.Snorre Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Litt oljeflim på sjøen når motor går på tomgang er ikke uvanlig på eldre motorer. Hadde ikke tenkt for nye på det problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Her er bilde av motoren og profilen til fyren som selger så da kan du spore han opp Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Jeg ville enten kjøpt en 41 motor i god stand/nyoverhalt, eller en som var klar for overhaling, og lagt tid og penger i den i stedet. Så heller satse på den gamle holder til den nye er klar. 40 motoren har også blitt kalt "krølltoppen", da man ofte finner skjeve topper, eller sprukket topp ved sånne symptomer. Koster du penger på planing, ny topp, foringer, ting som ryker under demontering, blir det fort dyrt. Når du er ferdig, har du likevel bare en gammel 40 motor på 130hk. Så ryker noe mere gammelt, og da er dilemmaet " nå har jeg kostet på så mye, så jeg må nesten reparere" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 27.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2017 Ja, det er det jeg vurderer. Bruke vinteren på å finne og bytte motor. Hadde nok vært helt fantastisk med en 41 på 192 hk i denne båten. Da kan den rusle på ca 3/4 last, og båten ligge rundt 15 knop. Tror både motor, båt og kaptein vil trives godt med det. Passer stort sett 41 i motorrom der 40 er brukt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Størrelse er vel rimelig likt men hvordan motorfester evt. er i forhold til 40 motoren er jeg mere usikker på Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Tror ikke det er mye forskjell. Trenger kanskje litt mere plass pga ladeluftkjøler. Er vel samme grunnkonstruksjon, så motorfester sitter muligens likt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 27.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2017 Passer denne rett inn? https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=102278867 AQAD40B = samme som TAMD40B , bare forberedt for drev? Kan den evt koples rett på gearet jeg har i dag med TMD40A? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) 40a og b er samme blokka så bør gå rett inn Bare å bytte gearkasse Redigert 28.August.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 Har nå fått tak i den nye pakningstypen (gummi rundt kjølekanalene), og byttet pakning på turbo igjen. Rengjorde anleggsflatene med fin fil og smergelpapir fra grov og stegvis ned til 400. Monterte sammen. Pga været har jeg ikke fått testet med belastning, men nå kommer det i alle fall ikke eksos i kjølevannet som jeg kan måle. Tar sikte på å få en skikkelig test-tur i morgen. Da med belastning. Er litt skeptisk til at oljetrykket falt sist gang jeg kjørte litt hardt. Men det kan jo være andre steder i kjølesystemet det er for lite gjennomgang (saltvann). Forstod det slik at hvis det er for lite gjennomgang av saltvann så blir oljen for varm, og dermed viskositeten for flytende til at oljetrykket holder seg. Stemmer det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Tok en tur i dag morges for å teste. Var nydelig vær i dag morges: Det er derimot ikke så oppløftende nyheter. Det er mye mindre bobling i ekspansjonstanken nå, og motoren holder tempen ennå greiere, men fremdeles eksos i kjølevannet som bildet viser: Når væsken blir GUL er det eksos i luften i ekspansjonstanken. Det var ingenting før start, og heller ingenting når motoren gikk uten belastning i havnen i går (på 1500 o/min). Jeg regner med at dette ikke kan være gammelt, så da kommer det dessverre fremdeles eksos i kjølevannet. Og da peker dette på at det må være en lekkasje et annet sted også, og da mer sannsynlig toppakningen vil jeg anta...? Da er spørsmålet om det er greit å fikse selv, eller om jeg bør pensjonere motoren og finne en annen brukt å sette inn...? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 16.September.2017 Del på Facebook Svart 16.September.2017 Jeg er i ferd med å handle til meg en båt med tmd40 som skummer/ bobler litt i ekspansjontanken. Der har topp vært av og trykktestet og planslipt i fjor. ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 16.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2017 Au da. Sprekk i topp da kanskje (som ikke er stor nok før motor er varm)? Eller kan det være en annen feilkilde? Kjølevæsken kan få eksos fra eksosmanifold og turbo i tillegg til toppen så langt jeg forstår. Hva tenker du @hifo? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Ved trykktesting varmer de vel opp toppen så det burde vært avdekket da i " mitt" tilfelle . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 17.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2017 Mulig det. Jeg har aldri foretatt trykktesting. Tenker du noen annen feilkilde enn toppakning? Har motoren blitt skikkelig varm siden sist? (Over 100 C?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Snakker vi om den jeg tenker på å kjøpe så er den planet og trykktestet Ok . Allikevel skummer det i ekspansjontanken. Selger tror det kan være vannpumpen som suger litt falskluft . Eksosmanifold aner jeg ikke noe om . Men er jo en mulig feilkilde det også. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Samtidig hevder han det er noe hvitrøyk under gange . Noe han tror kommer av lite gjennomstrømning av saltvann pga en mulig knekt Zink i gearkassen . Ikke ulikt dine symptomer dette .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Hva med eksosmanifold, har den vært demontert i det siste? Der er jo også pakninger som tetter mellom eksos og kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 17.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2017 Jeg har ikke demontert eksosmanifolden. Bare turboen. Pakningen der (mellom turbo og eksosmanifold) var veldig dårlig. Rusten i den metallkanten som gikk rundt eksosutløpet. Hva må demonteres for å få av eksosmanifolden? Innsugsmanifold og turbo vet jeg. Må varmeveksler av? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 På manifold mot topp er det grafittpakninger, og ikke stålpakning som på turboen. Jeg har ikke skruet så mye på Tmd40, men om jeg ikke husker feil, så er det fri tilgang til eksosmanifold når innsugsmanifold og varmeveksler er demontert. Turboen kan jo med fordel bare henge på manifolden, så lenge du har god plass til det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 9.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2018 TUSEN TAKK for alle innspill! Unikt forum dette... Vil bare konkludere tråden: Feilen var pakningen mellom eksosmanifold og turbo. Vi endte med å ta av turboen igjen, slipe både turbo flensen og eksosmanifold flensen med litt. Håndarbeid. Deretter kjøpte jeg slik mykt pakningsmateriale som brukes på eksos og manifold på biler. Kostet 5900 per m2, men jeg skulle bare ha 15 x 15 cm, og da kom det på ca 140. Denne kuttet vi ut med sylskarp kniv og mye tålmodighet. Monterte så den stålpakningen jeg hadde bilde av tidligere med den nye pakningen på. Tok på bittelitt pakningslim, men ikke på begge sider. Monterte sammen og skrudde så hardt jeg turte. Har nå fungert uten feil i sommer. I alle turtall. Håper dette kan hjelpe noen andre en gang. TUSEN takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29f Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Flott med tilbakemelding. Mange her inne bruker mye tid på å hjelpe andre med båtrelaterte utfordringer, og veldig ofte hører vi ikke hvordan det til slutt gikk. Greit for andre også som sliter med det samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen000 Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 hifo skrev On 16.9.2017 at 22.16: Jeg er i ferd med å handle til meg en båt med tmd40 som skummer/ bobler litt i ekspansjontanken. Der har topp vært av og trykktestet og planslipt i fjor. ? Vær forsiktig med denne. På min var toppen sprukket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.