Jump to content

Hvem kan fortelle om båthistorie fra Sigerfjord?


Læregutt

Recommended Posts

I jakten på en enkel bruksbåt som kunne tåle litt sjø, fant jeg en 17,5 fots Sigerfjord på Facebook. Som alltid før jeg kjøper noe, googlet jeg navnet, men jeg har vel aldri fått så få treff på et produkt som denne. Ble nysgjerrig og lette mer til jeg kom over hva @Dieselboy skrev til en annen kar her på forumet. 

 

Han fortalte at det fram til tidlig 80-tall var to fabrikker i Sigerfjord: Polyplast og Fiberplast. 

Polyplast brukte som regel røde skrog, hvite rekker/overbygg. Gikk senere over til lys brun rekke/innerliner på rødt skrog. Fiberplast bygde båter fra 6 til 23 fot. De 2 største skrogene fra Fiberplast var sjarkskrog 21 og 23 fot. Oransje var vanlig farge på Fiberplast sine båter, med lys grønnaktig rekke. Overbygg/vindskjerm var som regel hvite. Fiberplast brukte også hvite skrog med rød eller grønn rekke.

 

Her er et gammelt bilde som min tidligere kollega, Gunnar Grindstein, har tatt av en av båtene:

https://digitaltmuseum.no/021015896987/smabat-fra-fiberplast-as-i-sigerfjord-i-sortland-mars-1974

 

Hva kan båtfolket fortelle om disse båtene? Er det gode båter som fortjener å bli tatt vare på, eller er gikk fabrikkene konkurs fordi produktene ikke var gode nok? Hadde vært moro om dere kan dele personlige erfaringer, eller andres kvalifiserte betraktninger. 

 

Hva vet dere om disse to (se bildene) 17,5-fotingene? Er de bygget over samme skrog på Fiberplast-fabrikken? Hvordan går de i sjøen med ulike motorstørrelser. Kan det virkelig stemme at de gjør 36 knop med 40 hk motor. Noen mente de skulle ha kort stamme. Det stemmer vel ikke? Selv er jeg usikker på hvor kavitasjonsplata bør ligge på en båt med kjøl. Helt under kjølen eller mer på linje med bunnen av båten (altså minus selve kjølen)? 

 

Fortell, fortell! :-)

20799329_10212865613172670_2578778265803636369_n.jpg

IMG_0839.PNG

Link to post
Share on other sites

Sigerfjordbåter vet ikke jeg noe særlig om, annet enn at nisene (jollene) de laget på 9 og 10 fot er gode og stødige båter, (jeg har begge).

Når det gjelder kavitasjonsplata på en kjøl-båt, synes jeg personlig at det passer best at plata ligger i flukt med bunnen av båten, ikke med bunnen av kjølen. På min Rana 14 prøvde jeg med både lang og kort stamme og jeg konkluderte med at det be best sjøegenskaper på båten med kortaksel. Ved langaksel var båten mye mer vinglete og dårlig å styre.

Du får selv finne ut hva som passer din båt :wink:.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Sitat

 Kan det virkelig stemme at de gjør 36 knop med 40 hk motor. Noen mente de skulle ha kort stamme. Det stemmer vel ikke? Selv er jeg usikker på hvor kavitasjonsplata bør ligge på en båt med kjøl. Helt under kjølen eller mer på linje med bunnen av båten (altså minus selve kjølen)? 

 

36 knop er nok temmelig urealistisk.   Men har sett Rana 17 fisk som er en sammenlignbar båt gjøre 26 knop , så kanskje en trykkfeil?. 

 

Som sagt over, plata ca i flukt med bunn.  I enkelte tilfeller må den litt lavere om det blir problemer med at propellen tar luft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk @Sjarkmann og @ivar

 

Fikk kontakt med en hyggelig kar som jobbet på Fiberplast-fabrikken fram til nedleggelsen. Han fortalte at båten skal ha lang stamme. "Du får ikke bedre sjøbåt", mente han. "De er bygd i tre lag, så det er solide båter."  

 

Sigerfjords 17,5-foting har visstnok mer planende skrog enn de gamle Rana 17, så Sigerfjord-båten gjør sikkert bedre fart. Men om det er en god sjøbåt gjenstår å erfare. Jeg er spent! Båten kommer til helga. 

 

Nå er jeg på leiting etter en egnet motor, så tips meg gjerne om dere vet om en langstammet 20 til 40 hk som har mange timer igjen - og som selges i nærheten av Tromsø.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei! Har en Sigerfjord som man er begynt å få i stand. Ifjor gjorde den 23-24knop med Yamaha 55hk bakpå med 4 ombord. Full av skjell og ulumskhete under og ca 40-50kg tau og annet nice to have som gamlingen hadde arkivert i alle rom under benkene inni båten. Satser på å få litt ekstra i år, men primært vil jeg ha den i plan og 60-70% maskin, så tenke på å smette på smart-tabs. Her er den når jeg tok den opp ifjor.

sigerfjord.jpg.12bf90ce1a5b4fc54cd573e18baaf31d.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Sjarkmann skrev On 20.8.2017 at 14.16:

Sigerfjordbåter vet ikke jeg noe særlig om, annet enn at nisene (jollene) de laget på 9 og 10 fot er gode og stødige båter, (jeg har begge).

 

Her er Sigerfjordjolla jeg en gang hadde. Den ble kjøpt hos Strøms Maskin i trondheim en gang på 80-tallet.

Meget god og solid bygget jolle.

Bildene ble tatt da jeg la den ut for salg for ca. 5 år siden.

 

 

 

Sigerjolle..JPG

 

 

 

 

Sigerjolle.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...