvis jeg ønsker å gjøre dette på en sikker og rask måte? Noen anbefalinger på gode havner på veien (jeg tenker jeg må gå ca 70-80nm per dag, og har ikke tenkt å seile når det er mørkt, muligens med unnatak for siste døgnet då jeg kanskje går 24t hvis det passer med været). Kanskje det er noen som har en rute på GPS som kan sendes på epost? 

Er det noen plasser langs denne strekningen som er spesielt vanseklige, for eksempel mye strøm, navigasjonsfarer eller mye bølger for eksempel? Jeg er kjent med Folda og har ingen planer om å gå ut der hvis det er mye vind, men hvor mye vind kan jeg regne med før det begynner å bli vanskelige forhold ca? Jeg tenker at 15-20 knop fra SW-W-NW så begynner det å bli en no-go, er dette ca riktig? Jeg lurer også på hvilke som er de sikreste gjesthavnene hvis jeg blir værfast mellom Brønnøydsund-Rørvik og må la båten ligge i noen dager, opp til en uke eller to i verste fall?

Takker på forkant for inspill :)
Redigert av snajdarn (see edit history)

Hvis du har iPad e.l. med Navionics, evt. en kartplotter med autorouting vil det vær forholdsvis enkelt å sette opp en rute, og så gå inn og gjøre tilpasninger/endringer. 

Jeg gikk motsatt vei for 2 og et halvt år siden når jeg hentet en seilbåt på Østlandet som ble seilet til Bodø. På strekningen du skal gå overnattet vi i Kuringvågen på østsiden av Stokkøya, i Rørvik, og så i Sandnessjøen før vi seilte inn til Bodø. Båten min er 39 fot så den er nok noe raskere, men 4 dager bør kunne gå. Leia er rimelig grei så du bør nok planlegge på lange dager, og også seiling i mørket. Bodø -Sandnessjøen er 93 nautiske mil, og da seiler du innaskjærs store deler av strekningen. 

Rota, eller Kunna som det står merket på sjøkart er en times tid etter at du har passert Sørfugløy. Skal kanskje være forsiktig med å si at den er oppskrytt, men jeg har passert der en rekke ganger og har ennå ikke hatt noe særlig sjø der. I det du har rundet Kunna fortsetter du sørover på innsiden av Støtt. Der er du godt beskyttet mot været med unntak av kanskje en liten strekning før og etter Bolga. Tror uansett ikke slutten av august er noe å bekymre seg over når det gjelder været. 

Dette er en av de fineste etappene på kysten du nå skal seile. Samtidig er distansen "straight forward" uten noen form for vanskeligheter eller utfordringer navigasjonsmessig på turen da du kan følge hovedleia hele veien om dette er ønskelig.

Jeg ville lagt inn en del stopp på turen for å få med meg noen av de fine plassene du skal passere. Jeg har aldri seilt med seilbåt nedover men derimot frekventert dette farvannet svært mye med motorbåt. Som nevnt er første åpne havstykke rundt Rota/Kunna ved Støtt. Men dette stykket er ikke en veldig lang etappe og du passerer relativt raskt. Deretter er det relativt smule farvann nedover helt til du har passert Rørvik.

Selv ville jeg nok tatt meg råd til å bruke 3-4 dager på etappen sånn at du får kombinere turen med litt kjekke kvelder med vin og god mat på seilasen etter dagens verk. Om du drar ved helgetider kan du fortsatt oppleve Klokkergården på Rødøya (fortsatt helgeåpent) som vil være en fin første dags etappe fra Bodø og nedover om du starter fra byen i normal tid.

Deretter tenker jeg at området rundt Brønnøysund fint er innen rekkevidde neste dag før du kanskje plotter inn Bessaker som tredje dags mål. Men dette var bare noen enkle forslag, det er et utall fine steder å søke havn i på turen og det går jo litt på hvor lang tid du ønsker å bruke. 

Vanskelig spørsmål å svare på for det vil avhenge av hvor lenge vinden har fått påvirke sjøen.  Blåser det mye er det bare å redusere seilarealet, og huske på at en båt med seil i dårlig vær er mere stødig enn en båt uten seil.  Bare sikre alt av løse gjenstander ombord så går det som oftest bra.

Om været er i meste laget for å gå over selve Folla kan strekningen i åpent farvann reduseres betydelig ved å gå gjennom Flatanger. I så fall går du til Abelvær etter passering av Rørvik, og går så over til Utvorda. Dette strekket er åpent. Derfra er det innaskjærs gjennom Flatanger før du må ut igjen et kort stykke forbi Buholmsråsa. 

Og skjærgården  Flatanger er også verdt å oppleve selv om du egentlig ikke er nødt til å gå innaskjærs. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

Takk for alle inspill :) Jeg har nå gjennomført turen og er hjemme i Trondheim med båten. Jeg brukte fire lange dager, stort sett motorkjøring, det ble tilsammen 306 nm. Jeg stoppet i Sandnessjøen, Rørvik og Stokksund og hade en flott tur gjennom et fantasktisk seilområde (jeg vil ta turen tilbake nordover når jeg har lit mer tid neste år :) )

Jeg seilte over sørlige delen av Folda i 8-10 knops vind og null bølger, det var virkelig flott 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...