Jump to content

TMD40A, skal det boble i ekspansjonstanken? Kjølevannet blir hvitaktig.


Grand Banks jr

Recommended Posts

Når du har holdt på med dette: har du luftet kjølesystemet ihht manualen slik at det ikke står luftsluser og hindrer sirkulasjonen? Hvis det gjør det, kan enkelte deler bli veldig varme og vannet stedvis varmt. Da kan også oljen bli varm, og trykket redusert. På min volvo motor må det også luftes på turbo. Hvis ikke mangler den kjøling, og da blir oljen gjennom den beldig varm. Om det er likt på din motor vet jeg ikke - jeg har 60 motorer.

 

Før du drar i krise-bremsen ville jeg sendt både en vannprøve og en oljeprøve til norsk oljelab. Det koster vel ca 400 pr prøve, så får du eksakt svar på status på både vann og olje, og slipper å lure. Har selv sendt vannprøver dit noen ganger. 

Link to post
Share on other sites

Hmm. Tenkt litt til. Nesten farlig å tenke så mye. :-)

 

Hvis det er lekkasje i turbo, og denne presser inn mye eksos i kjølevannet, så går jo den luften rett til termostathuset: Dermed kan / vil denne luften bli sugd rett ned til vannpumpen, og dermed kan denne spinne litt. Dermed blir det lavere trykk på kjølevannet = lavere gjennomstrømning. (Skal ikke mye luft til for at en vannpumpe spinner). Dette gjør at oljekjøleren får mindre kjøleeffekt, og dermed at olje blir tynnere (varm olje er tynnere), og igjen reduserer det oljetrykket fordi oljepumpen mister "grepet" på oljen.

 

Er denne tankerekken riktig?

 

Symptomer:

- lavt oljetrykk er ikke observert før. Kom nå ved å ligge på høyere turtall (nær maks marsjfart) i noen minutter

- vanntemp nærmet seg 100. Var bikket 95.

- oljetrykk falt fra ca 4 til 3 ved høyt turtall. Falt ned til ca 1 ved 1500. Når motoren fikk kjølt seg ned steg det litt.

- ikke påvist vann i olje

- ikke påvist endring i oljenivå

- ikke påvist vanndamp eller "vannslim" ved oljepåfyllingen

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@nordan family 27, der postet vi likt gitt. :yesnod:

 

Jeg har påvist eksos i ekspansjonstanken. Dermed vet jeg med sikkerhet at det er lekkasje et sted. Jeg har også demontert turbo for en drøy uke siden for å komme til en bolt for å få av et kjølerør (vann) som er byttet.

 

Jeg vet ikke viskositet på oljen som er i motoren. Det ligger en oljeflaske i båten, så det kan være at det er det som er på. Har ikke notert viskositeten. Jeg har lest et sted at det anbefales å bruke litt tykkere olje når motoren er så gammel som min, nettopp pga å ha greit oljetrykk.

 

Jeg har ikke opplevd noe oljetrykksfall før. Nå båt for meg, og har bare kjørt den rundt 20 timer. Den har sprettet konsekvent opp på 2 i oljetrykk ved lave turtall (tomgang) og stiger rett opp til 4 ved ca 1100 o/min.

 

Når jeg bare fikk kjølt ned hodet litt :giggle: og tenkt igjennom ting, så hadde jeg resonnementet over. Jeg vil derfor få tak i ny pakning til mellom turbo og eksosmanifold, og starte med den. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg ble ikke klok på hvor saltvannet gikk. 

 

Da kan jeg kanskje se dette (oljetrykket) i sammenheng med at motoren ryker mer hvitt enn jeg har sett før. Kan skyldes lavere gjennomstrømning. Får åpne impellerhus og sjekke impeller på nytt. Er det en idé å ta ut impeller og kjøre vann (ferskvann fra hageslange) i revers? Altså fra girkasse og ut ved impellerhuset? For å evt blåse ut drit?

 

Den forrige impelleren (ligger i båten etter forrige eier) har små skader. Usikker på om det kommer av mekanisk påvirkning da den ble tatt ut, eller om den har stått for lenge. Mangler noen små biter. De kan jo ha festet seg i oljekjøler eller platekjøler.

 

Skal sitte vakt i båthavnen i natt, så da har jeg noen timer på å titte i båten. Bare huske arbeidslys... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kan vel alltids spyle motsatt vei, bare vær forsiktig med å putte slangen inni og tette rundt, for det er ikke sikkert du skal slippe løs vanntrykket i kjølesystemet ditt. Du kan kjøre systemrens i saltvannsdelen din også. Originalt, skal impellerbiter havne i sjøvannsfilter, da dette sitter etter impellerpumpe.

Link to post
Share on other sites

For at du skal få eksos i ferskvannsystemet må trykket i eksoskanaler overstige trykket på vannsystemet. Normalt ligger vanntrykket over 0,35 bar men avhengig av åpningstrykk på lokk på ekspansjonstanker, ligger det som regel høyere. Verdien står på lokket. Er det lekkasjer mellom eksoskanaler og kjølevann vil som regel vannet bli presset ut og det vil minke på motoren. Erfaringsmessig, eksos i vannsystem er vanligvis fra forbrenningstrykket. Motoroljetrykket bør måles med separat manometer før evt. videre feilsøking. Går trykket under ca 0,7-1,0 bar, skal du jo få en alarm (hvis denne fungerer).

Link to post
Share on other sites

Er det noe "åpningstrykk" på min ekspansjonstank? Det går jo et drensrør ut, og det ser bare ut til å være en rørstuss med slange på. Ingenting som trykkregulerer. 

 

Slangen som går fra termostathus til ekspansjonstank har heller ingen ventil eller regulator på seg. 

 

Eller misforstod jeg noe? :blush:

 

Jeg kan ikke se at jeg mister vann. I tilfelle er det veldig lite. Men sylinderlekkasjetesteren gikk klart fra blå til gul farge i går, så det er eksos i kjølevannet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet hjem med båten for ca 1 måned siden. ( 2-3 av de ukene har jeg brukt på å rense kjølevannsysystemet, fikse lekk rør og feilsøke.) Vet ikke nøyaktig hvilken olje som er på. Skal ha vært byttet i våres sammen med filteret. Ble gjort av en mekaniker mener jeg båteier sa. Han gjorde det i alle fall ikke selv. Han nevnte at mekaniker måtte jobbe litt for å få skrudd ut filteret. Det gamle satt hardt.

 

Det står en litersflaske med olje i båten, men det er jo ingen garanti for at det er samme olje som er på motoren...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dette er det jeg har funnet av info:

 

IMG_9071.PNG.9d721df4e4a7d4ff176e5631380ddb99.PNG

 

Men jeg leste et sted at det var anbefalt litt tykkere olje dersom den hadde gått en del timer (tror det var slik).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er leveringstid på den pakningen. Er ikke på lager noe sted. Men leste i denne posten, og det er interessant:

 

 

Han brukte Biltemas monteringspasta for eksosanlegg til å lage en tett pakning. Pastaen fyller inn alle hulrom og ujevnheter i gammel pakning, og dermed blir den tett. Herder ved å kjøre motoren varm på tomgang. 

 

Prøver nok det for å se om det kan eliminere problemet med eksos i kjølevannet.

 

Beholder gammel pakning, men legger på et tynt lag med pasta på begge sider av denne før montering. Forsiktig med mengden slik at dette ikke blir presset inn i kjølekanalene.

 

Noen innspill på dette?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Ingar, en slik en?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Beskyttelse-og-tetningsmiddel/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

 

Jeg brukte den da jeg monterte et kjølerør mot eksosmanifolden og den fungerte flott der. Var bare redd for at turboen blir for varm. Står at den tåler 250 grader kontinuerlig, og 350 grader ved kort tid.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Nå så jeg til og med at du hadde linket til den... :-)

 

I dag har jeg demontert innsug og turbo og inspisert pakningen som er mellom turbo og eksosmanifold. Pakningen hadde litt tæring mellom kjølekanal og eksos på den ene siden. Det så jeg ikke forrige gang.

 

Rengjorde pakningen. Først med å skrape forsiktig, deretter bruke (tekniske) våtservietter til å vaske med. Var skitten på begge sider.

 

Deretter rengjorde jeg flensene. Samme prosess.

 

Til slutt la jeg på silikonen på begge sider av pakningene (brukte vinylhansker) og "masserte" den forsiktig slik at den skulle få god kontakt hele veien. Til slutt skrudde jeg alt sammen igjen før pakningen dannet "hud".

 

Venter nå til i morgen med å starte opp motoren. Burde være klar da.

 

Håper eksos i kjølevannet er historie da.

 

Ps: Det er leveringstid på ny pakning, så tenker å bestille opp pakninger til mye av motoren. Så blir det skruing i høst/ vinter når båten er på land. Må blant annet bytte toppdekselpakning. Er ikke lenge til båten går opp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fillern! Fremdeles eksos i kjølevannet.

 

før pumping:

IMG_9088.JPG.3c603cd5cf29d3b7cb1c9b228e6444be.JPG

 

etter pumping:

IMG_9089.JPG.b174bbae2d75f1fe95d92f9769dba33c.JPG

 

Gult = eksosgasser (CO tror jeg)

 

Pakningen til eksosen er ødelagt, så har et bittelite håp om at det er den som er problemet. Det virker som det er en asbestpakning forsterket med stålnetting, og "stålpakning" inn mot eksosen. Denne er tæret i stykker på den ene siden. Mulig slik tekningssilikon ikke er motstandsdyktig nok mot trykk.

 

Ellers blir vel neste å åpne motoren. Gruer meg litt til det evt. :sweat:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du skriver "tror jeg" på hva det gule viser. Ville lagt godt arbeid i å være sikker på det, og tenkt over hvor problematisk og stort problemet egentlig er. Når man skrur på gamle ting "påfører" man ofte nye feil som ennå ikke har kommet til overflaten, og som ikke ville ha gjort det på en stund

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Hvor stort problem er dette for din bruk av motor?

Hva vil det koste å åpne motoren?(pakningssett, deler, overhale eller bytte  topp om sprukket)

Hva med å bare bruke den, og bytte til en Tamd40b, eller 41 motor om/når den havarerer? Disse selges jo stadig på finn.

 

Dette er spørsmål jeg ikke kan svaret på ennå. Viktigste årsaken til å finne feilen er å redusere fare. Hva skjer dersom det er en pakning som er gåen og sprekken utvider seg raskt og vi er kommet i uvær?

 

Jeg vil veldig gjerne få satt inn en 41 motor hvis jeg kan finne en til en ok pris. Har sett en på Finn, til 35000, men den hadde kjøleproblemer.

 

Tror en 41 motor kan "kle" denne båten veldig godt. Både med de ekstra hestene og det reduserte forbruket.

 

Jeg tenker å evt åpne den selv. Men før jeg gjør det bør jeg vel ta en kompresjonstest for hver sylinder. Burde vel avdekke hva som er feil? (Hvilken sylinder etc.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 6 timer siden:

Du skriver "tror jeg" på hva det gule viser. Ville lagt godt arbeid i å være sikker på det, og tenkt over hvor problematisk og stort problemet egentlig er. Når man skrur på gamle ting "påfører" man ofte nye feil som ennå ikke har kommet til overflaten, og som ikke ville ha gjort det på en stund

 

Det gule viser eksosgasser. Det er CO jeg tror den reagerer på. Enten CO eller CO2 slik jeg har forstått det.

 

Det MÅ være en feil med motor. Har forresten lagt merke til at det må være litt uforbrent diesel evt olje. Legger seg en svak hinne bak båten når den er driftsvarm og motor går på tomgang når jeg fortøyer etter en tur.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...