Jump to content

TMD40A, skal det boble i ekspansjonstanken? Kjølevannet blir hvitaktig.


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg ville enten kjøpt en 41 motor i god stand/nyoverhalt, eller en som var klar for overhaling, og lagt tid og penger i den i stedet. Så heller satse på den gamle holder til den nye er klar. 40 motoren har også blitt kalt "krølltoppen", da man ofte finner skjeve topper, eller sprukket topp ved sånne symptomer. Koster du penger på planing, ny topp, foringer, ting som ryker under demontering, blir det fort dyrt. Når du er ferdig, har du likevel bare en gammel 40 motor på 130hk.

Så ryker noe mere gammelt, og da er dilemmaet " nå har jeg kostet på så mye, så jeg må nesten reparere"

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det jeg vurderer. Bruke vinteren på å finne og bytte motor. Hadde nok vært helt fantastisk med en 41 på 192 hk i denne båten. Da kan den rusle på ca 3/4 last, og båten ligge rundt 15 knop. Tror både motor, båt og kaptein vil trives godt med det.

 

Passer stort sett 41 i motorrom der 40 er brukt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Passer denne rett inn?

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=102278867

 

AQAD40B = samme som TAMD40B , bare forberedt for drev?

 

Kan den evt koples rett på gearet jeg har i dag med TMD40A?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå fått tak i den nye pakningstypen (gummi rundt kjølekanalene), og byttet pakning på turbo igjen.

 

IMG_9209.JPG.bf89b175a1e4d79f3abf88cd829adaa4.JPG

 

Rengjorde anleggsflatene med fin fil og smergelpapir fra grov og stegvis ned til 400. Monterte sammen.

 

Pga været har jeg ikke fått testet med belastning, men nå kommer det i alle fall ikke eksos i kjølevannet som jeg kan måle.

 

Tar sikte på å få en skikkelig test-tur i morgen. Da med belastning. 

 

Er litt skeptisk til at oljetrykket falt sist gang jeg kjørte litt hardt. Men det kan jo være andre steder i kjølesystemet det er for lite gjennomgang (saltvann). Forstod det slik at hvis det er for lite gjennomgang av saltvann så blir oljen for varm, og dermed viskositeten for flytende til at oljetrykket holder seg. Stemmer det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tok en tur i dag morges for å teste. Var nydelig vær i dag morges:

 

IMG_9220.JPG.23a3ffcfed0b476ee48203c023e19a2d.JPG

 

Det er derimot ikke så oppløftende nyheter. Det er mye mindre bobling i ekspansjonstanken nå, og motoren holder tempen ennå greiere, men fremdeles eksos i kjølevannet som bildet viser:

 

IMG_9221.JPG.8cb3a4c4cbc249d9f116a503a61b6d66.JPG

 

Når væsken blir GUL er det eksos i luften i ekspansjonstanken. Det var ingenting før start, og heller ingenting når motoren gikk uten belastning i havnen i går (på 1500 o/min). 

 

Jeg regner med at dette ikke kan være gammelt, så da kommer det dessverre fremdeles eksos i kjølevannet. Og da peker dette på at det må være en lekkasje et annet sted også, og da mer sannsynlig toppakningen vil jeg anta...?

 

Da er spørsmålet om det er greit å fikse selv, eller om jeg bør pensjonere motoren og finne en annen brukt å sette inn...?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Au da. Sprekk i topp da kanskje (som ikke er stor nok før motor er varm)? Eller kan det være en annen feilkilde? Kjølevæsken kan få eksos fra eksosmanifold og turbo i tillegg til toppen så langt jeg forstår. 

 

Hva tenker du @hifo?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mulig det. Jeg har aldri foretatt trykktesting. :smiley:

 

Tenker du noen annen feilkilde enn toppakning? Har motoren blitt skikkelig varm siden sist? (Over 100 C?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Snakker vi om den jeg tenker på å kjøpe så er den planet og trykktestet Ok . Allikevel skummer det i ekspansjontanken.  Selger tror det kan være vannpumpen som suger litt falskluft .   Eksosmanifold aner jeg ikke noe om . Men er jo en mulig feilkilde det også.  

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke demontert eksosmanifolden. Bare turboen. Pakningen der (mellom turbo og eksosmanifold) var veldig dårlig. Rusten i den metallkanten som gikk rundt eksosutløpet.

 

Hva må demonteres for å få av eksosmanifolden?

 

Innsugsmanifold og turbo vet jeg. Må varmeveksler av?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

På manifold mot topp er det grafittpakninger, og ikke stålpakning som på turboen. Jeg har ikke skruet så mye på Tmd40, men om jeg ikke husker feil, så er det fri tilgang til eksosmanifold når innsugsmanifold og varmeveksler er demontert. Turboen kan jo med fordel bare henge på manifolden, så lenge du har god plass til det.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

TUSEN TAKK for alle innspill! Unikt forum dette...

 

Vil bare konkludere tråden:

 

Feilen var pakningen mellom eksosmanifold og turbo. Vi endte med å ta av turboen igjen, slipe både turbo flensen og eksosmanifold flensen med litt. Håndarbeid. 

 

Deretter kjøpte jeg slik mykt pakningsmateriale som brukes på eksos og manifold på biler. Kostet 5900 per m2, men jeg skulle bare ha 15 x 15 cm, og da kom det på ca 140. Denne kuttet vi ut med sylskarp kniv og mye tålmodighet.

 

Monterte så den stålpakningen jeg hadde bilde av tidligere med den nye pakningen på. Tok på bittelitt pakningslim, men ikke på begge sider.

 

Monterte sammen og skrudde så hardt jeg turte.

 

Har nå fungert uten feil i sommer. I alle turtall. 

 

Håper dette kan hjelpe noen andre en gang. 

 

TUSEN takk for all hjelp!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...